Författare Ämne: trim-tips till 360 GLS -83  (läst 12301 gånger)

jeppen

• Medlem
  • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
trim-tips till 360 GLS -83
« skrivet: februari 15, 2009, 16:17:32 »
tja har skaffat mig en 360 gls -83 och undrar nu om ni har nå tips som får den att låta fränare/bli starkare för inte alls så mycke pengar? ;D lönar det sig att köpa ett "green cotton" insatsfilter till luftburken?

mvh//Jesper
« Senast ändrad: februari 19, 2009, 21:57:39 av jeppen »
att köra en 300:a vintertid  är ganska så jävla skitkul! :D

Robin Israelsson

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: trim-tips till 360
« Svar #1 skrivet: februari 15, 2009, 16:25:35 »
vad är inte så mycket pengar för dig??... öppet luft filter och 2,5 tums avgas rör kostar inte så mycket och gör så att den låter göddigare och kanske får lite med effekt ;)

jeppen

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 15, 2009, 16:39:36 »
ja inte flera tusentals kronor får de inte kosta ;) hur ska ja montera ett öppet filter då? fungerar inte ett högflödesfilter i luftboxen lika bra?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: februari 15, 2009, 20:36:01 »
ja inte flera tusentals kronor får de inte kosta ;) hur ska ja montera ett öppet filter då? fungerar inte ett högflödesfilter i luftboxen lika bra?

Fungerar lika bra, ger inte lika mycket effekt troligtvis (även om du aldrig märker skillnaden).
Den stora skillnaden lär vara ljudet, blir gott ljud med öppet filter. Med bytt filter i originalburken lär det inte låta nåt roligare. KÖR PÅ ÖPPET!
Förresten, vad har du för motor?

För att få lagom kul ljud där bak så byt sista dämparen till antingen en fullflödes sportljuddämpare eller gör som jag. Jag tog en främre dämparen från en annan 360 och svetsade dit där bak på min. Det är fullflödes 2" i den och nu låter det lagom rejsigt. Lite för mycket brum för min smak men jag börjar bli till åren  ;)
Ändå har jag dessutom byggt om katalysatorn till fullflödes 2,5" ljuddämpare  :P

Välkommen till 300 Power!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
« Svar #4 skrivet: februari 15, 2009, 21:32:43 »
Jag avråder starkt från att ta bort sista ljuddämparen och köra med raka rör från första dämparen, då det som sagt bara är en fullflödesdämpare och inte en så jätte effektiv sådan heller. Jag gjorde det misstaget och nu kan jag knappt köra mer än 4 mil innan jag blir helt tjock i huvet av motordån... inte kul. En liten japs-liknande dämpare på slutet skulle väl vara att rekommendera i så fall ;)

Jag vet inte om erbjudandet fortfarande gäller, men det kanske är ett alternativ?
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1299.0

En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 15, 2009, 22:07:30 »
Jag avråder starkt från att ta bort sista ljuddämparen och köra med raka rör från första dämparen, då det som sagt bara är en fullflödesdämpare och inte en så jätte effektiv sådan heller. Jag gjorde det misstaget och nu kan jag knappt köra mer än 4 mil innan jag blir helt tjock i huvet av motordån... inte kul. En liten japs-liknande dämpare på slutet skulle väl vara att rekommendera i så fall ;)

Du läste fel Kasi, jag menade inte att han skulle köra utan sista dämparen. Istället skulle han sätta dit en likadan dämpare även där bak som vi alla har där fram.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Kasi

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
« Svar #6 skrivet: februari 15, 2009, 23:22:50 »
Du läste fel Kasi, jag menade inte att han skulle köra utan sista dämparen. Istället skulle han sätta dit en likadan dämpare även där bak som vi alla har där fram.
Jaha, fast det var mer som en allmän upplysning ;) Det brukar ju funka på de flesta andra bilar då de har bättre ljudisolerad skuff och sånt. Tänkte bara sticka in när ämnet ändå var uppe.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 16, 2009, 06:44:47 »
Jaha, fast det var mer som en allmän upplysning ;) Det brukar ju funka på de flesta andra bilar då de har bättre ljudisolerad skuff och sånt. Tänkte bara sticka in när ämnet ändå var uppe.

Okej, tack för upplysningen då!  :)

jeppen

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 18, 2009, 16:52:02 »

Fungerar lika bra, ger inte lika mycket effekt troligtvis (även om du aldrig märker skillnaden).
Den stora skillnaden lär vara ljudet, blir gott ljud med öppet filter. Med bytt filter i originalburken lär det inte låta nåt roligare. KÖR PÅ ÖPPET!
Förresten, vad har du för motor?

För att få lagom kul ljud där bak så byt sista dämparen till antingen en fullflödes sportljuddämpare eller gör som jag. Jag tog en främre dämparen från en annan 360 och svetsade dit där bak på min. Det är fullflödes 2" i den och nu låter det lagom rejsigt. Lite för mycket brum för min smak men jag börjar bli till åren  ;)
Ändå har jag dessutom byggt om katalysatorn till fullflödes 2,5" ljuddämpare  :P

Välkommen till 300 Power!

tack så mkt! :)

Jag har en B19 A :)

ok, skulle jag kunna mäta innerdiametern på "gummiröret" till förgasarn som går till luftboxen och ta ett plaströr som jag sen kan montera det öppna filtret på elr? :) hehe ok, dock har ja inte så mkt pengar så ja köpte en orginalburk bak men skulle jag kunna köpa nån annan främre ljuddämpare typ en sån http://www.simons.se/Universalbilder/U404500.jpg för att få bättre ljud elr hjälper inte det? :P

sen undrar jag av de är för tjockt rör som går från ett fäste på grenröret till luftboxen? förvärme elr? behövs det? ja har ju motorvärmare :P

MVH//Jesper
« Senast ändrad: februari 18, 2009, 17:13:36 av jeppen »

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: februari 18, 2009, 17:25:43 »
Att byta endast främre dämparen hjälper/stjälper nog inte mycket. Det är den bakre som tar bort allt ljud. Jag har prövat med en 2½tums friflödesdämpare, men ljudnivån blev otroligt hög.

Det tjocka röret du beskriver är precis som du säger till förvärmningen. Det hjälper motorn att bli varm snabbare när det är kall luft utomhus. Detta röret brukar vara trasigt på många bilar och skillnaden med eller utan är nog inget man märker.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: februari 18, 2009, 20:25:39 »
Det tjocka röret du beskriver är precis som du säger till förvärmningen. Det hjälper motorn att bli varm snabbare när det är kall luft utomhus. Detta röret brukar vara trasigt på många bilar och skillnaden med eller utan är nog inget man märker.

Det ska göra en del för bensinförbrukningen på en kall motor. Ingen anledning att inte ha det om man inte byter till öppet filter.

jeppen

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: februari 20, 2009, 15:40:24 »

Det ska göra en del för bensinförbrukningen på en kall motor. Ingen anledning att inte ha det om man inte byter till öppet filter.

ok men kan jag inte ta bort "ventilen" som sitter innuti den klumpen framför luftboxen då?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: februari 20, 2009, 19:44:40 »

ok men kan jag inte ta bort "ventilen" som sitter innuti den klumpen framför luftboxen då?

Ventilen behöver du ju bara om du har en hel och fin förvärmarslang ansluten till den..
Förvärmning eller ej det får du svara på själv. Jag har sparkat ut allt och kör med öppet filter direkt på insuget, för effekten, gassvaret och ljudets skull.

jeppen

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: februari 20, 2009, 23:48:34 »

Ventilen behöver du ju bara om du har en hel och fin förvärmarslang ansluten till den..
Förvärmning eller ej det får du svara på själv. Jag har sparkat ut allt och kör med öppet filter direkt på insuget, för effekten, gassvaret och ljudets skull.

SWEET! :) men hur blire för mig att montera öppet filter på min då ja har en förgasare?`finns det nån som har en fiffig lösning?:)

Ejan

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: trim-tips till 360 GLS -83
« Svar #14 skrivet: mars 02, 2009, 21:51:06 »
är bara att slänga på filtret på "slangen" som går in i luftboxen...glöm inte att tabort luftboxen och all annat onödigt tjafs som sitter ihop med den.
Lexus IS200´00

Volvo 360 GLS´85

MagoL

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: december 11, 2009, 22:52:56 »
Ang. den höga ljudnivå med annan slutljuddämpare.

I org.dämparen är det en strypning, typ restriktor, längst bak, inne i ljuddämparen. Min hade rostat sönder så jag byggde en egen fullflödesdämpare, men ljudnivån inne i bilen blev väldigt hög. Kapade isär den gamla för att se varför den var så mycket tystare och hittade en strypning på max 2 cm i diameter

Så jag klämde bara ihop röret efter ljuddämparen till liknande storlek som strypningen var, och fick behagligare ljudnivå i bilen igen. Tappar säkert effekt på det, men inte mer än orginalljuddämparen

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: december 11, 2009, 23:15:20 »
Ang. den höga ljudnivå med annan slutljuddämpare.

I org.dämparen är det en strypning, typ restriktor, längst bak, inne i ljuddämparen. Min hade rostat sönder så jag byggde en egen fullflödesdämpare, men ljudnivån inne i bilen blev väldigt hög. Kapade isär den gamla för att se varför den var så mycket tystare och hittade en strypning på max 2 cm i diameter

Så jag klämde bara ihop röret efter ljuddämparen till liknande storlek som strypningen var, och fick behagligare ljudnivå i bilen igen. Tappar säkert effekt på det, men inte mer än orginalljuddämparen

Bild på det?

Xtreme

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: januari 08, 2010, 14:56:47 »
Finns öppna filter som man monterar direkt på förgasaren i alla möjliga storlekar o köpa, sitter på dom flesta amerikanska bilar, Har ett själv på Camaron. annars så vet jag folk som byggt egna "öppna" filter genom att använda 2 lock ifrån en pepparkaks burk o sen ett runt filter i mellan o sen använda den befintliga skruven i mitten på luftburken o klämma ihop locken
<=|Nu är det bara resten kvar|=>

Xtreme

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: januari 08, 2010, 14:59:32 »
Ska bara förtydliga att locken får man ta ifrån dom pepparkaksburkarna som är i plåt, funkar kanon på en opel manta iaf
<=|Nu är det bara resten kvar|=>