Författare Ämne: Ta bort rost bad :)  (läst 4524 gånger)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Ta bort rost bad :)
« skrivet: februari 23, 2009, 01:24:46 »
http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?p=378633

Hittade den här guiden på nätet. Ville inte posta i tips avdelningen när det står Opel på sidan, men man kan ju läsa lite i smyg och sedan bruka på Volvo delar :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
SV: Ta bort rost bad :)
« Svar #1 skrivet: februari 23, 2009, 19:54:27 »
Jag har provat i betydligt mindre skala. Läste om det där för flera år sedan och tog en rostig bit på jobbet och hade den i över natten. Mycket bra resultat blev det.

Som anod ska man använda så lite ädel metall som det går. Offeranoder till båtar tex är jätte bra, finns billiga och ganska stora på biltema. Man ska alltid försöka ha ytan på anoderna större än det man ska rengöra, annars så funkar det dåligt (kansk står, läste inte hela tråden).

Sätter man + och - fel så ser delen man vill ha fin ut som bromsskivorna och det går inte att rädda med att vända på kablarna. Så gör rätt, annars så får man köpa nytt.

En kille på mitt förra jobb byggde en lite större låda (kapade ena sidan på en 25l dunk) han klädde insidan med armeringsjärn. Sen tog han hårdplastnät från botten på en brödlåda och la över armeringsjärnet. I med vatten, soda och div delar och sen ett lock med armeringsjärn (under vattenlösningen), då hade han anoder runt om alla delar och det funkar kanon. Han har en laddare som klarar av 50A nu men körde förut med en på 20A och det funkade också, tog längre tid. Locket går inte att använda vid stora delar men det gör bara att det tar lite längre tid, vi har märkt att det går fortare om man vrider på delarna då man inte använder locket.

Kör hårt.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #2 skrivet: februari 23, 2009, 22:24:26 »
Det låter ju som en skitsmart ide! Du råkar inte ha någon bild på spektaklet så att det blir lite lättare för oss som vill kopiera???
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 24, 2009, 00:13:59 »
Det har jag inte. Har slutat på det jobbet, började på mitt nya idag, och han har den i sitt garage ca 3-4mil ifrån där jag bor. Men jag brukar vara där ibland så ska försöka komma ihåg att ta en bild nästa gång.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 24, 2009, 00:37:54 »
Är inte alla biltemas offeranoder gjorda av zink? Det har jag fått för mig att det inte är så oädelt.

Går det att återanvända vätskan? Hemma har man ju inte direkt en spolplatta att vara på, och baxa in balja i mor och fars tvättstuga för att hälla ut det i avloppet känns lite överkurs :) Vore kalas om man skulle kunna ta hälla det genom ett gammalt lakan (eller vad man nu har till hands) och förvara det i nå plastdunkar tills nästa gång. Eller äter det sig igenom dunkarna?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 24, 2009, 01:16:15 »
Ska inte vara något problem att spara vätskan.

Zink är en oädel metall om man jämför med många andra. Finns säkert oädlare men då kanske dom är dyrare.

Crisse

• Medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 24, 2009, 08:33:34 »
Ett annat bra tips är att använda sig av citronsyra. Funkar väldigt bra mot rost!