Författare Ämne: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar  (läst 12578 gånger)

luddebo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« skrivet: februari 24, 2009, 15:30:54 »
Som rubriken säger är min 360 (b200f) astrött. Den svarar inte på gasen och är jätte svag. Kopplade ur lamdan och den gick precis lika, är inte det underligt? Mvh

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #1 skrivet: februari 24, 2009, 16:40:13 »
kanske det är tändningen som spökar?
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #2 skrivet: februari 24, 2009, 18:21:51 »
Eller kanske LMM (luftmängsmätaren) ?

Frågorna är många. Prova mät upp lambdans signal. Ska ligga runt 0.5V vid perfekt blandning.
Ganska sällsynt att lambdan ger upp. Brukar vara LMMen som spökar.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #3 skrivet: februari 24, 2009, 19:41:17 »
Som rubriken säger är min 360 (b200f) astrött. Den svarar inte på gasen och är jätte svag. Kopplade ur lamdan och den gick precis lika, är inte det underligt? Mvh

Nej det har nog inte med lambdan att göra. Tex. när bilen är kall eller när du trycker fullgas för att köra om eller köra upp för en stor backe så används inte lambdasonden då den inte ger pålitliga värden under hög motorbelastning. Så det är bara när du kör lugnt och fint (med varm motor/sond) som sonden används.

Tändningen brukar aldrig balla ur så vitt jag vet. Renix är pålitligt och ej ställbart så det sköter sig själv helt enkelt.

LMM är en misstänkt felkälla, går att mäta upp enligt felsökningsguide i Haynes mekhandbok.
Annars är det nog något med bränslesystemet. Tex. igensatta spridare eller bränslefilter. För att göra något enkelt först kan du testa med spridarrengöring, en sån där flaska som finns på macken eller mekonomen, biltema etc. Kan rensa spridarna om du har tur och det är dem som är igensatta.

Ett annat knep är att köra bilen och hålla motorn i det skede då den känns svag, vrid av tändningen och koppla ur samtidigt. Rulla in till kanten och ut och mecka ur tändstiften och kolla av vilken färg de har och om de är torra eller blöta.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

luddebo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #4 skrivet: februari 24, 2009, 23:35:45 »
Har bytt en del slitdelar på bilen såsom kamrem, filter, tändkablar och bränslepump. Har även provat cleaner i 2 omgångar utan resultat. Hur vanligt är det med igensatta spridare och trubbel med lmm? Det som är lite skumt är att bilen har jämn tomgång och ett jämt register, den känns helt enkelt bara svag och trött. Gasresponsen påminer om en traktors :P. Någon fler som haft liknande problem?

En liten film http://www.youtube.com/watch?v=q8uWjqXwnn8

Bilder från spridarcheck http://bilddagboken.se/p/upload.html?crossdomain=1&upload=1&html=1#0
« Senast ändrad: februari 25, 2009, 18:05:54 av luddebo »

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #5 skrivet: februari 25, 2009, 21:29:20 »
Jag har haft samma problem på 2 bilar. En ford och en mitsubishi. Båda blev slöa men gick rent.
Felet var i båda fallen totalt igensatt katalysator. Brukar mest drabba bilar med stor aptit på olja.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #6 skrivet: februari 25, 2009, 21:37:26 »
Har bytt en del slitdelar på bilen såsom kamrem, filter, tändkablar och bränslepump. Har även provat cleaner i 2 omgångar utan resultat. Hur vanligt är det med igensatta spridare och trubbel med lmm? Det som är lite skumt är att bilen har jämn tomgång och ett jämt register, den känns helt enkelt bara svag och trött. Gasresponsen påminer om en traktors :P. Någon fler som haft liknande problem?

En liten film http://www.youtube.com/watch?v=q8uWjqXwnn8

Bilder från spridarcheck http://bilddagboken.se/p/upload.html?crossdomain=1&upload=1&html=1#0

Okej. Har du mätt accelerationen 0-100 (ca 11 sekunder normalt) eller tex 2-6000rpm på treans växel (ca <20 sekunder)?

Känner knappt till nåt fall av igensatta spridare eller trasig LMM...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

luddebo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #7 skrivet: februari 25, 2009, 23:15:15 »
Har bytt en del slitdelar på bilen såsom kamrem, filter, tändkablar och bränslepump. Har även provat cleaner i 2 omgångar utan resultat. Hur vanligt är det med igensatta spridare och trubbel med lmm? Det som är lite skumt är att bilen har jämn tomgång och ett jämt register, den känns helt enkelt bara svag och trött. Gasresponsen påminer om en traktors :P. Någon fler som haft liknande problem?

En liten film http://www.youtube.com/watch?v=q8uWjqXwnn8

Bilder från spridarcheck http://bilddagboken.se/p/upload.html?crossdomain=1&upload=1&html=1#0

Okej. Har du mätt accelerationen 0-100 (ca 11 sekunder normalt) eller tex 2-6000rpm på treans växel (ca <20 sekunder)?

Känner knappt till nåt fall av igensatta spridare eller trasig LMM...

0-100 ibland haha  :P Ska filma lite i farten bara jag får en kamrat att agera kameraman. Den gör inte det på några 11 sekunder iaf, denna bil är oförskämt slö! Katalysator sa den lokale bilmeken också. Kunde testas genom att kontrollera avgasflöde och ifall det kommer efterpuffar då man stänger av motorn. Testade men upplevde inte något av ovanstående.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #8 skrivet: februari 25, 2009, 23:19:09 »
Katalysator sa den lokale bilmeken också. Kunde testas genom att kontrollera avgasflöde och ifall det kommer efterpuffar då man stänger av motorn. Testade men upplevde inte något av ovanstående.

Kan kontrolleras genom att koppla isär främre röret och katalysatorn och ut med brölig bil och känna på kraften  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

luddebo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #9 skrivet: februari 27, 2009, 17:50:35 »
imorn får jag tillgång till garage.. här kommer 0-100 testet + lite iskörning http://www.youtube.com/watch?v=kYp2fATbBEY&feature=channel_page

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #10 skrivet: februari 27, 2009, 21:15:43 »
tagit något komptest på motorn?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #11 skrivet: februari 27, 2009, 21:41:31 »
imorn får jag tillgång till garage.. här kommer 0-100 testet + lite iskörning http://www.youtube.com/watch?v=kYp2fATbBEY&feature=channel_page

Okej okej jag ger mig, din bil mår uppenbarligen inte bra.. 31-32 sekunder 0-100 km/h är mer än dubbelt så lång tid som en original kry 360 tar på sig..
Du varvade iofs. inte så mycket men det kanske inte hade hjälpt? Den stannade ju dock nästan till ett tag efter varje växling så låga varv var ingen hit heller.
Är beredd att hålla med om att nåt (katten) är täppt i avgaset, känns det som om bilen får ta i, som att köra i uppförsbacke fast du ligger på rak mark?

Fint sladdat i slutet av filmen.. höga fina vallar att fastna i med  :)

Tack för filmen, precis vad vi behövde se för att förstå...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

luddebo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #12 skrivet: februari 27, 2009, 21:54:52 »
Det går snabbare att tappa farten än att få upp den  ;) Katten ryker, Ny orginal tändsats och ett par nya stift är högsta prio just nu..

luddebo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #13 skrivet: februari 27, 2009, 21:56:30 »
tagit något komptest på motorn?
Ska försöka ragga tag på en kompmätare i helgen, fortsättning följer.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #14 skrivet: februari 27, 2009, 22:07:25 »
tagit något komptest på motorn?
Ska försöka ragga tag på en kompmätare i helgen, fortsättning följer.

Spännande, själv tror(hoppas) jag mest på katten just nu, den är ju ändå en propp även o-täppt  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #15 skrivet: februari 28, 2009, 11:11:40 »
tagit något komptest på motorn?
Ska försöka ragga tag på en kompmätare i helgen, fortsättning följer.

Spännande, själv tror(hoppas) jag mest på katten just nu, den är ju ändå en propp även o-täppt  ;)

Jo då dom börjar bli trött kan det mycket väl vara avgassystemet, vilket nog blir det enklaste att fixa.

Vill man snabkolla om det är i avgassystemet felet är så är det ju bara dela på avgassystemet före katten och se om det blir bättre. Använd hörselskydd bara.

luddebo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #16 skrivet: mars 02, 2009, 20:23:01 »
Nu har jag kollar kompen, 9,5kg på alla burkar ;D Katten är också borta men bilen låter lika slö, ska köra test imorn. Den såg inte särskilld igensatt ut åtminstone. På onsdag ska insprut och annat felsökas med hjälp av haynes boken.
Känner mig 40kg lättare nu när jag vet att det inte är kompfel  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #17 skrivet: mars 02, 2009, 22:28:50 »
Nu har jag kollar kompen, 9,5kg på alla burkar ;D Katten är också borta men bilen låter lika slö, ska köra test imorn. Den såg inte särskilld igensatt ut åtminstone. På onsdag ska insprut och annat felsökas med hjälp av haynes boken.
Känner mig 40kg lättare nu när jag vet att det inte är kompfel  :)

Jag fick ~12kg på min original B200F som gått ~20 000 mil. Men sen ska man väl inte jämföra siffrorna mellan olika (skit)mätare heller..

Synd att det förmodligen inte var katten då..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #18 skrivet: mars 02, 2009, 23:19:30 »
När och hur blev bilen trött, kom det långsam eller blev den plötsligt trött ???
Jag tänkte att om den plötsligt blivit slö kan det ju vara kamremmen som kuggat över :-\
Nu ser jag att du har bytt kamremmen var det före eller efter det som den blev slö ???

luddebo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #19 skrivet: mars 02, 2009, 23:31:24 »
När och hur blev bilen trött, kom det långsam eller blev den plötsligt trött ???
Jag tänkte att om den plötsligt blivit slö kan det ju vara kamremmen som kuggat över :-\
Nu ser jag att du har bytt kamremmen var det före eller efter det som den blev slö ???
Bilen har varit slö sen det att jag köpte den. Kamremen är jag till 99% säker på att den sitter rätt då det var en skicklig kille som hjälpte mig montera den.
Jag köpte en ny kompmätare på feltema Frej, är dom inte att lita på?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #20 skrivet: mars 03, 2009, 00:05:10 »
När och hur blev bilen trött, kom det långsam eller blev den plötsligt trött ???
Jag tänkte att om den plötsligt blivit slö kan det ju vara kamremmen som kuggat över :-\
Nu ser jag att du har bytt kamremmen var det före eller efter det som den blev slö ???
Bilen har varit slö sen det att jag köpte den. Kamremen är jag till 99% säker på att den sitter rätt då det var en skicklig kille som hjälpte mig montera den.
Jag köpte en ny kompmätare på feltema Frej, är dom inte att lita på?
Jag vet inte vad komptrycket ska vara i en B200F 9,5 är inte mycket men jag vet inte vad det ska vara i en F-motor. Men är det lågt och lika på alla cylindrar kan det nästan bara bero på att remmen är en kugg fel. Kanske han som hjälpte dej var så skicklig att han fick dit remmen exakt som den gamla, så var den felkuggad är den nya det också, och alla gör vi misstag :-[

Och jo du kanske vet att kompförhållande INTE är samma sak som kompresionstryck!!!
« Senast ändrad: mars 03, 2009, 00:10:04 av kullke »

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #21 skrivet: mars 03, 2009, 10:13:31 »
om jag vore du så skulle jag ta och kolla så kamremmen ligger rätt.

luddebo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #22 skrivet: mars 03, 2009, 17:45:09 »

Och jo du kanske vet att kompförhållande INTE är samma sak som kompresionstryck!!!

Nej jag är inge vidare haj på motorer, du får gärna förklara ???

luddebo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #23 skrivet: mars 03, 2009, 17:47:38 »
om jag vore du så skulle jag ta och kolla så kamremmen ligger rätt.
Ja det blir nog till att göra det iaf. Hur omständigt är det och finns några bra guider här på forumet?

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #24 skrivet: mars 03, 2009, 18:42:28 »
Busenkelt. Ställ motorn i noll, tändlägesindikeringen (ett litet hack i remskivan) ska stå på 0°. Sen lossar du övre kamremskåpan, sitter med två eller tre bultar och en skruv. Kamdrevet har en markering, en prick, den ska stå mitt för markeringen på den bakre kamremskåpan. Det kan vara lite mörkt och jävligt att se, men brukar gå bra. 24mm 6-kantskalle är det på bulten som håller remskivan på veven.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #25 skrivet: mars 03, 2009, 18:42:56 »

Nej jag är inge vidare haj på motorer, du får gärna förklara ???


Kompressionsförhållande är alltså hur många gånger cylindervolymen måste pressas sammans för att rymmas i förbränningsrummen.

Kompressionstrycket är ju tätheten i en motor genom ventiler kolvringer osv.

luddebo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #26 skrivet: mars 03, 2009, 19:17:54 »

Nej jag är inge vidare haj på motorer, du får gärna förklara ???


Kompressionsförhållande är alltså hur många gånger cylindervolymen måste pressas sammans för att rymmas i förbränningsrummen.

Kompressionstrycket är ju tätheten i en motor genom ventiler kolvringer osv.

tack och hoppas ni har överseende med att man är grön

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: min bil är astrött i motorn, tror lambdan spökar
« Svar #27 skrivet: mars 03, 2009, 20:44:17 »
Jag köpte en ny kompmätare på feltema Frej, är dom inte att lita på?

Man får väl lov att vara lite misstänksam mot billiga mätinstrument? Men det är i allafall ett likadant som jag själv mätt med

.
Kompressionsförhållande är alltså hur många gånger cylindervolymen måste pressas sammans för att rymmas i förbränningsrummen.
Kompressionstrycket är ju tätheten i en motor genom ventiler kolvringer osv.

Eller enkelt uttryckt:

Kompressionsförhållande = Teori
Kompressionstryck = Verkligt tryck
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.