Författare Ämne: Däck  (läst 11150 gånger)

360Erik

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Däck
« skrivet: januari 29, 2004, 23:51:54 »
Hej.
Jag har en fråga om däck till min 360 GL -87.
Jag kör med 13 tums orginalplåtfälgar på sommardäcken.
Ena paret är 175/70/13 och det andra paret är
185/70/13. Jag har det så eftersom 175 däcken var slut hos däckhandlaren när jag skulle byta ut det ena paret. Då fick jag köpa 185 däck istället.
jag har haft dom bredare däcken bak under två säsonger. Nu undrar jag om det går att ha dom bredare däcken fram för att få ett jämnare slitage.
Får dom plats?
Påverkas vägegenskaperna negativt?


Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Däck
« Svar #1 skrivet: januari 30, 2004, 09:13:11 »
Välkommen till klubben

Jag har haft på 205/60/13 så plats finns det i hjulhusen. Om du sätter de bredare däcken fram och du inte har servo kommer styrningen kännas trögare. Men i ditt fall så kommer du nog inte  märka någon större skillnad!

Vägegenskaper: Nja om däcken är smala och slitna så du ska nog inte ha för hög fart i kurvorna.  Bilen är bakhjulsdriven så jag skulle ha de däck med bäst mönster på bak så du inte får någon otäck sladd.

Men om däcken är schyssta kommer du inte märka någon skillnad förutom att den kanske är lite mer trögstyrd vid fick parkering osv.

Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Wittur_360GL_87

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Re:Däck
« Svar #2 skrivet: oktober 01, 2006, 03:43:52 »
Vägegenskaper: Nja om däcken är smala och slitna så du ska nog inte ha för hög fart i kurvorna.  Bilen är bakhjulsdriven så jag skulle ha de däck med bäst mönster på bak så du inte får någon otäck sladd.

Eller så sätter du smala slitna bak så blir det lättare att drifta:D

Och det är ju alltid kul... När man gör det av egen vilja alltså
Volvo 940 2.3 SE (Lätt trycks turbo)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Däck
« Svar #3 skrivet: oktober 01, 2006, 11:47:58 »
Välkommen till klubben

Jag har haft på 205/60/13 så plats finns det i hjulhusen. Om du sätter de bredare däcken fram och du inte har servo kommer styrningen kännas trögare. Men i ditt fall så kommer du nog inte  märka någon större skillnad!

Vägegenskaper: Nja om däcken är smala och slitna så du ska nog inte ha för hög fart i kurvorna.  Bilen är bakhjulsdriven så jag skulle ha de däck med bäst mönster på bak så du inte får någon otäck sladd.

Men om däcken är schyssta kommer du inte märka någon skillnad förutom att den kanske är lite mer trögstyrd vid fick parkering osv.




jag skulle då sätta dom bra däckena fram.
Dels för att annars så är dom bra däckena inte bra mycke länge med mitt körsätt.
Sen vill jag alltid ha den möjligheten att kunna parera sladden. Istället för att få understyrningen arne och åka rätt ner i diket.