Författare Ämne: extraktorrör  (läst 5973 gånger)

jeppen

• Medlem
  • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
extraktorrör
« skrivet: mars 25, 2009, 19:44:13 »
hej hallå! :) är sugen på ett extraktorrör att montera på min 360 gls -83 med B19a men då undrar ja är det bara bulta på å köra elr är det några stora modifieringar man måste göra och vart kan jag få tag i ett? :)

MVH//Jesper
att köra en 300:a vintertid  är ganska så jävla skitkul! :D

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: extraktorrör
« Svar #1 skrivet: mars 25, 2009, 20:09:02 »
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1762.600

Kolla i den tråden  :)

För att sammanfatta. Timos Motor gör rören. Enda du behöver modda är där extraktorröret går ihop med resten av avgassystemet. extraktorn har 2½" utblås.

jeppen

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 25, 2009, 20:19:55 »

För att sammanfatta. Timos Motor gör rören. Enda du behöver modda är där extraktorröret går ihop med resten av avgassystemet. extraktorn har 2½" utblås.

ok :) är det så enkelt att man kan köpa en stegmuff och sätta dit med klämmor elr behövs det svetsning? har ingen svets och är ej kunnig :( någon som har en bild på där exktraktorröret går ihop med resten av systemet? :)

MVH//Jesper
« Senast ändrad: mars 25, 2009, 20:21:41 av jeppen »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: mars 25, 2009, 21:30:52 »

ok :) är det så enkelt att man kan köpa en stegmuff och sätta dit med klämmor elr behövs det svetsning? har ingen svets och är ej kunnig :( någon som har en bild på där exktraktorröret går ihop med resten av systemet? :)

MVH//Jesper

Så enkelt är det. Lite krångligare om du vill ha kvar eventuell katalysator, men då kan du kapa av flänsen på katten och sätta stegmuffen direkt på röret in i katten.
Så här såg det ut på min med Timos Extraktor samt ett rakt rör direkt på som gick till en muff som sen gick till original främre dämpare (hade inte katten på plats då):
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

jeppen

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 25, 2009, 21:59:51 »

MVH//Jesper

Så enkelt är det. Lite krångligare om du vill ha kvar eventuell katalysator, men då kan du kapa av flänsen på katten och sätta stegmuffen direkt på röret in i katten.
Så här såg det ut på min med Timos Extraktor samt ett rakt rör direkt på som gick till en muff som sen gick till original främre dämpare (hade inte katten på plats då):

tack så mkt för bilden! :) men de e så att ja har en förgasarmotor från -83 (B19a) så ja har varken katt elr lambda :P men egentligen så skulle ja kunna ta en stegmuff som går från 2,5 tum till 1 3/4 tum och bara klämma fast då? :)

MVH//Jesper

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 25, 2009, 22:04:31 »
tack så mkt för bilden! :) men de e så att ja har en förgasarmotor från -83 (B19a) så ja har varken katt elr lambda :P men egentligen så skulle ja kunna ta en stegmuff som går från 2,5 tum till 1 3/4 tum och bara klämma fast då? :)

Vassego
Aha, röret går att köpa utan hål för lambda med om du vill!

Yes, stegmuffa på du bara (men är inte muffarna från 2,5 till 2")?
Ett tillägg: "slutröret" på extraktorn är lagom stor för att ett vanligt rakt 2,5"-rör glider rakt på. Tar du en 2,5" muff så blir den för stor (om du inte först stoppar i en bit 2,5" rör).
På min bil har jag bara slitsat ett rakt 2,5" rör i änden så det blev en "muff" i änden och klämt på.

Här hittar du rören: http://www.timosmotor.com Förnärvarande den enda firma som tillverkar/säljer extraktorrör till 340/360.
« Senast ändrad: mars 25, 2009, 22:06:19 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

jeppen

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 25, 2009, 22:51:41 »

Vassego

Ett tillägg: "slutröret" på extraktorn är lagom stor för att ett vanligt rakt 2,5"-rör glider rakt på. Tar du en 2,5" muff så blir den för stor (om du inte först stoppar i en bit 2,5" rör).
På min bil har jag bara slitsat ett rakt 2,5" rör i änden så det blev en "muff" i änden och klämt på.

Här hittar du rören: http://www.timosmotor.com Förnärvarande den enda firma som tillverkar/säljer extraktorrör till 340/360.

jo kanske men det finns så många:P ok tack för utförligt svar:) vad kan man säga att extraktorröret gör i effektväg? :) ja har ju som sagt en B19a med förgasare blir det någon skillnad?:)

MVH//Jesper

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: mars 25, 2009, 23:07:30 »

Vassego

jo kanske men det finns så många:P ok tack för utförligt svar:) vad kan man säga att extraktorröret gör i effektväg? :) ja har ju som sagt en B19a med förgasare blir det någon skillnad?:)

MVH//Jesper

Extraktorröret gör nog mer nytta ju mer man trimmar  :P
Eller om man vänder på det: Original grenrör "bromsar bort" mer effekt ju mer man trimmar.

Här har jag någorlunda vetenskapligt testat prestandan före och efter bytet till Timo extraktorgrenrör: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=240.msg39536#msg39536
I samma tråd hittar du andra roliga test tex. hur olika omkrets på hjulen gör stor skillnad på accellerationen.