Författare Ämne: 340:n Hackar och dör när den är varm  (läst 4094 gånger)

Armstrong

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
340:n Hackar och dör när den är varm
« skrivet: maj 02, 2009, 01:34:58 »
Tjenna,

har nyss varti uppe i Vilhelmina och köpt mig en rostfri 340 från 84 med B14 (12 000 mil) och weber fg. bilen har gått kanon men för några dagar sen började den och krångla. förts så hade bromscylindern (vänster fram) kärvat så bromsen låg på konstant. sånt händer, inget större problem. körde vidare och bilen började rycka och gå tungt så jag tog för givet att det berodde på att bromsen låg på. bromsproblemet är nu löst men bilen går hackingt och dör efter ett tag på tomgång när det är varm. vid kallstart så går den som den ska. vad är det nu som har hänt? har kört bilen några gånger efter det och den går hyfsat om man kör i lungt tempo på 4:ans växel i ca 60. fläkten verkar inte gå igång då jag är ute och kör. tempen verkar stämma enligt mätaren. kan den gå så här dåligt för att den inte blir tillräckligt kyld? 

Vad gör jag för att fixa an?
« Senast ändrad: maj 02, 2009, 01:41:12 av Armstrong »
Skönhet kommer inifrån!

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 340:n Hackar och dör när den är varm
« Svar #1 skrivet: maj 02, 2009, 10:44:28 »
Börja med att kolla att förgasaren sitter fast ordentligt (kolla att de fyra muttrarna som håller fast den inte har skakat loss) samt kolla att tomgångssolenoiden (sitter på sidan av förgasaren, en stor klump som det går en sladd till) sitter fast som den ska, det är väl två av de absolut vanligasta felen när B14 motorer börjar gå konstigt och det tar inte många sekunder att kontrollera...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Armstrong

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2009, 00:49:10 »
Jag har kollat det och det sitter som det ska, jag funderar på om det skulle kunna vara kabelglapp någon stans men då borde den ju gå dåligt när den är kall med.
Skönhet kommer inifrån!

Robin Israelsson

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2009, 22:15:17 »
kolla luft filtret ;)

Armstrong

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 04, 2009, 22:37:48 »
Nej det är nybytt, har pratat runt lite och kommit fram till att det är nog bensinpumpen eller flottören i förgasaren. får ta och skruva bort o kolla. tack ändå!
Skönhet kommer inifrån!

Armstrong

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 08, 2009, 23:49:55 »
Tjenna, har nu upptäckt vad felet är. kondens i tanken! efter många ryckiga körningar så klappa jag plattan i mattan och trloligtvis så följde det sista vattnet med. för att undvika detta så ska man alltid ha mycket bensin i tanken och en liten skvätt K-sprit.
Skönhet kommer inifrån!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: maj 09, 2009, 07:30:33 »
Tjenna, har nu upptäckt vad felet är. kondens i tanken! efter många ryckiga körningar så klappa jag plattan i mattan och trloligtvis så följde det sista vattnet med. för att undvika detta så ska man alltid ha mycket bensin i tanken och en liten skvätt K-sprit.

Så bra att det fixade sig!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.