Författare Ämne: Hylsa för hjulbult  (läst 15901 gånger)

Gutte

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
  • -proud owner of Hilda
    • Visa profil
Hylsa för hjulbult
« skrivet: november 15, 2004, 23:46:39 »
Hej!
Skulle byta till vinterdäck på min kära Hilda (Volvo 360), upptäckte dock att hylsorna till mutterdragaren inte passade som de skulle utan fick slås på, med följden att bultarna fastnade. Dessa fick forceras loss med mycket våld, vilket resulterade i att toppen på 2 bultar gick åt fanderns. :-[

Skulle ni kunna tala om vad det är för patentlösning på bultarna? Är det ngn särskild hylsa som behövs? Gick inte att dra med veven som medföljer då denna nästan knäcktes...

Tacksam för er hjälp!  :)
"-"360", -"Har du köpt ferrari??", -"Nej volvo", -"Puu, där blev jag nervös:)" "

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Hylsa för hjulbult
« Svar #1 skrivet: november 16, 2004, 08:31:23 »
Jag använder alltid 19 hylsa och har aldrig haft problem, dock hade jag samma problem på min fiesta där muttrarna var mellan 19 och 20. Det löste jag genom att köpa nya muttrar...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Hylsa för hjulbult
« Svar #2 skrivet: november 16, 2004, 11:12:44 »
Det "ska" vara 19mm. Är det så att dom är lite välvda så kan man som en nödlösning använda 21mm hylsa om man gör det med dragskaft, använder man mutterdragare så finns risken att man slår sönder skallen. Det bästa är att gå upp bara en storlek i hylsa, 20mm, men den storleken är inte så vanlig.

När du sedan fått bort muttrarna så tar man en metallfil och slipar till dom så 19mm hylsan passar.

Det här va tips till er andra om ni råkar ut för liknande problem.

Gutte

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
  • -proud owner of Hilda
    • Visa profil
Re:Hylsa för hjulbult
« Svar #3 skrivet: november 16, 2004, 17:32:58 »
Ok, ska testa till helgen! Blir kanske en omgång nya bultar...

Tack för hjälpen! ;)
"-"360", -"Har du köpt ferrari??", -"Nej volvo", -"Puu, där blev jag nervös:)" "

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:Hylsa för hjulbult
« Svar #4 skrivet: november 16, 2004, 18:26:45 »
F-n vad det är tråkit att byta dessa däck....har bytt på en bil så nu är det bara 2 kvar  :'( En kompressor med lite till behör e vad jag önskar mig av tomten  ;D
360 goes beyond :-)

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Hylsa för hjulbult
« Svar #5 skrivet: november 16, 2004, 19:42:25 »
Jag har köpt en eldriven mutterdragare på Jula. Kostade 500 spänn med krafthylsor. Funkar bra men för ett jäv*a oväsen, mycket högre än luftdrivna, så hörselskydd är ett måste. Den drivs på 230V nätspänning så det är bara ut med förlängningssladden :)

Kan prova den imorron på jobbet och se hur många moment den klarar att dra. Har momentnyckel som går upp till 300Nm (eller om det va 400) och så hårt behöver ju inte hjulen sitta.

Tycker den har funkat bra att byta hjul med, det va till det ändamålet jag köpte den. Då slipper jag be alla (mamma, pappa, svärmor, svärfar, syskon mfl.) att komma till jobbet och för att skifta deras hjul. Nu kan jag ta det när jag kommer förbi bara.

JL

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: Hylsa för hjulbult
« Svar #6 skrivet: november 28, 2011, 00:11:13 »
Skulle byta till vinterdäck när jag upptäckte att fälgkorset inte gick att använda till hjulbultarna på min 360. Med 18mm hylsa börjar det slira och 17 är för liten så jag trodde det satt nån bult med tummått utvändigt men så är alltså inte fallet ???
« Senast ändrad: november 28, 2011, 00:15:55 av 360gls »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Hylsa för hjulbult
« Svar #7 skrivet: november 28, 2011, 18:29:42 »
Skulle byta till vinterdäck när jag upptäckte att fälgkorset inte gick att använda till hjulbultarna på min 360. Med 18mm hylsa börjar det slira och 17 är för liten så jag trodde det satt nån bult med tummått utvändigt men så är alltså inte fallet ???

Vad är det för mått då? Antingen är det väl special typ 17,5mm eller tum?
Någon har ju bestämt vilket mått det ska vara från början. Inga konstigheter med det.
Det konstiga är att det inte är lika på alla modeller eller verkar finnas någon logisk förklaring på vilka bilar som det inte är "standard".
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

JL

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: Hylsa för hjulbult
« Svar #8 skrivet: november 29, 2011, 04:39:05 »
Okej blev bra paff att det inte var 19, men då är det bara att kolla om man hittar en hylsa som passar.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Hylsa för hjulbult
« Svar #9 skrivet: november 29, 2011, 22:25:50 »
Alla mina 360in har nog haft 19mm, men på GLTn var de original klädda med rostfria plåtkoppar så de skulle se ut som de var förkromade, men någon tidigare ägare hade varit för våldsam så dessa ville bara lossna och bli kvar i hylsan, så då förvandlades muttrarna till ca 18mm.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Hylsa för hjulbult
« Svar #10 skrivet: november 29, 2011, 23:31:02 »
Alla mina 360in har nog haft 19mm, men på GLTn var de original klädda med rostfria plåtkoppar så de skulle se ut som de var förkromade, men någon tidigare ägare hade varit för våldsam så dessa ville bara lossna och bli kvar i hylsan, så då förvandlades muttrarna till ca 18mm.

Aha där kanske vi har en rimlig förklaring!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.