Författare Ämne: Quinnan's Streetraceprojekt (Uppstartsfilm s.9)  (läst 183867 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Kommande busbilsbygge med mycke pulver!
« Svar #80 skrivet: december 11, 2009, 21:41:36 »
För övrigt har jag precis fått min ECU. Äntligen! Så nu ska det sista göras iordning på kabelstammen, allt ska kontrollmätas, sen kan man börja parametrisera upp motorn osv.
Snygg låda du fick då  :P
Slitet uttryck men julen kommer tidigt i år  8)

Citera
Det är förvisso svårt att få en kabelstam att bli snygg på bild, men såhär ser det ut nu iaf :P
Ordning och reda. Själv gillar jag inte eltejpade härvor. Min egen härva är än så länge mest just en härva. Utöver delen på motorn som är original+någon extra kabel för funktioner som inte finns original.
Vad är den svarta boxen med metallstag på?  :o

Citera
Och som jag tror jag har nämnt tidigare i tråden: Bilen ska besiktigas som ombyggt fordon och måste därför har orginal styrsystem. Däremot så har dom överseende med att kabelstammen inte går att återanvända, så en egentillverkad är accepterat. Så med andra ord kommer jag ha båda styrboxarna monterade, likaså LMM och allt annat som tillhör Jetronicsystemet, men det kommer inte vara inkopplat :P I teorin funkar det iaf :P Vi får se vad som händer när man väl står där på Bilprovningen :P
Hur ska du förklara vilken styrbox du kör på då?
Annars, om du istället reggar som miljöbil (på etanol) så får du ha vilken styrbox du vill, tex. MS  8)

Citera
Jag tyckte detta va en smart lösning. Alla säkringar lättåtkomliga och lättbytta, likaså alla relän. Sen är "handsfacket belyst i blått också, men det är bara pga att jag hade lite o göra häromkvällen :P
Trevlig lösning, förutom att själva facket blir obrukbart.

Keep up the snygging work!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Kommande busbilsbygge med mycke pulver!
« Svar #81 skrivet: december 11, 2009, 23:17:28 »
Nu tror jag att jag fattar :P Ifall man byter motor och reggar som ombyggt fordon måste man köra med samma styrenhet som är original till den motorn?

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Kommande busbilsbygge med mycke pulver!
« Svar #82 skrivet: december 12, 2009, 00:25:19 »
Nu tror jag att jag fattar :P Ifall man byter motor och reggar som ombyggt fordon måste man köra med samma styrenhet som är original till den motorn?

Exakt! Ska även vara orginalkatalysator. Dedär med miljöfordon och eget styrsystem måste däremot kollas upp, för det låter intressant.

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Kommande busbilsbygge med mycke pulver!
« Svar #83 skrivet: december 12, 2009, 00:32:00 »

Citera
Det är förvisso svårt att få en kabelstam att bli snygg på bild, men såhär ser det ut nu iaf :P
Ordning och reda. Själv gillar jag inte eltejpade härvor. Min egen härva är än så länge mest just en härva. Utöver delen på motorn som är original+någon extra kabel för funktioner som inte finns original.
Vad är den svarta boxen med metallstag på?  :o


Citera
Jag tyckte detta va en smart lösning. Alla säkringar lättåtkomliga och lättbytta, likaså alla relän. Sen är "handsfacket belyst i blått också, men det är bara pga att jag hade lite o göra häromkvällen :P
Trevlig lösning, förutom att själva facket blir obrukbart.

Keep up the snygging work!


Bara för att behålla lite stolthet så måste jag nämna att kabelstammen inte är eltejpad, utan ligger i en "kabelstrumpa" av den modellen som går att dra ut och trycka ihop till olika längd och grovlek. Liknande den som sitter orginal på vissa bilar. Kan försöka ta en bild på det vid tillfälle

And for the record :P På en bil som inte ens kommer ha innertak så skiter jag fullständigt om jag inte har ett funderande handsfack :P
« Senast ändrad: december 12, 2009, 00:35:27 av Quinna »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Kommande busbilsbygge med mycke pulver!
« Svar #84 skrivet: december 12, 2009, 09:30:29 »
Aha sån "nylonstrumpa" är ju riktigt bra! Typ som nätet på julgranen fast i en annan form och kvalitet  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Kommande busbilsbygge med mycke pulver!
« Svar #85 skrivet: december 12, 2009, 16:04:57 »
Aha sån "nylonstrumpa" är ju riktigt bra! Typ som nätet på julgranen fast i en annan form och kvalitet  ;)

EXAKT! :P Däremot är kablarna eltejpade med jämna mellanrum inne i den strumpan, men det är bara för att hålla ihop kablarna :)

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Kommande busbilsbygge med mycke pulver!
« Svar #86 skrivet: december 17, 2009, 22:28:39 »

Mohahaha!

Va ute o filmade lite på pärlan häromdan. Tog lite scener som får bli "före" i min före/efter-film som jag planerar att göra till sommaren. Lite sjyssta ljud och burn-klipp :P Och ikväll va jag ute och sladdade. Det har ju kommit sanslösa mängder snö här i Sthlm, så man får passa då :D Shit alltså, va barnslig man blir när man börjar få lite vinkel på bakändan :P

Ska se om jag kan få upp klippen här på nåt vis :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Kommande busbilsbygge med mycke pulver!
« Svar #87 skrivet: december 17, 2009, 22:31:15 »

Mohahaha!

Va ute o filmade lite på pärlan häromdan. Tog lite scener som får bli "före" i min före/efter-film som jag planerar att göra till sommaren. Lite sjyssta ljud och burn-klipp :P Och ikväll va jag ute och sladdade. Det har ju kommit sanslösa mängder snö här i Sthlm, så man får passa då :D Shit alltså, va barnslig man blir när man börjar få lite vinkel på bakändan :P

Ska se om jag kan få upp klippen här på nåt vis :D

Sladdglädjen (och skadeglädjen) är den enda sanna glädjen  ;)
Hoppas du får upp dem. Själv gillar jag youtube. Men då måste du ha konto där, fast det är ju lätt fixat samt gratis.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Kommande busbilsbygge med mycke pulver!
« Svar #88 skrivet: december 18, 2009, 10:52:05 »

Jag har ett konto jag kan använda så det är inga problem :)

Hittade förresten en gammal film på bilen som motorn kommer ifrån :P Lite svårt att få grepp om prestanda i en film sådär, men man får föreställa sig att den 940'n väger ett halvt ton mer, och kördes med orginal insprutning, orginal grenrör, orginaltopp osv :P Då känns det bra :P

http://www.youtube.com/watch?v=uJ2RnXYKT9s

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Kommande busbilsbygge med mycke pulver!
« Svar #89 skrivet: december 18, 2009, 14:53:25 »
Måste bara tillägga att den vita Mitsubishi'n som nästan hänger på Volvon i filmen är en 1150 kilo tung, fyrhjulsdriven Galant med VR4-rallypuffra under huven på närmare 350 kusar :P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Kommande busbilsbygge med mycke pulver!
« Svar #90 skrivet: december 18, 2009, 18:06:58 »

Jag har ett konto jag kan använda så det är inga problem :)

Hittade förresten en gammal film på bilen som motorn kommer ifrån :P Lite svårt att få grepp om prestanda i en film sådär, men man får föreställa sig att den 940'n väger ett halvt ton mer, och kördes med orginal insprutning, orginal grenrör, orginaltopp osv :P Då känns det bra :P

http://www.youtube.com/watch?v=uJ2RnXYKT9s

Måste bara tillägga att den vita Mitsubishi'n som nästan hänger på Volvon i filmen är en 1150 kilo tung, fyrhjulsdriven Galant med VR4-rallypuffra under huven på närmare 350 kusar :P

Grymt, och skön video  :D

Ser lovande ut för vår del som väntar på en 300-variant   ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: Kommande busbilsbygge med mycke pulver!
« Svar #91 skrivet: december 18, 2009, 21:58:06 »
Thunder 8)

Men den bensintanken ville jeg ikke rullet med :P

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Kommande busbilsbygge med mycke pulver!
« Svar #92 skrivet: december 19, 2009, 12:53:39 »
Thunder 8)

Men den bensintanken ville jeg ikke rullet med :P

Den bensintanken funkade faktiskt bra :P Men däremot har jag en skumfylld fuelcell med A/N-kopplingar som ska monteras, så den kommer inte använda till mitt bygge. Rätt ska va rätt :D

Ska bli skitkul att få dräpa Skylines och M3or med en en vit, gubbig 360 :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Kommande busbilsbygge med mycke pulver!
« Svar #93 skrivet: december 19, 2009, 16:10:54 »
Ska bli skitkul att få dräpa Skylines och M3or med en en vit, gubbig 360 :D

Heja heja  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #94 skrivet: december 23, 2009, 14:15:21 »

Sådärja... Ny månad snart (och nytt år med), vilket innebär ny lön :D

Denna månad ska jag ge mig på att svetsa ett grenrör, eller åtminstone bygga kollektor och måtta upp allting och göra en mall. Får se hur mycke som hinns med. Beroende på antalet raketer på nyårsafton (eller snarare hur stora raketer och hur stora prislappar det sitter på dom :P) så ska det också köpas nya ventilfjädrar, lager och en packningssats, så motorn kan plockas ihop till större del. Ska bli kul att få svetsa lite. Länge sen jag TIG-ade nåt större, jobbar mest bara med termogivarnipplar och sånt smått på jobbet, så jag ser verkligen fram emot det.

Lovar att komma med bilder vid tillfälle :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #95 skrivet: december 23, 2009, 20:03:17 »

Sådärja... Ny månad snart (och nytt år med), vilket innebär ny lön :D

Denna månad ska jag ge mig på att svetsa ett grenrör, eller åtminstone bygga kollektor och måtta upp allting och göra en mall. Får se hur mycke som hinns med. Beroende på antalet raketer på nyårsafton (eller snarare hur stora raketer och hur stora prislappar det sitter på dom :P) så ska det också köpas nya ventilfjädrar, lager och en packningssats, så motorn kan plockas ihop till större del. Ska bli kul att få svetsa lite. Länge sen jag TIG-ade nåt större, jobbar mest bara med termogivarnipplar och sånt smått på jobbet, så jag ser verkligen fram emot det.

Lovar att komma med bilder vid tillfälle :)

skit i raketerna och bygg mera ;) smatter får du ju sen endå när du står där vid starten med launchen aktiverad vid varvstoppet ;)
ja bilder vill vi se :)
God jul :P
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #96 skrivet: december 23, 2009, 20:48:13 »
Håller med, bygg bygg så får du roligt mycket längre än en sketen raketsmäll  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #97 skrivet: december 24, 2009, 12:18:22 »
Får se till att polarna köper ordentliga pjäser så jag kan kolla på deras istället :P Tänkte ta och beställa rör till kollektorn idag, och samtidigt skicka en order på en 300-power dekal från dekaltrim :P

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #98 skrivet: december 26, 2009, 00:29:56 »
Sådärja... nu va julen över :D Men förutom den sanslösa bakfyllan så har jag fått en del julklappar. Konstigt nog fick jag inte en enda julklapp som gick att använda till bilen, så jag gick och tröstköpte en egen julklapp till mig själv :D








Klockren som mappningsdator i mina ögon. Thank God för mellandagsrea!

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #99 skrivet: december 26, 2009, 00:46:45 »
EN mapdator :)
Ska du köra Vems eller bara ms ???

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #100 skrivet: december 26, 2009, 00:58:58 »
Fin mappdator, räcker annars med en för 100 spänn som jag har  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #101 skrivet: december 26, 2009, 01:52:55 »
Fin mappdator, räcker annars med en för 100 spänn som jag har  ;)
Jag köpte min mappdator ny för 700€ när jag inte hittade någon begagnad när jag behövde, men det blev ju så att jag nu bara använder mappdatorn för den fungerar bättre än min vanliga (mappdatorn jag skriver på nu) men jag borde ha köpt en lite dyrare för att få en med serieport, för usb-serieportsadaptern var ju inte gratis den häller och det var ett jävla fan att få den att fungera >:( var faktist så att jag gav upp med den jävla addapterjäveln, men käringen fick den att fungera när jag var på jobbet :-[
Frej: fördelen med en ny är att jag kan mappa över 4timmar utan laddare ;)

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #102 skrivet: januari 04, 2010, 20:18:36 »
Jag gav 2400 för den datorn och de tyckte jag va lagom, med tanke på att den förmodligen kommer köras över med bilen vid nåt tillfälle :P Tycks fungera bra med Megatune och har en batteritid på 6-7 timmar, vilket känns lämpligt.

Tyvärr fick jag skicka tillbaka styrboxen till England idag, då den inte vill lira som den ska. Kopplar man på den ström så blinkar den till och man får kontakt med den via datorn osv, men efter en stund så börjar sakta mittendioden tändas, och man tappar kommunikationen. Killen i England hade aldrig hört nåt liknande (grym support btw. Kan verkligen rekommendera honom vid framtida byggen. Svarar alltid på mail inom en  timme, och alltid lika vettiga svar) och ville själv kolla på den.

På byggfronten går det sakta framåt. Brist på pengar i nuläget bromsar lite, men förhoppningen ligger på att få ihop ett grenrör iaf under januari månad. Jag har fixat en stolsskena också, så min OMP-stol ska byggas ihop med 360's orginalskena, så det ska gå lite smidigare när det väl blir dags.

Visste om att jag skulle ha lite att göra på jobbet idag, så jag la upp en plan att använda våra fina fräsar, svarvar, kapar, slipar och borrar för att bygga mig en kollektor. De kunde jag glömma, för alla dom flashiga maskinerna som jag behövde va ur funktion eller användes, så jag satte mig i svetsrummet med en vinkelhake, en vinkelslip och en MIG-svets... Såhär blev de:







Kanske inte lika snyggt som det hade kunnat bli, men jag tror funktionen blev bra. Första kollektorn jag byggde, och jag måste säga att det va inte så svårt som jag föreställt mig. Men men... Får väl se om den håller måttet när motorn ska köras.

Mer kommer ;)

P.S Om nån vet om en billig meklokal i Stockholmsområdet där man kan få hyra in sig en kortare tid, ring gärna D.S

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #103 skrivet: januari 04, 2010, 20:31:45 »
Tråkigt med boxen, inte heller hört om det fenomenet. Låter som ett komponentfel.

Snyggt jobbat med kollektorn!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #104 skrivet: januari 04, 2010, 20:50:07 »
Tråkigt med boxen, inte heller hört om det fenomenet. Låter som ett komponentfel.

Snyggt jobbat med kollektorn!

Jo, det verkade lite skumt... men men, han betalade frakten tillbaka och lovade att ta itu med det samma dag som han fick boxen från Sverige :) Det kallar jag service, och inte direkt vad man förväntar sig när man snackar skitbilliga styrsystem köpta från utlandet via internet. Jag mailade Glen's Garage när det först blev aktuellt med sprut, och det va i oktober, och jag har fortfarande inte fått något svar, och då ska tydligen dom vara ett "seriöst" ställe som är stora på MS...

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #105 skrivet: januari 04, 2010, 21:57:36 »
skulle kunna vara nått komunikationsfel. vet du säkert att USB konvertern funkarb bra(vilket dem sällan gör)
är du säker på attt du fått rätt kod installerat både i boxen och i datorn, annars kan det bli liknande fel.

sist men inte minst, du körde inte boxen via strömadapter från väggutaget???
det går inte, blir inte tillräckligt fin likström direkt från en laddare tex. går till ettt rejält likströmsagg för det...  alt köra direkt från ett bilbatteri om man vill testa i lägenheten

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #106 skrivet: januari 05, 2010, 12:26:41 »
skulle kunna vara nått komunikationsfel. vet du säkert att USB konvertern funkarb bra(vilket dem sällan gör)
är du säker på attt du fått rätt kod installerat både i boxen och i datorn, annars kan det bli liknande fel.

sist men inte minst, du körde inte boxen via strömadapter från väggutaget???
det går inte, blir inte tillräckligt fin likström direkt från en laddare tex. går till ettt rejält likströmsagg för det...  alt köra direkt från ett bilbatteri om man vill testa i lägenheten

Jag har provat på 3 olika datorer, både med adapter och direkt till seriell port utan någon skillnad. Jag har också provat både med likströmsadapter och bilbatteri, utan framgång. Jag ska be killen som bygger boxarna skicka med en av hans adaptrar, som han vet fungerar så är man helt säker på det och jag ska passa på att köpa ett nytt bilbatteri också...

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #107 skrivet: januari 05, 2010, 13:18:17 »
tyvär är det inte så enkelt att en bra adapter funkar till alla.

som jag som har hjälpt till å byggt mappat ganska många bilar (med olika sprut, mestadels MS eller vems) 
går åt å ha 2 olika adaptrar minst, å gärna tillgång till ett par olika datorer.   ???

i vissa bilar vägrar det funka med en adapter som funkar bra i en annan. å samma datorern funkar bra i 3 bilar å i fjärde kan det strula ändå....

har pratat med dem plc å eltekniker vi anlitar via jobbet, och det är lika när man programerar styrsystem till PLC å industri å så å , det är sama visa där.

därför en del nya dyrare datorer har gått tebax till analoga comportar , men det kostar ju dyyyrt med dem datorerna...   

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #108 skrivet: januari 12, 2010, 20:50:05 »

Jippi!!

Min ECU har anlänt till England och blivit fixad :D Tydligen så var det ett "clip" som satt på fel ställe eller åt fel håll. Tog ungefär 24 sekunder att fixa :P Så nu är den påväg tillbaka till mig igen, alldeles hel och fin :P

Idag efter jobbet monterade jag min OMP-stol. Skitbra blev de. Justerbar i både höjdled och längsled så nu kommer man sitta fast också. Funderar starkt på att börjar slita ur inredning ordentligt snart och köra resten av vintern med full racemundering, fyrpunktsbälten och allt :P

Till helgen blir det uppmåttning av grenrör och lite annat sånt roligt. Ska se till att ta lite bilder :P Hörs till veckan.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #109 skrivet: januari 13, 2010, 13:00:45 »

Jippi!!

Min ECU har anlänt till England och blivit fixad :D Tydligen så var det ett "clip" som satt på fel ställe eller åt fel håll. Tog ungefär 24 sekunder att fixa :P Så nu är den påväg tillbaka till mig igen, alldeles hel och fin :P

Grattis! Så skönt med ett enkelt fel!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #110 skrivet: januari 14, 2010, 12:51:28 »

Min panna ligger i djupa veck. Jag har länge gått och funderat på någon vettig kopplingsvariant. Eftersom man inte  vet vart det här galenskapet slutar, kanske man om ett par år hamnar på rätt sida om 500 kusar med tillhörande vrid, och det känns tråkigt att måsta byta koppling då igen, då det är en ganska dyr grej om man ska ha något lite värre.

Jag har diskuterat och letat alternativ på ett antal ställen, och har kommit fram till något som jag tror kommer fungera.

Jag kommer köra med mina förstärkta M90. Egentligen bara för att jag har en sån som har suttit på den här motorn förut och har fungerat bra, inga ombyggnationer osv. 940 med M90 har alltid dubbelmassasvänhjul orginal. Dubbelmassasvänghjulet väger BLY och har förmågor att börja oscillera vid höga varvtal och höga belastning och kan därför rent av gå i bitar. Därför kommer jag köra med "dog dish" svänghjulet som är stumt och sitter på bilar med M46/47 med LH2,4 bla.. Problemet då är att det svänghjulet har mindre diameter (228 ist. för 240). Och om man svarvar upp det så finns det typ inga lameller som har fjädrat centrum i den dimensionen (en stum lamell kommer avrätta växellådan mycket fortare än en fjädraf).

Min plan är nu som sådan: Antingen svarva upp och stifta om det "Dog Dish"-svänghjul jag har idag så det blir 240mm i diameter eller köpa ett som en polare har byggt hos Halvarsson Racing som egentligen är samma sak, fast redan klart och ordentligt lättat.

På detta svänghjul funderar jag på att köpa en Sachs -712 tryckplatta som tillsammans med 940ins orginallamell enligt uppgift ska vara god för närmare 550nm. Då va då problemet med lamellen som är stum orginal på 940... MEN! Jag har kommit fram till att Performance-lamellen som Sachs har till Volvo 850R har 20-splines, 240mm diameter och har ett förstärkt fjädrat centrum och riktigt sjyssta lamellytor. Och Voilá: En lätt kopplingskombination som kommer vara god för teoretiska 650-700nm. Och det känns som att om jag kommer så långt med motorn, då blir det en ny växellåda och därigenom ny koppling :p

Är det nån som kanske rent av har testat den här kombinationen? Jag tycker det låter fränt :P

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #111 skrivet: januari 14, 2010, 14:04:40 »
Annars kan du ju se om du kan få ihop något liknande det Peter och Zyklon (och snart jag) kommer köra med; ombyggda flerskiviga racekopplingar - håller för effekten och är inte farligt dyrt om man hittar begagnade grejer!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #112 skrivet: januari 14, 2010, 16:25:54 »

Kopplingen jag pratar om kommer jag betala ungefär 4000 för + ev. frakt osv. Har du nån koll på om det går att komma billigare än så med en begagnad racekoppling? Vad skulle det kosta att byta lameller på en sån om man har kört en mängd repor och det börjar bli slitet?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #113 skrivet: januari 14, 2010, 17:35:26 »
Jag kan bara säga att du är smart som tänker efter.. före  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Quinnan Motorsport

  • Medlem
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #114 skrivet: januari 14, 2010, 18:44:00 »
Jag kan bara säga att du är smart som tänker efter.. före  ;)

Mjaha? :P Ska jag ta de som en pik på nåt vis :P Luktade nästan lite ironi i det inlägget :P

Men det känns som det kanske är billigare att köpa en standardlamell till en Volvo än att försöka få tag i några exotiska flerskiviga :P Sen är det lite skönt att urtrampningslager och allt sånt fungerar :P

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #115 skrivet: januari 14, 2010, 18:45:20 »
varför inte en sinter??
Bra, bättre, bredast

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #116 skrivet: januari 14, 2010, 18:53:13 »
Nej det var ingen pik utan en komplimang!  :-*

Sinter dödar nog oxå lådan.. särskilt om den är ofjädrad.

Inte hört nån säga nåt gott om sinter förutom de som kör utan att rasa nåt  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #117 skrivet: januari 14, 2010, 22:41:13 »
kan start rekomendera ett kitt som jag o peter kör med!! =) kör du med en sådan behöver du aldrig mer oroa dig för att kopplingen ska ge upp.. oavsett om planerar o få ut mer hk än vad någon lyckats med ur en rödblockare ;)
kolla med peter o se vad han kan ge dig för pris!..
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #118 skrivet: januari 14, 2010, 23:09:50 »
Kan sälja dig mitt kitt för 5000kr Peter som byggt
Lättat 60-2 svänghjul med 3-skivig koppling
hela paketet väger 13kg

Finns bilder i min tråd!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« Svar #119 skrivet: januari 14, 2010, 23:47:09 »
öm du är rädd attt köra sinter så är inte 3 skivigt att tänka på...
för det första så finns dem inte med fjädrat centrum (vilket jag iofs tycker är bajs)

för det andra så måste man svarva å ha sej för att få det å passa med M90 navet i lamellerna.. (vilket iofs är lätt fixxat om man är händig med svarven)


tycker du skaffar en getrag/ZF å kör med cheva 2-3 skivigt , då behövefr du inte fundera så mycket mer sen att det inte skulle "räcka till"


en sån koppling går å hitta för mellan 1500-3k om man letar på ebay.
sen kostar det ju dock att bygga om ifall du inte klarar av det själv...


men enklaste alternativet som jag tror kommer räcka till för dej är ju som sat ettt svarvat pottsvänghjul med en 850r lamell å 712 platta, väldigt välbeprövat recept,
dock är det ju bajs med organisk koppling men vissa tycker ju om å slira runt på lamellen istället för däcken  ;D