Författare Ämne: Tempmätare  (läst 3513 gånger)

Danjul

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Tempmätare
« skrivet: augusti 13, 2009, 22:10:32 »
Tempmätaren vandrar fint och det är förmodligen termostaten som är seg. Kyler halvdant.

Men den röda dioden ovanför mätaren, indikerar den när motorn är för varm? Jag tyckte idag och den började blinka när den närmade sig det första sträcket på "för varmt" men sen blinkade den även till lite när mätaren stod rakt upp? Låster helskumt, kanske bara är lite glappharry?

Är det någon som vet vad dioden är inställd efter? Temperatur? för lite vatten?

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Tempmätare
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2009, 22:22:35 »
På min bil indikerar den för varm motor, d.v.s. den börjar lysa när tempmätaren visar för mycket. En vild gissning är att du antingen har luft i kylsystemet eller dålig kontakt mellan givaren och mätaren alternativt dålig jord någonstans.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Danjul

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2009, 22:39:29 »
På min bil indikerar den för varm motor, d.v.s. den börjar lysa när tempmätaren visar för mycket. En vild gissning är att du antingen har luft i kylsystemet eller dålig kontakt mellan givaren och mätaren alternativt dålig jord någonstans.

Ah, okej jo som jag trodde. Låter ju mest logiskt. Kan vara så att jag har luft i systemet, skall det luftas på något speciellt sätt eller är det bara tuta o köra och "köra" bort det? Har kört 3,5mil nu med ny kylare så kan ju vara luft i systemet, har inte luftat det utan bara fyllt på och kört. Den fungerar ju och indikerar ju rätt vad jag vet. Men ska kolla upp jorden som sagt, smart tips!

Hur luftar man systemet?

Har en B200F.

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2009, 23:01:48 »
Enligt Haynes ska b200 vara "självavluftande" så det lutar åt att du har något elektriskt fel

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: augusti 14, 2009, 20:19:30 »
Håller med, mätarfel om dioden blinkar rött när mätaren inte visar fullt utslag, alternativt dålig jord/glapp på signalen om det bara blinkar till ibland så snabbt att mätarnålen inte hinner sega sig uppåt innan felet försvinner igen

Edit: Förmodligen går det mäta signalen med en voltmätare/multimeter så man vet vad mätaren SKA visa..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.