Författare Ämne: grundinställa motorn  (läst 3894 gånger)

VOLVO83

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 45
  • Min bil
    • Visa profil
grundinställa motorn
« skrivet: augusti 30, 2009, 14:01:46 »
Jag har problem med fördelaren, ska den sitta i nåt spec. hack eller märkning?  och ska brytarna vara öppna när man grundinställer motorn?

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: grundinställa motorn
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2009, 23:37:53 »
b19 motor? Vrid motorn till noll, märkning på vevaxel å kamaxel. Sedan håller du fördelarlocket ungefär där det hamnar när det sitter på fördelaren. Där ettans tändkabel sitter ska du ha rotorn när du pulat ner fördelaren. Rotorn vrider sig lite när dreven kommer i ingrepp, så man kan få prova ett par gånger innan det blir rätt. När du tror att du fått fördelaren på rätt ställe å skruvat fast den ungefär mitt på justeringen kollar du en sista gång med fördelarlocket att rotorn pekar rätt. Sedan borde det funka.
Om brytarna är öppna eller inte när motorn är nollad har jag aldrig tänkt på, men det borde dom väl rimligen vara.
Själva justeringen av brytarna ska ju göras när dom är max öppna, så du får vrida motorn tills en nock i fördelaren öppnar brytarna som mest å sen justera. Vet inte vad det ska va på din motor, men ca 0,5 mm brukar funka på det mesta.

VOLVO83

• Nykomling
  • *
  • Min bil
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: augusti 31, 2009, 16:02:02 »
okey , jag tror jag fattar , tack ;D

VOLVO83

• Nykomling
  • *
  • Min bil
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: augusti 31, 2009, 16:06:09 »
jag har b19a motor , fast jag har   vridbar fördelare ska den vara på mitten av själva vridningen?  när jag stoppar ner den?

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 02, 2009, 02:22:50 »
När du stoppar ner den spelar det ingen roll hur själva fördelaren är vriden, det viktiga är att rotorn pekar mot rätt tändkabel, men det blir ju enklast när du sedan ska skruva fast den om den är vriden rätt från början.
Menar du med "vridbar fördelare" det avlånga hålet i fästörat där man skruvar fast den i motorblocket? Det ser ut så för att man ska kunna justera tändningen å ungefär mitt på är en bra utgångspunkt. Då borde motorn iallafall starta, sedan kan man justera ordentligt.
Eftersom rotorn vrider sig när man stoppar ner fördelaren kan det va lite klurigt att få det rätt å riktigt. Ofta finns det en markering på fördelaren som visar vart rotorn ska peka, men det är ändå viktigt att man dubbelkollar. Skruva fast fördelaren å tryck locket på plats, sedan lyfter du locket rakt upp å ner ett par gånger medans du stirrar som en galen på rotorn. Pekar den mot ettans tändkabel? Isåfall är det bara att skruva ihop å prova starta bilen.