Författare Ämne: Bromsskivor Volvo 360 -88 B200F  (läst 4269 gånger)

siros

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Bromsskivor Volvo 360 -88 B200F
« skrivet: september 02, 2009, 06:58:55 »
Hej

Jag har sökt på ämnet men ej hittat svar!

Jag har precis köpt mig en 360 och fick tyvärr en 2a på besiktningen pga rostangrepp bromsskiva VF. Min fråga är hur man går till väga för att byta denna. Har aldrig skruvat 360 innan så en basic snabblektion vore mycket önskvärd. Verkar som att navet och skivan sitter ihop också. Min fråga är alltså hur jag går till väga för att byta skivan,. vilka verktyg jag behöver? Måste man pressa ut hjullagret från den gamla skivan och pressa in i den nya?

Vore oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig!!

/mvh Siros
« Senast ändrad: september 02, 2009, 19:23:05 av siros »

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Bromsskivor Volvo 360 -88 B200F
« Svar #1 skrivet: september 05, 2009, 18:08:33 »
Nu har jag inte boken hemma och kommer inte exakt ihåg hur det ser ut, men om jag inte är ute och cyklar så får du dela på hjullagret (koniskt, inga problem. Ha nytt fett för montering) och så sitter skivan skruvad bakifrån i navet. Som sagt ska inte lova att det går till så, men tror det.
Kan bli så att navet och skivan har rosta ihop lite, så lite kärlek i form av våld krävs för att få isär det ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 28, 2009, 04:48:15 »
Jag får säga som Stormen "kommer inte exakt ihåg hur det ser ut", men kan kolla upp det om du inte redan löst problemet!? Har iaf för mig att det ingick en handslägga i arbetet... Du bör byta båda sidor! :)
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

bjornsson

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 13, 2009, 21:37:40 »
Hej tänkte bara fråga hur ett rost angrep på skivorna ser ut... misstänker att jag har fått det, så jag funderar på att byta innan besiktningen.

Mina skivor har fått märken av att broms beläggen har legat emot lite när bilen har stått stilla i ett år och alltså rostat fast. det går ju inte att få det helt slätt efter sådan grov rost. är det något liknande på dina skivor

waffne

• Medlem
  • Antal inlägg: 127
  • 12
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 13, 2009, 22:36:33 »
Har för mig det funkar ungefär som dom säger men du behöver en mjuk klubba och insektsnyckel

Xtreme

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 03, 2009, 23:38:12 »
Har fått 2:a på just detta många gånger på flera olika bilar. och min lösning på detta brukar vara att bara ta fram slipmaskinen. lika dant om det bli en 2:a på "för liten anlägningsyta" o sen bara dit med nya klossar. funkar kanon iaf än så länge
<=|Nu är det bara resten kvar|=>