Författare Ämne: Bränslepumpsfrågor  (läst 8072 gånger)

Sebbe

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Volvo får lajf!
    • Visa profil
Bränslepumpsfrågor
« skrivet: september 13, 2009, 19:41:40 »
Hej, Skruvade loss soppaslangen som går från soppafiltret tilll insprutet från filtret, testade vrida tändningen ett hack, händer inget sen när jag försöker starta bilen så rinner de pyttelite soppa ur filtret.

Skall det vara så?
Skall inte pumpen gå igång på första snäppet på tändningen?
/360 GL -88

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Bränslepumpsfrågor
« Svar #1 skrivet: september 13, 2009, 19:51:53 »
Om du har bytt den så ska du låta tändningen vara på en stund så filtret fylls med soppa
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: september 13, 2009, 19:52:38 »
Hej, Skruvade loss soppaslangen som går från soppafiltret tilll insprutet från filtret, testade vrida tändningen ett hack, händer inget sen när jag försöker starta bilen så rinner de pyttelite soppa ur filtret.

Skall det vara så?
Skall inte pumpen gå igång på första snäppet på tändningen?

Nej det ska väl typ SPRUTA bränsle om du försöker starta eller spruta i ~2 sekunder om du vrider från läge 0 till 1 på tändningen. Men det där med första hacket funkar inte på alla 300:or.. vet inte om det är nåt fel på dem som det inte funkar eller om det är olika modeller på bränslepumpsreläer.

Har du provat att göra samma sak fast lossat slangen TILL filtret istället? Kanske filtret som är igensatt? Hör du pumpen surra under bilen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 13, 2009, 19:53:35 »
Om du har bytt den så ska du låta tändningen vara på en stund så filtret fylls med soppa

Vrida på och av tändningen får man göra, bara ha den på hjälper inte, som jag skrev i mitt föregående inlägg så går pumpen endast nån sekund då tändningen slås på.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Sebbe

• JuniorMedlem
  • **
  • Volvo får lajf!
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 13, 2009, 20:27:57 »
Okej, skall ta mig en titt i filtret imorgon, även lyssna om det låter, Då jag hållit på och pillat med relä'et och säkringsdosan till soppapumpen kan det väll vara mycket möjligt att den inte snurrar.
Dock borde de inte komma ut någon bensin alls då man försöker starta tycker man  :o

Dock så har den varit lite svårstartad innan, typ tagit nån sec innan den gick igång, kan det bero på att de e skit i filtret så den måste bygga upp massa tryck innan den startar?
/360 GL -88

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 13, 2009, 21:07:52 »
Dock borde de inte komma ut någon bensin alls då man försöker starta tycker man  :o
Där har du en poäng..

Citera
Dock så har den varit lite svårstartad innan, typ tagit nån sec innan den gick igång, kan det bero på att de e skit i filtret så den måste bygga upp massa tryck innan den startar?
Blir nog så med täppt filter ja..

Sebbe

• JuniorMedlem
  • **
  • Volvo får lajf!
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 13, 2009, 21:47:11 »
Kan det inte vara att själva impellern (?) har pajjat så den bara orkar pumpa lite kanske?
Kan man skruva upp pumparna o kolla?
/360 GL -88

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: september 13, 2009, 23:34:19 »
Kan det inte vara att själva impellern (?) har pajjat så den bara orkar pumpa lite kanske?
Kan man skruva upp pumparna o kolla?

Vet inte hur pumpen ser ut inuti men allt kan väl hända..

däremot tror jag det är omöjligt att öppna och kolla, i allafall med bibehållen funktion efteråt  ;)

Sebbe

• JuniorMedlem
  • **
  • Volvo får lajf!
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: september 14, 2009, 23:31:22 »
Okej :)
Får ta mig en titt imorgon.
/360 GL -88

Sebbe

• JuniorMedlem
  • **
  • Volvo får lajf!
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: september 18, 2009, 23:36:04 »

Kan medela att det var så lätt som lite glapp i reläet eller säkringsboxen, Sprayade lite kontaktspray i säkringsdosan så fungerade de utmärkt :)
/360 GL -88

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: september 22, 2009, 21:17:51 »

Kan medela att det var så lätt som lite glapp i reläet eller säkringsboxen, Sprayade lite kontaktspray i säkringsdosan så fungerade de utmärkt :)

Grattis!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
« Svar #11 skrivet: september 24, 2009, 20:32:01 »
Vet att det va ett tag sedan jag var aktiv här, men håller på att renovera 360:n för försäljning och nu krånglar så klart bränslepumpen.

Går i gång någon sekund för att sedan stendö. Har bytt bränslefilter ganska nyss, bränslepumpen funkar (har testat med separat eltillförsel), så det måste vara elfel, men jag (och många andra) kan inte fatta vad som är fel. Ibland får man rätt effekt (ca 13 volt) till bränslepumpskontakterna, men när man kopplar dem till pumpen så går den inte. Har testat bränslerelät och det funkar som det ska, men något på vägen till pumpen är fel. Strömmen i kablarna visar ibland runt 10 volt och ibland 6-8 volt. Har testat alla möjliga olika sorts kopplingar men inget funkar. Kan det vara samma fel som Sebbe hade?
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: september 24, 2009, 22:10:00 »
Går pumpen inte om du tar bort bränslepumpsreläet ur sin sockel och byglar där?

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: september 24, 2009, 23:03:10 »
Låter som spänningsfall orsakat av kabelbrott eller glappkontakt nånstans, eventuellt dålig jord. Försök mäta resistansen i kabeln från bränslepumpsrelät till pumpen.

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: september 24, 2009, 23:21:00 »
Går pumpen inte om du tar bort bränslepumpsreläet ur sin sockel och byglar där?
Nej, har testat det, men jag har för mig att det funkade när man jordade i karossen, så det är nog något jordfel, men +polen ger fortfarande för lite ström.

Citera
Låter som spänningsfall orsakat av kabelbrott eller glappkontakt nånstans, eventuellt dålig jord. Försök mäta resistansen i kabeln från bränslepumpsrelät till pumpen.
Kommer inte ihåg om vi testade det, men misstänker att det är viss resistans någonstans, kan testa det imorn. Tror inte att det är enstaka kabelbrott då i princip allt krånglar, misstänker snarare att något relä eller en mer central elkälla glappar på något sätt. Jag har inte kört eller meckat med bilen på väldigt länge, den har bara stått, så det kanske kan vara någon fuktskada eller liknande?
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: september 25, 2009, 15:07:52 »
Jag hade ingen aning om att det satt säkringar bakom batteriet, men jag fick lära mig det den hårda vägen (det var bara en trasig säkring)... Nu funkar bilen i alla fall! :)
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: september 25, 2009, 23:30:57 »
Jag hade ingen aning om att det satt säkringar bakom batteriet, men jag fick lära mig det den hårda vägen (det var bara en trasig säkring)... Nu funkar bilen i alla fall! :)

Haha ursäkta skrattet men det var ett synnerligen enkelt fel på ett ganska avancerat fel"meddelande" från dig. Undrar när säkringen gick..
Skönt att bilen är igång hur som helst!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: september 26, 2009, 09:04:43 »

Haha ursäkta skrattet men det var ett synnerligen enkelt fel på ett ganska avancerat fel"meddelande" från dig. Undrar när säkringen gick..
Skönt att bilen är igång hur som helst!
Hehe, ganska typiskt att man inte ser det för än man rivit ut all el och felsökt i ca 8 timmar :P Säkringen såg väldigt ärjad ut, även lite rostig, så det kanske kan ha kommit in fukt. Troligtvis ingen kortslutning i alla fall.
En gång 300, alltid 300!