Författare Ämne: Kupé Fläkt 360  (läst 6463 gånger)

Maikeru

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Kupé Fläkt 360
« skrivet: oktober 21, 2009, 13:38:29 »
Hej, Efter att ha fixat ett större problem med vindrutetorkaren, genom att plocka loss instrument brädan, så har min Kupéfläkt totalt slutat fungera, Nån som har förslag på vad det kan vara? jag skulle kunna tänka mig att nån kabel lossnat, men jag hittar ingen, Någon som har ett Elschema till Kupéfläkten till en 360 GLE -87? Annars får ni gärna komma med andra förslag, Om någon vet nått som brukar vara typiskt för en 360 när kupéfläkten slutat fungera. Tack på förhand

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Kupé Fläkt 360
« Svar #1 skrivet: oktober 21, 2009, 21:03:44 »
Hej, Efter att ha fixat ett större problem med vindrutetorkaren, genom att plocka loss instrument brädan, så har min Kupéfläkt totalt slutat fungera, Nån som har förslag på vad det kan vara? jag skulle kunna tänka mig att nån kabel lossnat, men jag hittar ingen, Någon som har ett Elschema till Kupéfläkten till en 360 GLE -87? Annars får ni gärna komma med andra förslag, Om någon vet nått som brukar vara typiskt för en 360 när kupéfläkten slutat fungera. Tack på förhand

Vad hade hänt med torkaren då? (Min har lossnat precis.. rostig plåt..)

Har du kollat sladdarna på baksidan av vredet till fläkten?
Hade du loss fläkthuset ute i motorrummet när du hade isär allt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 21, 2009, 21:09:13 »
Jag vet att det sitter en fyrkantig kontakt till fläkten som har fyra kontakter i sig. MEN jag kommer inte ihåg om den sitter i motorrummet eller under instrumentbrädan. Kolla så du inte haft isär den.

Följ bara sladden från fläkten så hittar du den.

Maikeru

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 21, 2009, 22:33:46 »

Vad hade hänt med torkaren då? (Min har lossnat precis.. rostig plåt..)

Har du kollat sladdarna på baksidan av vredet till fläkten?
Hade du loss fläkthuset ute i motorrummet när du hade isär allt?

Plåten som gjutjärnet till vindrute torkaren sitter i, den gängade grejen alltså, Ah iaf plåten som gör så den sitter fast , hade gått sönder, Jo jag har kollat så sladdarna sitter i på vredet, Men det är en Mystisk vit kabel, En hona, Som inte har någon Hane,
och jag har letat överallt, Jag menar, Den sticker ut vid kabelhärvan bakom handskfacket när man tagit bort handsfacket, så de är
nog inte omöjligt att de är den, men hanen kan ju inte bara försvinna? Ska testa det där med att följa kabel från fläkten

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 21, 2009, 23:12:12 »
Jag vet att det sitter en fyrkantig kontakt till fläkten som har fyra kontakter i sig. MEN jag kommer inte ihåg om den sitter i motorrummet eller under instrumentbrädan.
Under instrumentbrädan, man ser den om man tar bort handskfacket.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 21, 2009, 23:28:49 »
Men det är en Mystisk vit kabel, En hona, Som inte har någon Hane,
Den tror jag inte har med fläkten att göra.

Men gör som Girder sa, följ kabel från fläkten in till bilen och mät om du har spänning i den fyrpoliga kontakten, brun= jord, om du får 12V till någon av de 3 + stiften i kontakten, ska det gå att mäta en lägre spänning på de två andra samtidigt om inte motstånden är trasiga, har du spänning på alla tre är det troligen överhetningsskydet eller motorn som har fel :-\

Motstånden och överhetningsskydet hittar du i fläkthuset.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 21, 2009, 23:50:41 »
Jag vet att det sitter en fyrkantig kontakt till fläkten som har fyra kontakter i sig. MEN jag kommer inte ihåg om den sitter i motorrummet eller under instrumentbrädan.
Under instrumentbrädan, man ser den om man tar bort handskfacket.

Jasså? Jag har en 4-polig kontakt ute i motorrumet i allafall. Så att man kan lossa fläkthuset från bilen när man mekar loss det.  ::)

Men gör som Girder sa, följ kabel från fläkten in till bilen och mät om du har spänning i den fyrpoliga kontakten, brun= jord, om du får 12V till någon av de 3 + stiften i kontakten, ska det gå att mäta en lägre spänning på de två andra samtidigt om inte motstånden är trasiga, har du spänning på alla tre är det troligen överhetningsskydet eller motorn som har fel :-\

Motstånden och överhetningsskydet hittar du i fläkthuset.

Eftersom motstånden sitter ända ute i fläkthuset har du ju full spänning på stiften i kontakten hela tiden.. spänningsfallet sker ju senare i kretsen, alltså över motstånden.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 22, 2009, 00:19:28 »

Eftersom motstånden sitter ända ute i fläkthuset har du ju full spänning på stiften i kontakten hela tiden.. spänningsfallet sker ju senare i kretsen, alltså över motstånden.
Nej så är det inte >:( om man tar ur kontakten och mäter kommer det bara spänning på ett stift i gången, beroende av i vilket läge du har reglaget, det jag menade ovan är att om du mäter vid kontakten utan att ta ur den, kommer det att komma spänningar tillbaks via motståndena till de andra stiftena i kontakten.
Men obelastat kommer de att vara 12V på alla stift ;)
« Senast ändrad: oktober 22, 2009, 00:22:05 av kullke »

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 22, 2009, 10:36:37 »
Men det är en Mystisk vit kabel, En hona, Som inte har någon Hane,
Den tror jag inte har med fläkten att göra.

Kanske den vita honan hör till belysningen i handskfacket? är inte en utav trådarna där vita, eller missminner jag mig?
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: oktober 23, 2009, 20:50:43 »

Nej så är det inte >:( om man tar ur kontakten och mäter kommer det bara spänning på ett stift i gången, beroende av i vilket läge du har reglaget, det jag menade ovan är att om du mäter vid kontakten utan att ta ur den, kommer det att komma spänningar tillbaks via motståndena till de andra stiftena i kontakten.
Men obelastat kommer de att vara 12V på alla stift ;)

Okej, tack för rättningen av fel information och fel uppfattat tidigare inlägg  ;)

Maikeru

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: oktober 30, 2009, 17:11:25 »
Hej igen, Strömmen kommer fram till en kontakt ute i motorrummet, De finns ström fram tills dess, sen går kabeln in i "värmepaketet" eller va det heter, Den kabeln och kabeln ifrån fläkten går in i värmepaketet, Och den kabeln som går till fläkten har ingen ström, Strömmen försvinner när kabeln går in i värmepaketet och försvinner när den kommer ut till fläkten, Sitter reläet där? Jag letar efter reläet, ska jag plocka isär värmepaketet eller om jag ska ta mig fram innifrån. Det finns ström i fläkt kontakten, alla stiften förutom den det är en röd kabel till, Den röda kabeln är det bara spänning i när sista fläkt läget är i, Om det stämmer. Men hur som helst. VART är Reläet, Nån som har bild kanske? Volvo 360GLE -87, Gör det själv handboken gav mig ingen insikt av vart reläet är på min bil. Och Fläkten är inte trasig, testat dragit el ifrån batteriet, och ifrån kabeln där strömmen fortfarande är kvar.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: oktober 30, 2009, 23:07:05 »
Då är det motståndet eller överhettningsskydet som är trasigt, och de sitter innuti ''värmepaketet'' för att kylas av fläckten.
Går att koppla förbi överhettningsskydet (bimetall) om det är det som är trasigt, så har många av oss gjort :)