Författare Ämne: 343 b14 startar inte  (läst 4220 gånger)

MartaFromSparta

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
343 b14 startar inte
« skrivet: oktober 22, 2009, 20:45:07 »
Hej!

När man ska dra igång kärran så knäpper det bara till i startmotorn/relät. Vad ska man felsöka?.
Har slipat och gjort rena lite kontakter längs flätan samt på relät/startmotorn utan resultat. Batteriet laddade jag samt körde med "boost" från laddaren när jag skulle starta den.

Snälla hjälp :)
Volvo 343 dl AKA Liket

FimpeN

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 127
    • Visa profil
SV: 343 b14 startar inte
« Svar #1 skrivet: oktober 22, 2009, 21:49:50 »
Det klickar från startmotorn alltså? Testa att knacka lite på den då med en hammare eller liknande om det är den som kärvar. Är vad jag hade gjort.

MartaFromSparta

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 22, 2009, 22:03:12 »
Det klickar till EN gång när man försöker vrida igång den på det fjädrade läget. startmotorn rör sig ingenting.
var ska man äta om det kommer fram ström till den? jag är så sunkig på el :P

Mvh
Volvo 343 dl AKA Liket

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #3 skrivet: oktober 22, 2009, 22:16:47 »
Från batteriet till startmotorn går en stor röd kabel, mät mellan den kabelns anslutning på startmotorn och jordflätan som ansluter i någon av bultarna vid startmotorn samtidigt som någon vrider om nyckeln och försöker starta bilen. Innan man vrider om nyckeln ska du ha samma spänning där som uppe på batteriet, när man vrider om nyckeln kommer det inte bli mycket kvar; gissningsvis 6-8V eller något i den trakten. Om spänningen knappt faller alls eller om den faller väldigt lågt (under 5V kanske) skulle jag rekommendera att du plockar loss startmotorn och skruvar isär den för inspektion, det är inte särskilt svårt att komma åt ovanifrån.

Lycka till!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Robin Israelsson

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 23, 2009, 19:00:04 »
det kan även va smörj fettet i som har stelnat till av någon anledning så var det på min brors fård monde värt att kolla fastän att det är lite långsökt

MartaFromSparta

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 23, 2009, 22:44:44 »
Fick igång liket idag :)

En ordentlig laddning av batteriet samt boost från laddapparaten och lite slag på den så gick den runt :D

en uppsättning nya tändstift gjorde även så att den startade! ska skaffa en hårdare returfjäder till trotteln som inte riktigt vill åka hela vägen till botten av sig sj efter gasning :P

/Martin
Volvo 343 dl AKA Liket