Författare Ämne: Extremt ryckig gång vid konstant varvtal  (läst 3451 gånger)

Chrippe

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
Extremt ryckig gång vid konstant varvtal
« skrivet: november 02, 2009, 22:09:47 »
Hej

Har ett väldigt störande problem med min 360 - 87 B200f

När man ligger och kör vanligt vid 1500-2000 rpm så börjar bilen " gunga " och rycka fram och tillbaka vid minsta lilla gaspådrag och motorbroms, gäller främst växel 1, 2 & 3.. Ju lägre växlar desto mer märks det. Det hörs också ett "klonkande" ljud när den börjar gunga, men vid jämnt gaspådrag och hastighet upphör gungningarna, den har bara gått 10.000 mil.

Hjälp mig, vad kan det vara? ???
« Senast ändrad: november 02, 2009, 22:11:32 av Chrippe »
Mvh Christopher

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: Extremt ryckig gång vid konstant varvtal
« Svar #1 skrivet: november 02, 2009, 22:31:29 »
Prova sökfunktionen då detta diskuterats en hel del.
Är troligtvis glapp någonstans i drivningen :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Extremt ryckig gång vid konstant varvtal
« Svar #2 skrivet: november 03, 2009, 23:06:22 »
Hej

Har ett väldigt störande problem med min 360 - 87 B200f

När man ligger och kör vanligt vid 1500-2000 rpm så börjar bilen " gunga " och rycka fram och tillbaka vid minsta lilla gaspådrag och motorbroms, gäller främst växel 1, 2 & 3.. Ju lägre växlar desto mer märks det. Det hörs också ett "klonkande" ljud när den börjar gunga, men vid jämnt gaspådrag och hastighet upphör gungningarna, den har bara gått 10.000 mil.

Hjälp mig, vad kan det vara? ???

Låter precis som min fast med undantaget att min är värst på höga växlar.
Min bil har ett äckligt stort glapp i drivlinan så jag skyller allt på det. Förutom att min styrbox (megasquirt) är mappad för snabba reaktioner på gas/uppsläpp + att jag har ett lättat svänghjul på endast 4kg.

På min bil skulle följande behöva bytas: Växellåda, differential samt kanske nån drivknut. Plus att lamellen har ett inbyggt glapp med små klena fjädrar i. Centrumet är alltså gjort för att kunna vridas typ 10°. Detta med handkraft. Sen finns det ju större fjädrar som kan glappa lite till men då går det nog åt lite moment.

Summa summarum så är det inte ETT fel på min bil. Säger inte att det är likadant med din men du kan ju börja med att göra detta enkla test:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=948.msg42473#msg42473
Läs förresten hela den tråden för att se vad vi andra har brainstormat fram!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.