Författare Ämne: kan inte dra spaken värme reglaget fullt. den man ställer in värmen med alltså  (läst 9961 gånger)

zerox1

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Hej jag kan inte dra värmereglage spaken till slutet på min 360 den stannar ungefär 1 cm innan den ska stanna och jag får pga utav deta inte full värme i bilen vad kan felet vara ?
hoppas ni förstr vad jag menar? ;)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Har aldrig rivit i panelen på en 360 så jag vet inte hur den ser ut. Men har varit en Golf och hållit på, då hade ett av vajeclipsen gått av och lagt sig ivägen så man inte kunde vrida av värmen helt.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

zerox1

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
Har aldrig rivit i panelen på en 360 så jag vet inte hur den ser ut. Men har varit en Golf och hållit på, då hade ett av vajeclipsen gått av och lagt sig ivägen så man inte kunde vrida av värmen helt.
Tack för svaret jag får titta om det kan vara något sånt på den här med.
hoppas på fler svar. då det skulle vara skönt med värme;)

Robin Israelsson

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
skriv hur du löste det jag har samma problem med min

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Jag är helt okunnig på det här men går inte spaken till kallt/varmt ut till en "kran" i motorutrymmet på en slang mellan motor och torpedvägg (värmepaket).
Förbindelsen är en wire med en homogen ståltråd om jag tänker på rätt.
Ska leta fram en bild på värmekranen snart
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
Jo så är det FREJ har själv smörjt min vajer nyligen då spaken före uppsmörjning gick fruktansvärt tungt. Sitter på en kylarslang nära vämepaketet på förarsidan om jag inte missminner mig helt.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
Jo så är det FREJ har själv smörjt min vajer nyligen då spaken före uppsmörjning gick fruktansvärt tungt. Sitter på en kylarslang nära vämepaketet på förarsidan om jag inte missminner mig helt.

Ja går ju se hur den rör sig i motorrummet med, om den går i ändlägen eller stannar i förtid som spaken hans gör.

Bilden jag tänkte på, inte jättebra men man ser ju hur kranen ser ut i allafall. Sitter som synes till vänster om vakumklockan:

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
Det beror på vad det är för årsmodell på bilen. Min 85a har kranen inbyggd i värmepaketet och jag kan inte dra på reglaget vilket är rätt jobbigt läge... Ska ner nu och kolla på det.

zerox1

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
Det beror på vad det är för årsmodell på bilen. Min 85a har kranen inbyggd i värmepaketet och jag kan inte dra på reglaget vilket är rätt jobbigt läge... Ska ner nu och kolla på det.
min bil är från 1988
så här ser den ut. tyvärr har jag fått en buckla på höger bakskärm men drog ut den lite så syns inte så mkt längre ;)

zerox1

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
min bil är från 1988
så här ser den ut. tyvärr har jag fått en buckla på höger bakskärm men drog ut den lite så syns inte så mkt längre ;)
fick vist inte med bilden. men bilder på bilen finns på www.garaget.org/zerox1

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Hej zerox1

Om ditt system är enligt frejs foto :-

Hur är det om du kollar i motorrummet och tar bort järntråden som påverkar ventilen som reglerar hur mycket vatten som kan strömma in till värmeelementet ?
Går det lätt att vrida på ventilarmen  när tråden är borta så har du fel på reglersystemet.Nån axel är kanske vriden eller sned , sliten ?

Om det går trögt att vrida på armen så har du fel på ventilen , kanske det går att putsa eller smörja .
I nödfall kan du nu när det är köld köra med tråden borta och hålla ventilen på max hela tiden , då går det ju inte att reglera men du har förhoppningsvis varmt i bilen i alla  fall

zerox1

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
Hej zerox1

Om ditt system är enligt frejs foto :-

Hur är det om du kollar i motorrummet och tar bort järntråden som påverkar ventilen som reglerar hur mycket vatten som kan strömma in till värmeelementet ?
Går det lätt att vrida på ventilarmen  när tråden är borta så har du fel på reglersystemet.Nån axel är kanske vriden eller sned , sliten ?

Om det går trögt att vrida på armen så har du fel på ventilen , kanske det går att putsa eller smörja .
I nödfall kan du nu när det är köld köra med tråden borta och hålla ventilen på max hela tiden , då går det ju inte att reglera men du har förhoppningsvis varmt i bilen i alla  fall

jag hitta problemet. det var den svarta kabeln som var för lång gemfört med vajern som går i den .den svarta kabeln tog i den svarta spaken och eftersom de var plast så knipsa jag bort lite utav den och nu tar den inte i längre. jag satte ihop allt igen men när jag skulle sätta fast metal biten som håller fast kabeln fick inte ifast den och de var kallt ute så jag stälde den armen högst upp så jag får full värme hela tiden fäste den i läget högst upp med hjälp utav en kopar tråd. den armen  går lätt att vrida på;)

föresten hur lägger jag in bilder i en tråd?
och jag är väl inte nykomling här längre?

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Fint jobbat zerox1

zerox1

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
Fint jobbat zerox1
japps jag vet men var bara en snabblösning så länge de e tyvärr lite kallt att hålla på ute nu ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
Bra jobbat!
Konstigt att plasthöljet blivit för långt.. kanske det glidit i sin infästning så den hamnat för långt åt "spakhållet" dvs. ej "kranhållet"  ::)