Författare Ämne: b230 16v  (läst 16228 gånger)

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
b230 16v
« skrivet: januari 11, 2010, 18:45:53 »
tjena grabbar tänkte kolla om man kan montera 16v topp på b230 eller måsta man göra nått mer ???
typ slipa nån vaten kanal eller oringa blocket  tack för svar

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: b230 16v
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2010, 19:02:34 »
"don't buy it if you can build it!"

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: b230 16v
« Svar #2 skrivet: januari 11, 2010, 19:12:02 »
ja har läst lite men du har juh bara satt ditt den typ borra och så måste man borra då eller och vad har du använt för remar och alltså kamrem

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: b230 16v
« Svar #3 skrivet: januari 11, 2010, 19:51:42 »
Kamremen kommer volvo penta marin . Spännrullen är nån misubishi + hemma gjord stödrulle.
Jag kan göra ett kit till dej om du vill ? ska göra ett åt mej själv så då kan jag lika bra göra fler  :)

Det ända du behöver borra upp är 2 st befinntliga hål och gänga m10.
« Senast ändrad: januari 11, 2010, 19:53:17 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: b230 16v
« Svar #4 skrivet: januari 11, 2010, 20:20:28 »
okej vad vill du ha för det har hitta en topp för 700:D bara toppen då så måste ha b230 block nu bara:D vart ska man borra hålen???

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: b230 16v
« Svar #5 skrivet: januari 11, 2010, 20:38:28 »
när kommer det en guide på hur man bygger om til 16 ventilare då:P och funkar det på b200 motor med;)?

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: b230 16v
« Svar #6 skrivet: januari 11, 2010, 20:38:49 »
Jag tror att rem + spännrulle + löphjul kostar ca 2000:-. Det är hålena till spännrullen + löpphjulet som
ska borras upp till 8,5mm sedan gängas m10.
"don't buy it if you can build it!"

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: b230 16v
« Svar #7 skrivet: januari 11, 2010, 20:40:37 »
okej det var lte dyrt just nu hahahaha arbetslös men har du nått block ligger

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: b230 16v
« Svar #8 skrivet: januari 11, 2010, 20:41:24 »
när kommer det en guide på hur man bygger om til 16 ventilare då:P och funkar det på b200 motor med;)?

Jag kanske gör en framöver  :) Vet ej om ventilerna går fritt från cyl väggarna på en b200  :-\ Orkar du inte byta till en 230  ;)
"don't buy it if you can build it!"

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: b230 16v
« Svar #9 skrivet: januari 11, 2010, 20:42:08 »
ne och så skulle det va coolt med 16 vent på b200:P

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: b230 16v
« Svar #10 skrivet: januari 11, 2010, 20:42:24 »
okej det var lte dyrt just nu hahahaha arbetslös men har du nått block ligger

Då ska du inte hålla på med 16v  :P vad för block?
"don't buy it if you can build it!"

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: b230 16v
« Svar #11 skrivet: januari 11, 2010, 20:45:14 »
okej det var lte dyrt just nu hahahaha arbetslös men har du nått block ligger

Då ska du inte hålla på med 16v  :P vad för block?
b230 block så man kan sätta ditt 16v top på
det ska vara ett litet sido projekt med den motor det får ta lite tid får spara men hoppas på ett jobb så man kan bygga på riktigt för en gångs skul:P :P

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: b230 16v
« Svar #12 skrivet: januari 11, 2010, 20:47:22 »
Inget block för dagen men det är på ingång  :)
"don't buy it if you can build it!"

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: b230 16v
« Svar #13 skrivet: januari 11, 2010, 20:51:53 »
okej vad är det för block

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: b230 16v
« Svar #14 skrivet: januari 11, 2010, 20:56:57 »
230 f block -89 och nyare.
"don't buy it if you can build it!"

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: b230 16v
« Svar #15 skrivet: januari 11, 2010, 21:00:23 »
är det f block man ska ha

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: b230 16v
« Svar #16 skrivet: januari 11, 2010, 21:07:40 »
Det billigaste allternativet,ofta i bra skick jämfört mot gammla turbo block som behöver borras.Bara att borra upp hålet i
blocket för oljereturen och sätta ett T kors  till oljetrycks kontakten om man ska åka turbo. -89 kom om inte redan -88
det blocket med grova ramlager + ett bättre axial lager. Även dom grövre vevstakarna kom då.
"don't buy it if you can build it!"

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: b230 16v
« Svar #17 skrivet: januari 11, 2010, 21:13:03 »
okej det kul och få veta lite om volvo motorer har inte hålt på med dom så mycket eller skruvat volvo motor har mest skruva vw golf 2 motor och trimma satan :D 2 bars ladd 300 hk:P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: b230 16v
« Svar #18 skrivet: januari 13, 2010, 22:26:06 »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: b230 16v
« Svar #19 skrivet: januari 14, 2010, 16:18:41 »
ne och så skulle det va coolt med 16 vent på b200:P

Då ska du kolla på http://www.boost242.se/1-Design/Mats_boost_2009.htm


haha kansle lite väl extremt för mig... men e det verkligen en b200 han har ju nästan lyckas få upp den i 600hk det tycker jag e fett mycket för en b200

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: b230 16v
« Svar #20 skrivet: januari 14, 2010, 17:59:56 »
ne och så skulle det va coolt med 16 vent på b200:P

Då ska du kolla på http://www.boost242.se/1-Design/Mats_boost_2009.htm


haha kansle lite väl extremt för mig... men e det verkligen en b200 han har ju nästan lyckas få upp den i 600hk det tycker jag e fett mycket för en b200

Fanns ju B200 16v i italien. Men vet inte hur bottendelen ser ut. Våra B200 håller bara för ~250hk om jag fattat rätt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: b230 16v
« Svar #21 skrivet: januari 14, 2010, 21:38:45 »
ska du bara ha b230 block vimlar det av dom på skroten eller nere i under min lada ;D 18st räknat till sist föra vintern låg de 27st där
men dom går ått när man åker folkrace så

men har du fått tag på en topp för 700 lätt de jäkligt billigt köpte en till 16v komplett motor idag ja och fick ge 2500 då var det mest för toppen jag köpte den..
Old Volvo's never die, they only go faster!"

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: b230 16v
« Svar #22 skrivet: januari 15, 2010, 19:47:57 »
n du sälja ett till mig billigt den är en lokal skrot dom har samma priser på att från vilken bil som helst