Författare Ämne: ojämn handbroms  (läst 6838 gånger)

bjornsson

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
ojämn handbroms
« skrivet: januari 19, 2010, 18:22:55 »
Hej jag har en volvo 360 -88 2.0l gl. min handbroms tar otroligt bra på vänster sida, men nästan inget på höger... hur spänner man bara ena sidan.

Sen undrar jag om någon vet vilket håll man ska skruva åt när man ska spännanda handbromsen, framför växellådan.

tacksam för snabba svar, isen ligger inte kvar för evigt... :) :) 

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: ojämn handbroms
« Svar #1 skrivet: januari 19, 2010, 19:28:29 »
Troligen så kärvar det eller något i trumman, plocka isär, rengör, inspektera och smörj upp!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

bjornsson

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 19, 2010, 19:35:45 »
Okej det är så man får göra... hur får man av trumman? var sitter skruvarna...

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 19, 2010, 20:26:16 »
Sitter inga skruvar förutom hjulbultarna. Men för mig har det aldrig gått lätt att få av en bromstrumma brukar alltid behöva släppa handbromsspänningen helt och sedan bryta och lirka för att få loss eländet.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 19, 2010, 23:32:22 »
Sen undrar jag om någon vet vilket håll man ska skruva åt när man ska spännanda handbromsen, framför växellådan.
Man behöver nästan aldrig spänna handbromsvajrarna, bara när du t.ex bytt någon vajer du ska justera framför växellådan.
Så har du hunnit vara där och skruva ska du skruva tillbaks det först.
Om handbromsen börjar ta högt eller slutar ta så har självjusteringarna slutat fungera eller så är bromsbanden för mycket slitna, så bara att ta loss trumorna och se, vanligt är att banden är slitna så justeringarna slutat justera, men då kan du skruva ut justeringarna själv, du skall skruva justeringarna så mycket att du precis får tillbaks trummorna utan våld.

O-T-T-O

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 20, 2010, 22:48:34 »
Kan dock bli mycket svettigt att få loss trumman utan att spänna av vajern. Jag gjorde detta utan att spänna av med hjälp av avdragare och då gick låspinnarna av till bromsbackarna. Men skulle byta backar o monteringssats ändå :P Så gjorde inte mycket.
Om jag minns rätt går de inte att justera handbromsen vid trumman utan att ta av den va? 

bjornsson

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 21, 2010, 16:16:51 »
okej känns som att det är lite bök med det här, får nog vänta till efter vinter sesongen... dessutom har jag fått värre problem. ett bromsrör som sprukigt

tack för svaren