Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1817492 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3040 skrivet: januari 11, 2015, 02:44:17 »
Fyfan, lika mycket rost att fixa som vanligt ser jag ;)

Behöver man någonsin ta bort bladfjäderfästet? Isf om man ska byta till någon icke-originalbakvagn men då låter man väl antagligen fästet vara kvar eller kapar bort det.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3041 skrivet: januari 11, 2015, 12:57:35 »
Japp och nästan lika illa på andra sidan som också kommer byggas om.

Jag tänker att det blir lättare att sköta eventuell framtida rost och att man kan höja sänka bilen genom att montera fjäderfästen med olika höjd. Fast förändrar man höjden kanske något i bakvagnens geometri förändras till det sämre!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3042 skrivet: januari 11, 2015, 17:44:15 »
Ändrar du höjden enbart genom att ändra längden på bakre fästena känns det ju som att bakvagnsgeometrin kommer bli lite konstig eftersom du då ändrar vinkeln på bladfjädrarna.

Original ligger ju bladfjädrarna så gott som horisontellt mot marken, kortar du då de bakre fästena får bladfjädrarna en annan vinkel mot marken vilken förmodligen blir till det sämre. Det bör även flytta fram bakhjulen vid sänkning på detta sätt.

Så tänker jag angående det, vet ju inte hur stor skillnad som märks av att göra så men förmodligen är det mest optimalt att bakhjulen fjädrar rakt uppåt som det gör original.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3043 skrivet: januari 12, 2015, 20:18:39 »
Oj det var rostigt! Bra att du lagar det nu istället för när det ger upp och fjäderfästet lossnar.  :)

Tror inte det påverkar så mycket om du flyttar fästpunkten för fjädern bak, det är ju inte mycket den går att flytta uppåt. Fjädringen blir kanske lite hårdare då den inte fjädrar vågrätt längre?
Inga bilder på nya garaget?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3044 skrivet: januari 12, 2015, 23:43:07 »
Kommer mer bilder när jag har tid att sätta mig vid en dator.

Har inte helt släppt tanken på löstagbara fjäderfästen men höjning/sänkning kanske inte var någon bra idé på detta vis. Gillar dock tanken på att få upp bladfjädern några cm bak så den inte syns så mycket bakifrån. Samt att det blir stabilare med ett lägre/kortare fäste.

Och stor fördel vid bussningsbyte om allt går att ta med till pressen.
Funderar på hur svettigt det blir att få in 32mm bussning i 27mm hål!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3045 skrivet: januari 12, 2015, 23:48:19 »
Bussning och det nya tillhållet.

Och sneakpeak på det nya garaget som inte är så mycket att hänga i granen än då det saknas förvaring ooch andra logiska lösningar. Men mer plats och mer ljus gör gott!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3046 skrivet: januari 20, 2015, 22:32:35 »
Lovade visst en update i chatten i morse.. (sent ska syndaren vakna som "sov" i Minecraftsoffan hela dagen ;) )

Ville visa er att jag har provat på att svarva lite i nya garaget.... utan svarv  ???

Här kommer bilder på grejerna som användes och materialet före och efter:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3047 skrivet: januari 20, 2015, 22:39:00 »
Visst blev det fint!?!

Var tvungen att runda av och snygga till röret lite som jag hittade i skrotlådan på jobbet och som var EXAKT rätt mått invändigt också! (27mm, samma som originalröret är till bladfjäderhänkets bussning.

Ser kanske livsfarligt ut med fingret i röret så där men jag gjorde såhär:
1. Slipade ur gjutskägget/strängen i röret med en rundfil med röret fast i skruvstädet så det blev hyfsat slätt.
2. Borrmaskinen klämdes fast i mitt rejäla skruvstäd.
2. Upp med maskinen i varv.
3. Förde in en halvrund fil inlindad i smärjelduk och började "svarva ur"
4. Tog en liiten bit smärjelduk i nypan och tog försiktigt ute på rörets öppning för att runda av kanten. Ville verkligen inte att varken smärjelduk, handske eller fingrar/hud skulle fastna här så jag var väldigt försiktig och det gick bra utan tillbud.

Som komplement till ovan testade jag först med ett gammalt (av mig beprövat) sätt att köra med smärjelduken på borrmaskinen och ha röret still istället men det var inte på långa vägar lika effektivt som att låta själva röret rotera istället.
Självklart kan man inte köra några större rörbitar/dimensioner roterandes på en borrmaskin men den här lilla biten gick ju bra.

"Svarv"comments ;)  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3048 skrivet: februari 08, 2015, 20:11:34 »
Idag blev det äntligen av! I år ut och år in har jag sneglat på bladfjäderhänkena och tänkt att jag borde göra nya, i rostfritt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3049 skrivet: februari 09, 2015, 06:39:12 »
bakvagns porr, jävligt nice med rostfritt!  :o
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3050 skrivet: februari 09, 2015, 18:33:36 »
Böjde du dom själv i nån hemmatillverkad press?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3051 skrivet: februari 09, 2015, 23:53:07 »
Jag bockade dem i en vanlig handjagad plåtbock. Gjorde en prototypmall först att jämföra med för att få vinkeln lika hela tiden och det blev jäkligt bra! Men går nog få till i ett skruvstäd med om man är händig.

Jag hade svårt att mäta av tjockleken på mina original. Tror det är 4-5mm. Nu blev det 4mm rostfritt så ska nog hålla!
« Senast ändrad: februari 17, 2015, 23:15:56 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3052 skrivet: februari 10, 2015, 08:22:49 »
Kanske vore en ide att du gjorde några fler och la ut på försäljning!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3053 skrivet: februari 10, 2015, 10:22:05 »
Kanske vore en ide att du gjorde några fler och la ut på försäljning!

Jo.. om jag hade mer tid och material  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3054 skrivet: mars 07, 2015, 00:34:45 »
Sakta men säkert går man djupare in i megasquirt-tankar.
Tänkte höra angående detta antika inlägget om hall i fördelaren:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg30208#msg30208

Vilken bil tar man fördelaren med hall från?
Förstår det som att den signalen då helt ersätter triggern på svänghjulet, vilket låter fantastisk fördelaktigt om man vill ha ett plant svänghjul!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3055 skrivet: mars 09, 2015, 00:25:10 »
Sakta men säkert går man djupare in i megasquirt-tankar.
Tänkte höra angående detta antika inlägget om hall i fördelaren:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg30208#msg30208

Vilken bil tar man fördelaren med hall från?
Förstår det som att den signalen då helt ersätter triggern på svänghjulet, vilket låter fantastisk fördelaktigt om man vill ha ett plant svänghjul!

Min fördelare kommer ifrån en 240 GLT, tror det var -84:a eller -85:a.
Alla Volvo rödblock med hallgivare i fördelaren går bra. Men akta dig för gammal 240 Turbo som har en helt annan typ av givare som jag tror är induktiv istället för hall. Men ta en bra bild med dig och jämför om du ska på skroten eller dylikt för det syns stor skillnad på givarna.

Ännu bättre är att sätta en triggergivare på vevens remhjul och sen köra separata tändspolar och slänga fördelaren till skogs. Men krävs lite mer av MS då. Har inte koll på exakt vilka versioner som klarar att driva/styra 4st tändspolar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3056 skrivet: mars 09, 2015, 00:53:16 »
Detta ska skaffas på skroten i veckan!

Jo, men det blir inga triggerhjul, måste försöka behålla så mycket av originallooken som möjligt :)
Exakt, skillnaden mellan vr och hall är väl just som du var inne på, vr är induktiv och hall måste man mata med spänning. Så det behövs väl x antal tänder för att VR ska kunna fungera vettigt ur ett S/N förhållande som jag förstått.

Fick tag på ett gammalt oscilloskop för någon vecka sedan, en släkting som tog hem ett som skulle rensas från hans jobb (gammalt advance OS1000A).
Lekt lite med arduino osv, scope't kommer nog komma till användning dagen man ska få ihop megasquirt :D

EDIT:
Har ju en B230 från en 240 hemma hos Olle kom jag på. Lyckades hitta ett foto jag knäppte förra året. Är det en sån här fördelare tro?? :)
« Senast ändrad: mars 09, 2015, 01:05:47 av perkabrod »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3057 skrivet: mars 09, 2015, 23:51:35 »
Fint med oscilloskop!

Hallgivaren sitter på andra sidan fördelaren så ser inte här ifrån!
Men tror att det ska/brukar vara vakumklocka på fördelaren med. Men den får man "stumma" så att fördelaren inte ändrar sig efter vakuum (eller varvtal).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3058 skrivet: december 23, 2015, 06:43:51 »
Fatta att det är dött i den här tråden. Brukar betyda att bilen rullar och ja, nu har den slutat med det så nu är vi tillbaka på forat bilen och jag  ;D

Om ni minns så har jag en Torsendiff som ligger och väntar. Nu tycker bilen tydligen att väntan får vara över. Han har släppt ner den gamla diffen åt mig så det är väl bara att kavla upp armarna och utnyttja julledigheten på bästa sätt  :D
« Senast ändrad: december 13, 2017, 23:36:33 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3059 skrivet: december 23, 2015, 09:42:59 »
Men vad smidigt när bilen säger till själv när det är dags ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3060 skrivet: december 23, 2015, 15:49:20 »
Hoppsan! Är det balken som gett med sig?

Bra att du får i torsen diffen, det börjar ju vara dags nu.  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3061 skrivet: december 25, 2015, 21:42:35 »
Nej det var gummibussningarna från Biltema jag satt dit som gick av. Får bygga en bättre lösning.
« Senast ändrad: januari 17, 2016, 22:49:55 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3062 skrivet: december 28, 2015, 01:07:52 »
Bild på en av två bussningar som gått av.
Samt en drivlina som just nu är upphissad med spännband.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3063 skrivet: december 28, 2015, 01:10:55 »
Snart är drivaxlarna borta men en bultskalle är nu rundad så får kapa den. Förslag på vad man sätter dit för nya bultar till drivaxlarna?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3064 skrivet: december 28, 2015, 10:17:20 »
Tror du får bygga om så att växellådan "står" på kuddarna om du ska köra med såna kuddar i fortsättning, vore ju inte så kul om lådan lossnar i fart :-X

Jag ersatte mina avkapade drivaxel-skruvar med M8 insex av rostfritt stål från biltema.
12,9-skruvar är att rekommendera, men mina skruvar i rostfritt höll för närmare 200hk turbo-motor så bör ju hålla för dig också tycker jag :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3065 skrivet: december 28, 2015, 22:53:07 »
Brukar följa med bultar när man köper nya drivknutar annars.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3066 skrivet: december 29, 2015, 00:18:05 »
Brukar följa med bultar när man köper nya drivknutar annars.

Nya knutar har jag inte råd med, har ju köpt torsen-diff för pengarna  ;D
Däremot köpte jag begagnade drivaxlar för ett tag sedan och får hoppas att de har bulten och brickorna med sig.

Tror du får bygga om så att växellådan "står" på kuddarna om du ska köra med såna kuddar i fortsättning, vore ju inte så kul om lådan lossnar i fart :-X

Jag ersatte mina avkapade drivaxel-skruvar med M8 insex av rostfritt stål från biltema.
12,9-skruvar är att rekommendera, men mina skruvar i rostfritt höll för närmare 200hk turbo-motor så bör ju hålla för dig också tycker jag :)

Rostfritt gillas!

Ja upphängningen till växellådan måste göras om.. det är första gången det trillar ner men har bytt bussningar en gång i mellan så bättre kvalisort samt stående montage känns som en bra investering i driftsäkerheten. Bulta "stumt" med plastbussning kanske? Någon som vet hur stumt man kan ha det utan att det blir olidligt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3067 skrivet: december 30, 2015, 01:58:41 »
Halleluja moment! Bakaxeln ur bilen för första gången i min ägo! Och just denna rosthögen får aldrig komma tillbaka!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3068 skrivet: december 30, 2015, 01:59:56 »
Min mobil vill visst lägga alla bilder ned  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3069 skrivet: december 30, 2015, 02:03:20 »
Såg ju fräschare ut än min dedion-axel innan jag målade upp den, imponerande med tanke på hur mycket rost du fått laga :D

Hmm, vet inte vad du har för problem med mobilen. Inaktiverat autorotation när du fotat?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3070 skrivet: december 30, 2015, 04:44:57 »
Försök hitta bultar som inte är i rostfritt. 12.9 eller 10.9 har båda bättre hållbarhet än rostfritt, ibland även 8.8 men det beror på vilket rostfritt stål det är.

Billigt och bra att använda som bussningar är hockeypuckar. Bra kvalitet i plasten och gratis runt närmsta IP. Körde med det som motorkudde i två år utan minsta bekymmer. Mer ljud och vibrationer än original men ingen katastrof.

Sen är frågan hur fästena / diffen tycker om påfrestningarna som blir högre med stumma bussningar. När allt sitter ihop som det gör på 360, där hela drivlinan är stel och inte har någon del kan ta upp skillnader mellan motorns rörelser och diffen så tror jag det är lämpligt att byta motorfästena till nya i samma hårdhet.

Det kan inte vara så att fästena idag har gett upp pga motorns vridningar vid gas och motorbroms?

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3071 skrivet: december 30, 2015, 09:32:04 »
Jag har för mig att Classic Swede har lanserat växellådsfästen för ett tag sedan, kanske kan vara något att titta på...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3072 skrivet: december 30, 2015, 11:19:25 »
Tack för alla tips!

Blir nog inte stummonterat. På motorn har jag tänkt och köpt Volvo 240 standard motorkuddar. Fast till dem finns ju hårdare att köpa iofs.
Ska kolla på Classic Swedes men har för mig att det var ganska högt kilopris och så måste man väl ragga rätt på fina original alu-fästen till dem tror jag.

Mina bussningar jag hade nu var nog bara inte tillräcklig starka och tåliga.

Mina bilder visas rätt när de ligger i mobilen men sen blir det fel när jag laddar upp dem. Ska prova att lägga dem ner innan nästa upload.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3073 skrivet: januari 05, 2016, 18:59:25 »
Nu har diff+låda och tank hittat ut också  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #3074 skrivet: januari 11, 2016, 20:51:56 »

Största/mest ouppnåbara dröm:

- Diffbroms/spärr

:)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3075 skrivet: januari 11, 2016, 22:03:21 »
Härligt!  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bysen

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3076 skrivet: januari 14, 2016, 19:41:17 »
Mycket kärlek nerlagt på den bilen, kul! :-)
Vänligen Danne

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3077 skrivet: januari 16, 2016, 22:20:56 »
Mycket kärlek nerlagt på den bilen, kul! :-)

Jodå  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3078 skrivet: januari 27, 2016, 23:10:45 »
Eftersom jag skaffat mig en 360GLT vinterbil har arbetstakten minskat på denna.
Men ikväll tog jag upp svetsandet igen.

1: Hål
2: Pappmall
3: Plåt
4: Svetsad plåt
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« Svar #3079 skrivet: februari 01, 2016, 22:33:12 »
Lyckades som vanligt få in skit i ögat så idag vart det lugnt med piratlapp på. Vinkelslipssprut är inte skönt i ögat.

Har kapat till delar till nästa bladfjäderfästesbygge.
Ni som minns ett år tillbaks vet att det ligger en massive hög bilder på det i projekttråden redan.
Skönt att ett är klart i allafall och att det andra snart är fint också!
« Senast ändrad: december 13, 2017, 23:40:00 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.