Författare Ämne: Säkringsbox - Elritning?  (läst 6993 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Säkringsbox - Elritning?
« skrivet: januari 22, 2010, 22:34:46 »
Är det någon som sett papper på hur säkringsboxen är kopplad internt?
Tänker främst på säkring 17 som enligt bilens instruktionsbok skall vara en reservsäkring.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
SV: Säkringsbox - Elritning?
« Svar #1 skrivet: januari 23, 2010, 00:06:31 »
Tänker främst på säkring 17 som enligt bilens instruktionsbok skall vara en reservsäkring.
Jag har en öppnad säkringsbox, så jag kan titta imorgon.
Antar att du funderar om den är till lambdaförvärmningen i bilar med B200F? eller vill du veta om det skulle vara möjligt att koppla in och använda säkring 17 till något?

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 23, 2010, 20:52:15 »
Har nu tittat hur säkring nr 17 är kopplad internti säkringsboxen, ena sidan av säkringen är ansluten till stift 87 på reläplats B i säkringsdosan, andra sidan av säkringen är kopplad till både stift nr44 i bruna kontakten och nr 26 i vita kontakten, dessa är på motorrumssidan, kollade i min 360 b200F -90 och inget är anslutet till dessa stift och det sitter inget relä på reläplats B utan bara en bygling från 30 till 87a.
Något annat du vill veta?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 24, 2010, 01:32:31 »
Jag har en öppnad säkringsbox, så jag kan titta imorgon.
Antar att du funderar om den är till lambdaförvärmningen i bilar med B200F? eller vill du veta om det skulle vara möjligt att koppla in och använda säkring 17 till något?

Jag undrar fortfarande vart lambdaförvärmningen matas ifrån. Det är inte ifrån lilla säkringslådan vid batteriet i allafall. Eller om den ligger som "slav" på nån av de säkringarna..

Tänkte om man kunde använt säkring 17 till att mata min bredbandslambdasond men eftersom jag bara vill ha spänning då motorn är igång blir det nog smidigast att använda reservaren i lilla säkringslådan vid batteriet eftersom spänningen till bränslepumpens säkring där är styrd via bränslepumpsreläet!

Har nu tittat hur säkring nr 17 är kopplad internti säkringsboxen, ena sidan av säkringen är ansluten till stift 87 på reläplats B i säkringsdosan, andra sidan av säkringen är kopplad till både stift nr44 i bruna kontakten och nr 26 i vita kontakten, dessa är på motorrumssidan, kollade i min 360 b200F -90 och inget är anslutet till dessa stift och det sitter inget relä på reläplats B utan bara en bygling från 30 till 87a.
Något annat du vill veta?

Tack för research! hade kollat upp det mesta själv på en reservbox som ännu inte är öppnad men visste inte om stift 26 & 44 var anslutna till något.

Helst skulle man ju vilja ha en komplett ritning av allt som försigår i säkringsdosan men det är ju ett gediget arbete att dokumentera allt det. Dumt att det inte syns på haynes elritningar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 24, 2010, 12:26:28 »
Hade du inte en bblambdamätare ? styr inte den lambdaförvärmningen mm ? ska man inte bara ha förvärmning tills sonden blivit varm? eller måste det förvärmas hela tiden fast motorn är igång? Jag kör ju själv med bb men den är ju kopplad till Vems som styr förvärmning mm, så jag har inte behövt fundera så mycket på hur det fungerar med förvärmningen.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 24, 2010, 19:32:36 »
Hade du inte en bblambdamätare ? styr inte den lambdaförvärmningen mm ? ska man inte bara ha förvärmning tills sonden blivit varm? eller måste det förvärmas hela tiden fast motorn är igång? Jag kör ju själv med bb men den är ju kopplad till Vems som styr förvärmning mm, så jag har inte behövt fundera så mycket på hur det fungerar med förvärmningen.

Bredbands lambdasonden är ju kopplad till ett kretskort som sköter förvärmningen plus tolkningen av sondens signal och vidarebefordrar den till en display, MS etc.
Värmen på sonden är på hela tiden (reglerar till/från efter behov för att hålla tempen men får göra det även om motorn går på full belastning och producerar en massa värme i avgaserna.)

Alltså för att inte få sonden varm då man slår på tändningen och sen chocka den med en stor mängd kallt bränsle vid starten så vill jag att matningsspänningen till elektroniken aldrig kommer om inte motorn går.

Smidigt för dig med Vems. Har ingen aning om hur det funkar där, om den ger sonden värme då man slår på tändningen eller om det sker först vid start av motorn.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 24, 2010, 21:46:12 »
Varför går det inte längre att citera för mej på detta forum >:(
Så fort jag skriver en bokstav faller den jävla texten ner så jag får rulla ner för att skriva nästa, man blir ju fan tokig med mindre, troligen något fel med datorsatan, skulle kasta ut fanskapet om det inte vore så att jag råkar sitta vid mappdatorn som kan vara bra att ha att mappa med i sommar.

Då förstår jag att du inte vill ha igång bredbandslambdasonds elektroniken innan du startat motorn.
Vemset börjar värma sonden först då man startat motorn, vet jag för att när jag gör den årliga friluftskalibreringen måste jag starta förvärmningen manuellt via Mini-Terminal.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 28, 2010, 03:42:41 »
Så fort jag skriver en bokstav faller den jävla texten ner så jag får rulla ner för att skriva nästa, man blir ju fan tokig med mindre, troligen något fel med datorsatan, skulle kasta ut fanskapet om det inte vore så att jag råkar sitta vid mappdatorn som kan vara bra att ha att mappa med i sommar.

Det brukar bli samma för mig ibland med  ??? vet dock inte vad det beror på, störande är det iaf. Man får skriva i blindo och hoppas på det bästa ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 28, 2010, 15:29:54 »

Det brukar bli samma för mig ibland med  ??? vet dock inte vad det beror på, störande är det iaf. Man får skriva i blindo och hoppas på det bästa ;)
Har du också InternetExplorer 8 ? jag hittade lösning på problemet :)

Du kan i de flesta fall lösa problemen genom att aktivera kompatibilitetsläge för den webbsajt du besöker. Detta gör du genom att direkt till höger om adressfältet klicka på knappen för "kompatibilitet". Notera att knappen inte alltid dyker upp utan du kan om du vill forcera in kompatibilitetsläge för en webbsajt då gå till Verktyg > Inställningar för kompatibilitetsvyn och där lägga till adressen manuellt i listan.

Det var Frej som tipsade mej om att googla problemet så tack Frej.

Robin Israelsson

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 28, 2010, 17:29:10 »
använd fierfox funkar alltid :D