Igår var frugan ute med bilen och hon berättade att den hade oljud, knäppande ljud , bakom ratten .
Inte högfrekvent utan beroende på hastigheten
Hon är inte blyg av sig så hon gav panelen en ordentlig smäll med knytnäven och det TYSTNADE !
Men ljudet återkom senare .
Hittade igår här på forumet en utmärkt guide av frej där det förklaras hur vajern är ansluten .Men konstigt nog så hade
denna guide en sådan vajer som jag aldrig sett.Den hade en gängad del längst ut där man skall sätta en fyrkantig del som passar in på gängorna .Sedan sätts fyrkanten in i huvudet( vaselinkoppen ) längst ut .Huvudet roterar med hjulet och drar med sig fyrkanten .
Min 360, årsmodell 1987 har inte nåt sådant utan endast fyrkantända i båda vajerändorna.
Dessutom hade min original en plastdel på över ändan och inget övrigt .
Så tydligen finns det vissa olikheter .
Undrar också om mätaren tagit skada av piratvajern , den passade inte riktigt in i fyrkantshålet , fick ta i väldeliga för att få loss den och kanske det drog sönder nåt som nu hämnas genom att föra oljud

Och yttersta ändan hade blivit aningen sned på piratvajern , så jag bytte till originalvajern .Men oljudet är där ibland , så högt att frugan sa att hon inte kunde lyssna på radio
Mycket fyndigt råd frej om att bromsa på hal yta !
Ut på sjön genast , grannen testade nyss förra veckan med traktorn och körde igenom

Han tänkte att det nog håller när han med schaktbladet skulle köra bort vassväxtligheten vid stranden .
Inget värre hände dock tack o lov
En gång gav en gammal bilmontör rådet att om vajern gör att mätaren hoppar och inte går jämnt , så skall man sätta nån bricka eller liknande emellan vid övre anslutningen .Han påstod att det kan ha att göra med att en gammal vajer töjer och blir för lång , men det borde väl kompenseras av att förlängningen ryms ut i det nedre hålet , vem vet ?
Är inte hundra procent säker att allt är original därför att bilen var på service för några år sedan angående frambenet på vänstra sidan och när det kom tillbaka från servicen så fungerade inte mätaren .Lämnade in bilen igen , men vet inte vad det gjorde , antar det var låsningen till fyrkantsdelen som fattades ,De tog nämligen inget betalt för detta jobb och förklarade heller inget