Författare Ämne: Missljud - Kanske nåt med hastighetsmätarwiren?  (läst 6134 gånger)

Henriksson

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Missljud - Kanske nåt med hastighetsmätarwiren?
« skrivet: januari 25, 2010, 20:11:29 »
Hej på er

Det har uppstått ett mystiskt missljud i min 360 -87, ett ganska högfrekvent, milt "knäppande" ljud. Jag vet inte om jag kan beskriva det bättre. Eftersom jag har varit på hastighetsmätarwiren lite i bägge ändarna (den åkte ur hjulet när jag bytte framvagnsbalk), tror jag gärna att det har något med den att göra. Ljudet verkar komma från infästningen i instrumentpanelen, men det kan vara delvis inbillning eftersom jag förväntar mig att det ska komma därifrån. En annan sak som stöder min hypotes är att ljudet verkar ändra frekvens beroende på hur fort man kör, det spelar ingen roll vilken växel man har i.

Wiren är av typen man trycker in och vrider om (VDO?), så jag förstår inte riktigt vad jag kan ha gjort för fel. Har provat att ta ut den och sätta i den igen, men det hjälpte inte. Är det någon som känner igen sig? Om ingen har något bättre förslag ska jag prova att byta wiren.

Tack på förhand

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
SV: Missljud - Kanske nåt med hastighetsmätarwiren?
« Svar #1 skrivet: januari 26, 2010, 08:13:07 »
Hej Henriksson  :)

Har samma fel på min 360 .
Mätarvajern hade rostat sönder ( alltså  skalet i nedre delen vid fastsättningen i karossen )
Köpte en ny komplett pirat  vajer som var mycket svår att få fast , höll på flera timmar.

Och vilket oljud mätaren hade efter bytet .

Tog ut vajern igen och såg att övre ändan hade en distansbricka av mässing som blivit lite sned .

Jämförde den nya vajern med den gamla och den gamla original volvo hade endast en plastbit  istället för mässingsdelen .
Dessutom var det mycket svårt att få in den nya vajern i mätaren , tror att det var fel på dimensionerna
Satte in den gamla vajern igen i det nya skalet men oljudet var där ändå .

Men efter körning på ett par hundra km har det lugnat ner sig .Vet inte vad eller var som felet egentligen är , men antar
inne i mätaren , den knycker ganska mycket vid vissa hastigheter .

Kanske nån kan hjälpa oss med mera råd ?

Satte faktiskt lite hydraulolja på den gamla vajern före montering för den såg lite rostig ut i nedre ändan , medkörd i 23 år ..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: februari 01, 2010, 18:58:58 »
Men efter körning på ett par hundra km har det lugnat ner sig .Vet inte vad eller var som felet egentligen är , men antar
inne i mätaren , den knycker ganska mycket vid vissa hastigheter .

Min rycker oxå, mer ju fortare man kör. Men inget oljud.

Kan du inte tvärbromsa så hjulen låser upp (på snö, tex. en fri yta som en parkering) och lyssna om ljudet försvinner under tiden hjulen+wiren står still.
Alternativt dra ut den ur hjulet igen och provköra. Eller hissa upp bilen och snurra på vänster framhjul och lyssna med öppen dörr om det låter då.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 02, 2010, 10:43:48 »
 ;D

Igår var frugan ute med bilen och hon berättade att den hade oljud, knäppande ljud ,  bakom ratten .
Inte högfrekvent utan beroende på hastigheten
Hon är inte blyg av sig så hon gav panelen en ordentlig smäll med knytnäven och det TYSTNADE !
Men ljudet återkom senare .

Hittade igår här på forumet en utmärkt guide av frej där det förklaras hur vajern är ansluten .Men konstigt nog så hade
denna  guide en sådan vajer som jag aldrig sett.Den hade en gängad del längst ut där man skall sätta en fyrkantig del som passar in på gängorna .Sedan sätts fyrkanten in i huvudet( vaselinkoppen ) längst ut .Huvudet roterar med hjulet och drar med sig fyrkanten .

Min 360, årsmodell 1987 har inte nåt sådant utan endast fyrkantända i båda vajerändorna.
Dessutom hade min original en plastdel på över ändan och inget övrigt .
Så tydligen finns det vissa olikheter .
Undrar också om mätaren tagit skada av piratvajern , den passade inte riktigt in i fyrkantshålet , fick ta i väldeliga för att få loss den och kanske det drog sönder nåt som nu hämnas genom att föra oljud   ???
Och yttersta ändan hade blivit aningen sned på piratvajern , så jag bytte till originalvajern .Men oljudet är där ibland , så högt att frugan sa att hon inte kunde lyssna på radio

Mycket fyndigt råd frej om att bromsa på hal yta !

Ut på sjön genast , grannen testade nyss förra veckan med  traktorn och körde igenom  ::)
Han tänkte att det nog håller när han med schaktbladet skulle köra bort vassväxtligheten  vid stranden .
Inget värre hände dock tack o lov

En gång gav en gammal bilmontör rådet att om vajern gör att mätaren hoppar och inte går jämnt , så skall man sätta nån bricka eller liknande emellan vid övre  anslutningen .Han påstod att  det kan ha att göra med att en gammal vajer töjer och blir för lång , men det borde väl kompenseras av att förlängningen ryms ut i det nedre hålet , vem vet ?

Är inte hundra procent säker att allt är original därför att bilen var på service för några år sedan angående frambenet på vänstra sidan och när det kom tillbaka från servicen så fungerade inte mätaren .Lämnade in bilen igen , men vet inte vad det gjorde , antar det var låsningen till fyrkantsdelen som fattades ,De tog nämligen inget betalt för detta jobb och förklarade heller inget

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: februari 03, 2010, 20:22:30 »
Jag har bara sett/hört om en bil till utöver min med denna gängade låsning som vi pratar om. Men finns helt klart många utav din variant utan låsning.
Så inte säkert att din verkstad gjort något hokus pokus med wiren i navet.

Kör inte igenom isen nu du också...  :(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 04, 2010, 09:08:52 »
Vajern var tyst igår , förutom nån sekund i början med kall bil.

Kanske där är något innanför som börjar vara osmörjat .För en tid sedan försökte jag sätta lite
lithiumfett ( Biltemas spayburk ) in i vajeringången , men burken var nästan tom på drivgas.
Det for kanske bara en droppe dit då jag låg under instrumentbrädet med spayflaskans plaströr
inklämt vid mynningen .
Det är ju aningen trångt detta , men är för lat att skruva bort mätarenheten.

Har på grund av lättja märkt att det går att få loss hela mätarenheten utan att ta bort ratten .

Det är bara att ta loss plåten med de två skruvarna ovanom mätarenheten och  sedan krypa in på golvet vid pedalerna och ta loss vajern och strömkontakterna , de två långa smala .Dessutom måste man ju också ha loss skydden vid  benen , men de har jag alltid borta numera, Sedan går det att lirka loss , vrida , mätarenheten och ut mellan rattens största hål .
Akta bara att inte nollställningsknappen till mätarställningen bryts av  vid uttagningen .

Vem vet , man skall väl inte ens behöva smörja alls, men vad göra när det hade ett sånt oljud.
Man kunde knappt höra vad det kom i radion .

;) Tar upp gäddkrokarna idag , det får bli den enda belastningen jag gör på isen .   8)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 04, 2010, 19:43:49 »
Testa uteslutningsmetoden!

Du kan ta loss vajern och köra den i en borrmaskin för att se om det är den som skapar ljudet.
Kanske testa mätarhuset med vajern driven av en borrmaskin. Sen kan du ju prova köra utan mätarhus och se hur vajern beter sig.

ralleville

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 05, 2010, 09:10:01 »
Ja visst Girder , bra ideer det där .

Igår var den tyst hela dagen , så det tycks komma och gå .

Men det är i alla fall varvtalsrelaterat och värst är det som kall .

Tror det bröts sönder ngt av piratvajern då den  var mycket trög att få in i hålet och dessutom svår
att få ut också .

Steen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: mars 06, 2010, 16:48:21 »
har samma problem på min, men till det roliga, när jag backar vill mätarn gå bakåt men det går ju inte så den slår emot, men jag har inte bytt den, och ett tag funka inte mätaren alls, men sedan funkade den och nu har den stannat igen, vet inte vad det är men myso är det.. kan det frysa där nere? :S