Författare Ämne: Bygga motor som varvar  (läst 4608 gånger)

jockemos

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Bygga motor som varvar
« skrivet: februari 17, 2010, 07:21:36 »
Hej alla varvvilliga!
Jag har en 360GLT -87a och den finns det ingen varvstopp på. Det är ventilsläpp som gäller! det rasslar och så hör man hur motorn "storknar".
Jag har inte kollat så noga hur mycket den varvar men det är en bit över 6000 iaf, jag har nu bytt till en b230e motor, och om det är som nån här på forumet säger att vissa 230-motorer har hårdare ventilfjädrar så kanske jag kan komma upp mot 7000 utan ventilsläpp.

Kan Ingen Kunnig person skriva en lista på vad som behöver göras för att få en varvvillig och säker motor?
-Vad ska man börja med, steg för steg.
Så att man inte bygger en motor som varvar massa men så går en stake av bara för att vevaxeln var lite obalanserad....T.ex!

hejohej!
Startade 300 trenden i Uppsala....Kanske!

Xtreme

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Bygga motor som varvar
« Svar #1 skrivet: mars 28, 2010, 11:13:40 »
Hur mycket effekt är det/ska bli i motorn?
Det jag hade gjort om man ska ha motorn för t.ex iskörning o inte behöver en uppsjö med kraft men vill ha en varvvilligare maskin. Byt kam. o sen sätter du dubbla ventilfjädrar då klarar toppen det iaf. Om du tar en standard B230 så sitter varvstoppet på 6200 om jag inte har helt fel för mig. Så med ovanstående borde motorn klara 6500-6700 utan några problem. men frågan är bara vad man ska med så mycket varv till? om man nu inte ska ha någon idiotstor turbo som inte börjar ladda förens vid en 4-5000 varv så kan jag förstår att man vill upp emot 7000
<=|Nu är det bara resten kvar|=>

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2010, 16:53:28 »
dels måste du ha en kam som orkar ge effekt Vid högre varv  annars e det lönlöst Sen e ju soppan rätt så viktig för lite soppa  Vid 7000 Varv och en spikning så ajöss   om man har otur Så Börja med att införskaffa en 531 topp Nån vass kam typ vx3  porta  och lite störra spridare  mer bränsle och en catchtank till bränslet
Risig Men Betald,

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2010, 20:58:18 »
dels måste du ha en kam som orkar ge effekt Vid högre varv 
Nån vass kam typ vx3 
vx3 vass kam  ;D ;D ;D ;D ;D
På en sugmotor är vx3kammen sämre än en A eller V kam.
Bätre original kam på en sugis är nog D H eller K

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2010, 11:24:46 »
Ojdå  My mistake
Risig Men Betald,