Författare Ämne: Besikta bilen!  (läst 8527 gånger)

salkin

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Besikta bilen!
« skrivet: december 13, 2004, 14:58:49 »
Bilen ska in på besikning den 15:e (onsdag)

Vad bör jag kolla innan?

Har upptäckt att ett av baklysena är glappt, och ska gå på det i morrn och skrapa lite, är förmodligen bara en oxiderad kontakt.

Hur mkt ksprit ska man hälla i tanken för att få ner värdena?
Har nästan full tank nu, så 2 flaskor kanske borde göra susen.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Besikta bilen!
« Svar #1 skrivet: december 13, 2004, 17:35:14 »
har du koll på däcken?
Ljusinställning
glappa dörrgångjärn
All belysning även nummerplåt
bromsarna tar dom runt om
handbroms
kolla så att varningstreangeln är med

det var lite tips..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fjabben

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
« Svar #2 skrivet: december 13, 2004, 19:37:21 »
En annan sak som du kan kolla är om "klämmorna" som sitter på plus å minus på batteriet är hela.
Jag var nära att få en anmärkning på det.. som tur så hade ajg med mig nya som jag visa när gubben gnälde till..

Har lagt märke till att alla mina polare som kör 300 har sprickor i dem, eller så är dom helt av klämda..

(mina var inte fina alls)

ha de bra
/Tobbe

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 13, 2004, 22:24:54 »
Glappa dörrgångjärn? Det var nå nytt, ska väl mycket till innan det blir så glappt så det finns risk att dörren trillar av.

Har glapp/oxidering i baklyset på min 460, hade lite småtur på bes.
"Du, ena bakljuset fungerar inte" så skulle han till o börja skriva, men kollade en gång till först.
"Hmm, jag måste sett fel"
Man är ju knappast så dum så man säger nåt :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 13, 2004, 23:54:03 »
Glappa dörrgångjärn? Det var nå nytt, ska väl mycket till innan det blir så glappt så det finns risk att dörren trillar av.

Nej knappast trillar av, men förra året fick jag byta sprintar och detta året var det min kompis golfetta som behövde nya sprintar och lite svets i hålen..

så fort dörren är så glapp att den hänger och inte går att stänga utan att lyfta den lite så blir det underkänt, och det behövs inte mycket spel för att det ska göra nån millimeter ute vid dörrlås/ skarv mellan dörr och kaross..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Amplify

• Medlem
  • Antal inlägg: 130
  • Volvo 360 - Sport Edition -88.
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 14, 2004, 21:29:27 »
Klåparen som haft bilen innan mig hade tagit bort dörren en gång verkar det som, för att byta till en annan framskärm i en annan kulör (måste haft udda smak  ::) )
Var inget roligt glapp på framdörren, förstår varför dom ger undekänt på det. Ska kunna gå att stänga dörren utan att riskera att ramla ut ;) . Modifierade lite, efter ett par timmar gick det iaf att stänga dörren utan att lyfta den, men man får använda musklerna  ;D

Well... lampor och annat lätt kollar man själv, resten låter man dom kolla...(iaf enligt mig) Är så olika vad dom säger ändå från besiktningsnisse till annan besiktningsnisse så lika bra att köra dit den och åtgärda det dom klankar ner på.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 14, 2004, 23:19:50 »
Men då koster det 200kr i efterkontrollavgift om man har otur och kollar man lite nogrannare i 30min så kan man ju kanske slippa den kostnaden.

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #7 skrivet: december 15, 2004, 13:46:43 »
Har för mig att jag läste nånstans att HÄLFTEN av alla anmärkningar är på lampor !!!

Så kolla lampor och att man har triangeln där bak, att bälterna fungerar och finns framme. Kolla att man har lagligt med mönster på däcken, tänk på att på vintern är det 3mm som gäller! Inte fel att kolla torkarna och att det finns spolarvätska i bilen.

K-Sprit i tanken? Varför det???? K-Sprit är etanol -> ALL BENSIN INNEHÅLLER 5% ETANOL.... behövs inte längre....

BTW: har också fått en del kommentarer på att mina dörrar hänger, främst den högra, men inget på pappret än... man jag skall byta sprintar innan nästa gång...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

N.E.A

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
    • Searing I
« Svar #8 skrivet: december 19, 2004, 01:46:51 »
K-Sprit = Etanol = renare avgaser och värden vid besiktning.. :D

Min hadde inte gått igenom besiktningen utan 2 flasker K sprit och 20 liter soppa.- Tex..-!!  ;D

« Senast ändrad: december 19, 2004, 01:48:35 av N.E.A »
Volvo 340. Vinter bilen av vinter bilar..
Fullt ös medvetslös!!  MVH / adde

salkin

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 27, 2004, 23:02:36 »
blev ingen besiktning alls, låg hemma o spydde i vinterkräksjukan.
ny tid är på g.

skulle byta bromslampan bak med tappade in den i sjävla lyset, så nu ligger den där och skrammlar..

nicke

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: februari 27, 2005, 17:16:29 »
ujujuj i morgon (måndag) kl 14 är det dags för min första besiktning med min första bil. ska bli intressant att se hur det går :) har fixat baklyse, parkeringsljus och tuta idag.
tyvärr är det en hel del rost på den så....
men som sagt vi får se hur det går!

ha det / Nicke
Det är inte lätt när det är svårt!

nicke

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: mars 01, 2005, 10:08:41 »
ville bara tillägga att bilen gick igenom besiktningen trots en del tvivel pga rost.

fick anmärkning på en ej fungerande framblinkers men det beror på att jag måste ha gjort nån miss när jag bytte glödlampa på parkeringsljuset. vindrutespolarna var oxå ur funktion men det berodde på att jag inte hade något vatten i behållaren.

tyvärr var det en hel del rost så jag fick påpekningar på rost på 5 ställen däribland alla hjulhus.

men som sagt den gick igenom så nu kan jag köra med den ett år till :D   sen blir det nog skroten :'(
Det är inte lätt när det är svårt!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: mars 01, 2005, 17:11:39 »
  sen blir det nog skroten :'(

NEEEJ!

Mace

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: mars 02, 2005, 11:47:08 »
jag har tid den 24 mars.. är lite smått orolig faktiskt
"Livet börjar vid 300"