Författare Ämne: Bonn trimma B200F  (läst 17956 gånger)

Perka

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Bonn trimma B200F
« skrivet: februari 28, 2010, 10:51:28 »
Ja en polare har en 360 -88 med B200F motor och den bilen ska nog inte besiktas på ett tag nu om jag känner honom rätt. Går det att bonntrimma den motorn nånting? Vad sitter det för kamaxel orginal i B200F??

Tänkte stoppa i en fördelare från en B23A med brytare så man kan varva det som går, sedan kan man ju ställa tändningen på gammal hederligt vis :) Klämma BTRen lite kan man väl också göra och skruva lite på LMMs co-skruv men sen kammen borde väl kunna bytas också till nåt roligare??

Billigt ska det vara för det är inte en bil som ska kostas på nåt tyvärr, om ingen här är sugen på att köpa så??
« Senast ändrad: februari 28, 2010, 10:57:34 av Perka »
Indalrägers :)

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Bonn trimma B200F
« Svar #1 skrivet: februari 28, 2010, 11:30:08 »
Ja en polare har en 360 -88 med B200F motor och den bilen ska nog inte besiktas på ett tag nu om jag känner honom rätt. Går det att bonntrimma den motorn nånting? Vad sitter det för kamaxel orginal i B200F??

Tänkte stoppa i en fördelare från en B23A med brytare så man kan varva det som går, sedan kan man ju ställa tändningen på gammal hederligt vis :) Klämma BTRen lite kan man väl också göra och skruva lite på LMMs co-skruv men sen kammen borde väl kunna bytas också till nåt roligare??

Billigt ska det vara för det är inte en bil som ska kostas på nåt tyvärr, om ingen här är sugen på att köpa så??

Kan du varva så mycket högre än vad 360n gör orginal med brytarspetsar? kanske bättre med fördelare från lite nyare 240 med hallgivare och brytarlöst.

Trolitvis sitter där en A kam. K kam kanske är aktuellt, brukar finnas för 500:-. Co skruven gör nog inte allt för mycket, endast co på tomgång och det har ni ju ingen nytta utav att den går fett där?
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Perka

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 28, 2010, 12:03:57 »
Ok, då skruvar vi inget där, bra att veta.

Jo K-kam har jag funderat på och fördelar byte är bara för att få bort varvspärren.... sen om det går nå bättre spelar ingen roll bara det inte är nå spärrar 8)

Fast A-kam är väl inte så dum heller va?? 

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 28, 2010, 12:39:46 »
B200F har varvspärren i insprutningsboxen.
Se denna tråd: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3293.0

Perka

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 28, 2010, 13:33:43 »

Ok, så det finns inget roligt alls att göra med dessa motorer på ett enkelt sätt?? Utan en komplicerad operation...

"Billigt" sug koncept

B23 block
405/531 topp
K-kam
2-ports weber alt. dubbla weber(dyrt) alt. insprutning

Lär väl hamna på runt 130-160HK beroende på bränslematning då.

Men detta är inte värt på denna bilen, sen är det ju inte min bil heller :P Bara "rådgivare" åt min polare

Perka

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 28, 2010, 13:34:56 »
Öppet filter och ta bort katten då?? kan det göra nåt??

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: februari 28, 2010, 21:23:59 »
Öppet filter och ta bort katten då?? kan det göra nåt??

Japp typ 10hk!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #7 skrivet: mars 01, 2010, 00:48:21 »
varvstoppen sitter väll i "tändspolen" vet inte vad den heter men går att ta från en Glt så har du ingen varvstopp om jag inte har fel.

kan ju vikta stakarna med, vet inte oim det ger så mycket, lättat svänghjul och viktlätta bilen
Bra, bättre, bredast

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: mars 01, 2010, 01:19:52 »
varvstoppen sitter väll i "tändspolen" vet inte vad den heter men går att ta från en Glt så har du ingen varvstopp om jag inte har fel.
Nej B200F har varvspärren i insprutningsboxen, men GLT med B200E har ingen varvstopp i insprutningsboxen.
Men vad är det för nytta med att ta bort varvstoppen om man inte har en motor som orkar varva upp till varvstoppen????

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: mars 01, 2010, 08:34:32 »
Det har jag undrat också över  ??? varför vill man varva mer än vad motorn orkar ???
En org b200f slutar att ge mer effekt vid ca 5500rpm = 110hk sen dalar effekten ner och vid 6000rpm ca90hk .
vid 6500rpm ca 70hk. Om man vill att det ska låta ballare såga av avgasröret då !
"don't buy it if you can build it!"

Perka

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: mars 01, 2010, 18:48:27 »
Nån som kan komma med nåt billigt bonntrimm till en B200 då??

242 grupp a

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: mars 01, 2010, 19:02:46 »
det billigaste du kan göra är att lätta allt, borra och skär bort allt som finns på karossen o släng hela inredningen.

kan du få bort ca 200kg så kommer den gå mycket bättre ;D

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #12 skrivet: mars 02, 2010, 02:23:21 »
det billigaste du kan göra är att lätta allt, borra och skär bort allt som finns på karossen o släng hela inredningen.

kan du få bort ca 200kg så kommer den gå mycket bättre ;D

precis, där tjänar du mest, töm dörrarna och borra ur karossen, ut med inredning och sånt.

låter ju helt klart tuffare men varvstopps racing =)
Bra, bättre, bredast

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: mars 07, 2010, 10:44:18 »
Och stoppa i en B230 med, det är ju en motor som man kan hitta till ingen peng alls under alla träd ute i skogen. En väldigt lätt operation som är gjord på en dag utan några större problem om man bara har lite humm om vad man gör =)

Smurfenglubb

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: mars 14, 2010, 21:41:07 »
Ni vet den där vakuumklockan som sitter på tändspolen och styr tändningen? Ryck loss vakuumslangen till den från insuget och plugga den anslutningen. Skarva på slangen från vakuumklockan efter backventilen på bromsservot. Bromsservot samlar på sig vakuum med den backventilen och om man tar vakuum därifrån till klockan på tändspolen så ligger tändningen högre än innan vid gaspådrag, vilket ger mer effekt. Detta gjorde jag för några veckor sedan på min originala 360 och det påverkar inte bromsverkan. (förutsatt att man gör en tät skarvning) Däremot ger det enligt mitt tycke mycket mer riv i maskinen. Skulle inte tro att det är skadligt på en originalmaskin heller, men det skulle vara intressant att veta hur tändkurvan ser ut på en b200f. Som "Bonntrim" tycker jag helt klart att det passar in iaf.

johamn

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: mars 19, 2010, 19:25:31 »
gillar pluggningen med borret. ;)

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: maj 17, 2011, 21:57:43 »
provade detta med en backventil till vacumslangen, det fungerar bra då bilen blir nå jävulskt mycket starkare i botten registret men hel dö efter 4500 rpm.
plockar man bort slangen så blir det tvärt om bilen är slö i botten men drar skit bra i toppen registret.

ljudet från bilen låter också vassare med slangen bort tagen!

så mitt råd är att välja beroende på användnings område.

EDIT : med backventilen fanns inga tendenser till knack eller spikning.
« Senast ändrad: maj 17, 2011, 22:00:02 av Elias__ »

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: maj 17, 2011, 22:02:40 »
vill inte kladda ner mitt andra inlägg med en ny fråga så blev ett nytt inlägg!

i med tändningen backar med vacum till kopplat borde den inte öka om man trycksätter skiten ? eller det är inte gjort för att fungera så ???