Författare Ämne: Pans frågestund! Fråga:2 Varför ska kolvarna sitta på ett visst sätt i motorn  (läst 3788 gånger)

Pan

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 83
  • På väg att bli skadad av 300!
    • Visa profil
Fråga nr:1
Tjenare i brist på annat så ska jag fråga hur gör alla som kör utan sina kåpor när dom nollar motorn. Vevaxeln har ju en märkning och så ska det finnas en på blocket liten pil? Men hur gör man med toppen smidigast? Märkningen på remmen eller är det bara ren känsla och så kollar man med stroblampan? Detta grämer mig så måste fråga. Är ju fränare utan kåpor ;)
« Senast ändrad: mars 01, 2010, 23:10:11 av Pan »

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
SV: Pans frågestund! Fråga 1: Nolla motorn utan kåpor hur gör man :P
« Svar #1 skrivet: mars 01, 2010, 21:56:18 »
Om du bara ska nolla motorn enligt märkningarna finns det ju flrera metoder och en kugg fel är så mycket att nästan en blind höna ser det.
Men t.ex går det ju att titta på kamaxeln hur kamnockarna ligger eller räkna kuggarna från märket ner till toppen, när det är lika många på bägge sidor är ju märket rakt upp.
Har man av ventilkåpan så ska ventilerna på cyl4 vara lika mycket öppna när cyl1 är i tändläge.
Men jag tycker att det är riktigt idiotiskt att köra utan kåpor >:( helt onödigt att utsätta kamremmen för smuts, vatten och damm, en originalmotor går ju inte sönder för ett kamremsbrott men det är ju kanske onödigt att bli på vägen bara för att en liten sten eller liknande förstört remmen :-\
Men jag håller med om att det ser fränare ut utan kåpor, t.ex motorutrymmet i min turbo 360 skulle se mycket tuffare ut utan kåpor men den motorn har jag lagt ned så mycket tid, pengar och kärlek på att jag knappt törs starta den i garaget utan kåpa ;)

242 grupp a

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 01, 2010, 22:53:26 »
ta av ventilkåpa och ställ kammen på komp på ex 4cyl (ventilspel)
ta ur 1ans tändstift och mätt ex med något när kolven är högst upp (vänder)
då kan du använda indikatorklocka på 1ans insugs tryckare
beroende hur vass kam du har så skall du ha ca 1mm-7mm nertryckt ventil vid ödp.

Pan

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 83
  • På väg att bli skadad av 300!
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 01, 2010, 23:09:16 »
Tack för svar har man ju blivit lite klokare ska dock sätta dit mina kåpor igen hehe :-)

Blir det fråga nr2

Varför ska kolvarna sitta på ett visst sätt i motorn. Brukar väl sitta en --> på toppen.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 01, 2010, 23:48:33 »
beroende hur vass kam du har så skall du ha ca 1mm-7mm nertryckt ventil vid ödp.
Jo så är det men han fråga om märken så antar att han avser 'vanlig' nollning av originalmotor :-\
Det fungerar bra att mäta med skjutmått hur mycket tryckarna är nedtryckta också ;)
Jag brukar med alla kammar börja med att ha insug och avgasventiler lika mycket öppna vid ödp, och testa ändra lite och prova ut hur motorn går bäst.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 02, 2010, 00:13:20 »
Varför ska kolvarna sitta på ett visst sätt i motorn. Brukar väl sitta en --> på toppen.
Ovanliga frågor men jag gör ett försök att besvara den.
Vad jag vet sitter pilen på nästan alla kolvtoppar så svaret gäller inte bara rödblockare, kolven är ju inte nödvändigtvis symetrisk, så en orsak är troligen att kolven belastas ju mer på ena sidan så den kan vara mer förstärkt nedtill på den sidan som trycks mot cylinderväggen när kolven trycks ned och staken står snett, en annan orsak är att alla kolvar inte nödvändigtvis har kolvbulten på mitten utan lite till en sida, jag antar det är så kolven inte ska tippa (glappa) och kanske för att staken ska luta lite när kolven är i öd för att minska belastningen  :-\
En annan viktig orsak är ju att ifall man tar ur kolvarna och monterar tillbaks dom så hamnar de likadant som de blivit inkörda.
En annan orsak är ju naturligtvis ifall kolven har ventilurtag  ;)
Och i all motorer jag vet så ska pilen sitta framåt.