Författare Ämne: berækna effekt i din bil GRATIS  (läst 17921 gånger)

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
berækna effekt i din bil GRATIS
« skrivet: april 14, 2010, 17:11:30 »
detta e simpel mattematik  ;)

detta behøver du:

hastighet (i meter per sekund)  (km/h delat på 3.6= m/s)
vikt på bilen (skriv upp halva)
tidtagarur
miniræknare

skoj at ha: varvræknare

 

detta e formlen

sluthastighet m/s * m/s * halva vikt i kg

minus

starthastighet m/s * m/s * halva vikt i kg

delat på antalet sekunder= medeleffekten i watt

vi drar upp 2 exempel

-------------------------------------------------------------
exempel 1
bil som væger 1200kg accelererar 80-120km/h på 7 sekunder

33.3m/s*33.3m/s*600(halva vikt)= 665334 joule

22.2m/s*22.2m/s*600(halva vikt)= 295704 joule

665334joule-295704 joule=369630watt eller 369.6Kw

369.6kw/7 sekunder=53kw eller 72Hk
----------------------------------------------------
exempel 2

bil som væger 1600kg accelererar 75.6km/h-90km/h på 1.5 sekunder (5000-6000rpm)

25m/s*25m/s*800(halva vikt)=500 000joule

minus

21m/s*21m/s*800(halva vikt)=352 800joule

500 000joule-352 800joule= 147 200watt (147kw)

147kw/1.5sekunder=116kw (eller 157,76Hk)

(nu har vi också med varvtal så man kan gissa at denne bilen har ca 157hk på drivhjulen mellan 5-6000rpm)


----------------------------------------------------
andra skoj formler om man vill rækna hk eller vridmoment

Kw*1.36=hk

Hk*7000/rpm=Nm

Nm*rpm/7000=Hk

tænk på att formlen e inte mer exakt æn data som du lægger in och den beræknar endast effekten som kommer i marken ej drivlineforluster

kør førsiktigt o ha skoj ;D

EDIT av Kurre:

Om man vill vara lite mer exakt:

Klicka på bilden så kommer ni till tillhörande Wikipedia sida...

Formlerna blir då:
Hk*7021.54/rpm=Nm
Nm*rpm/7021.54=Hk
« Senast ändrad: april 15, 2010, 13:23:02 av Kurre86 »
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: berækna effekt i din bil GRATIS
« Svar #1 skrivet: april 14, 2010, 18:52:07 »
enlig den där formlen så ska en orginal 360 med b200f har ca62hk på drivhjulen kan det stämma? jag räknade med att den gjorde 0-100 på 10 sek för det stämmer väl? eller kan man ens använda formeln till 0-100 tider?

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: berækna effekt i din bil GRATIS
« Svar #2 skrivet: april 14, 2010, 19:05:48 »
jo det stæmmer bra, tænk på at då kør man ju genom 1 eller 2 væxlingar och varvtal e inte konstant runt 5500rpm dar motorn levererar flest Hk

kan ju tænka på at du har inte många hk ner i gatan under en væxling och når du startar i 1ans væxal på ca 3000rpm så har du inte iheller max effekt

det blir ju en medel effekt øver ett brett varvtalsområde

om man væxlar snabbare så har man pløtsligt mer effekt...
« Senast ändrad: april 14, 2010, 21:23:35 av skaunejohan »
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: berækna effekt i din bil GRATIS
« Svar #3 skrivet: april 14, 2010, 21:57:05 »
de fakta jag hittar om b200E som fanns i 360 e 112hk/5700rpm o vad jag hittar 155nm/4600rpm (100hk) (då har vi en medeleffekt på 106hk mellan 4600 och 5700rpm)

om jag minns rætt så ræknar man med transmissionsforlust på 10% på rototest osv???

då har vi pløtsligt bara 95hk till drivhjulen mellan 4700-5700rpm och  går man då ner mer i varvtal som man ofta gør vid en væxling blir medeleffekten mindre...


edit hittade fakta om 111.5 DIN hp at 5800 r/min, while torque peaks at (94hp) 157 Nm/4200 r/min.
« Senast ändrad: april 15, 2010, 20:50:49 av skaunejohan »
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: berækna effekt i din bil GRATIS
« Svar #4 skrivet: april 14, 2010, 22:23:35 »
okej tack för det bra svaret då tror jag att jag hänger med:)

och om nån vill veta så är Hk*0,735=Watt
« Senast ändrad: april 14, 2010, 22:38:54 av Robin Israelsson »

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: berækna effekt i din bil GRATIS
« Svar #5 skrivet: april 15, 2010, 12:20:57 »
japp de e simpelt  8) man kan ju också ta hk / 1.36

om man vill slippa gånger hehe  ;D


man kan faktist gøra en berækning i hur mycket effekt man forlorar i luftmotmotstånd och friktion mellan dæck/væg

då tar man i exempel 1 och startar i 120km/h och rullar i neutralvæxel till 80km/h och tar tiden


i exempel 2 så startar man i 90 och rullar till 75,6km/h ;)
« Senast ändrad: april 15, 2010, 12:25:52 av skaunejohan »
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: berækna effekt i din bil GRATIS
« Svar #6 skrivet: april 15, 2010, 18:42:47 »
man kan faktist gøra en berækning i hur mycket effekt man forlorar i luftmotmotstånd och friktion mellan dæck/væg

då tar man i exempel 1 och startar i 120km/h och rullar i neutralvæxel till 80km/h och tar tiden


i exempel 2 så startar man i 90 och rullar till 75,6km/h ;)

Och hur stoppar vi in det i ekvationen?
Tack för alla beräkningar förresten. Riktigt intressant  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

svensson

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
SV: berækna effekt i din bil GRATIS
« Svar #7 skrivet: april 15, 2010, 19:33:35 »
Det borde väll bli så att man lägger till den effekten till den första man räknat ut då det är den effekt som går åt till att övervinna luftmotstånd mm

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: berækna effekt i din bil GRATIS
« Svar #8 skrivet: april 15, 2010, 19:59:36 »
Det borde väll bli så att man lägger till den effekten till den första man räknat ut då det är den effekt som går åt till att övervinna luftmotstånd mm

exakt  ;D

ps. tack kurre, hade bara formlen for Nm/Hk/rpm i mitt gamla anteckningsblock   8)
« Senast ändrad: april 15, 2010, 20:52:42 av skaunejohan »
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: berækna effekt i din bil GRATIS
« Svar #9 skrivet: april 15, 2010, 22:49:03 »
Inga problem! Vi håller precis på med en lab i skolan där vi räknar på accelerationen hos en bil som funktion av växel, effekt, luftmotstånd o.s.v. - med bra siffror kan man få fram mycket roliga kurvor och liknande...

Jag har ju lagt upp ett excelark där man kan beräkna bl.a. motorns verkningsgrad, där används i stort sett formlerna ovan samt luftmotstånd och rullmotstånd. Kanske inte jätteanvändarvänligt, men man kan få fram effektsiffror för bilen som verkar stämma rätt hyffsat för min bil åtminstone - den funkar dock bäst för att beräkna effektförbrukning vid konstant fart, accelerationsdelen är inte riktigt lika väl genomarbetad...

http://kurre86.com/bilar/Verkningsgrad.xls
« Senast ändrad: maj 01, 2014, 14:42:36 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: berækna effekt i din bil GRATIS
« Svar #10 skrivet: april 16, 2010, 19:49:37 »
För dem som känner sig intresserade:

Jag prövade att mata in siffror för min 343 DL -87 i labben jag håller på med i skolan, resultaten var ganska skoj:


Maximal acceleration från stillastående till toppfart, med undantaget att kopplingen i starten inte är med i bilden.

I mina test har jag kommit fram till att min bil gör ganska precis 153km/h, så det stämmer ju förvånansvärt bra!

Med i modellen finns hastighetsberoende luftmotstånd och rullmotstånd samt väglutning, lyftkrafter och däckdeformation. Alla de krafterna beräknas inom ett hastighetsintervall, därefter används en uppskattning av vridmomentkurvan samt bilens utväxling för de olika växlarna för att beräkna accelerationen vid olika hastigheter. Genom att integrera accelerationen kan man då få fram hastigheten som en funktion av tiden, vilket är vad vi ser i grafen ovan...
« Senast ändrad: maj 01, 2014, 14:42:25 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: berækna effekt i din bil GRATIS
« Svar #11 skrivet: april 16, 2010, 20:21:54 »
vad går du för linje? det där låter och verkar rätt så avancerat

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: berækna effekt i din bil GRATIS
« Svar #12 skrivet: april 17, 2010, 00:55:20 »
Jag läser civilingenjör med inriktning Elektronikdesign, men den här kursen ges för ett mastersprogram som heter Mechanical Engineering...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: berækna effekt i din bil GRATIS
« Svar #13 skrivet: april 17, 2010, 15:59:41 »
hehe okej men då e ju detta värsta barnleken för dej eller? ;)

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: berækna effekt i din bil GRATIS
« Svar #14 skrivet: april 19, 2010, 15:00:46 »
Inga problem! Vi håller precis på med en lab i skolan där vi räknar på accelerationen hos en bil som funktion av växel, effekt, luftmotstånd o.s.v. - med bra siffror kan man få fram mycket roliga kurvor och liknande...

Jag har ju lagt upp ett excelark där man kan beräkna bl.a. motorns verkningsgrad, där används i stort sett formlerna ovan samt luftmotstånd och rullmotstånd. Kanske inte jätteanvändarvänligt, men man kan få fram effektsiffror för bilen som verkar stämma rätt hyffsat för min bil åtminstone - den funkar dock bäst för att beräkna effektförbrukning vid konstant fart, accelerationsdelen är inte riktigt lika väl genomarbetad...

http://kurre86.com/bilar/Verkningsgrad.xls

herregud, hur ska man gøra før at få fram fyllnadsgrad, kan detta ens funka med dieselmotor? verkar ju så at man måste ha fatt i lambda osse ???

ræknar du med 15% i transmissionsforlust?
« Senast ändrad: maj 01, 2014, 14:32:52 av Kurre86 »
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: berækna effekt i din bil GRATIS
« Svar #15 skrivet: april 19, 2010, 21:21:17 »
hehe okej men då e ju detta värsta barnleken för dej eller? ;)

Värsta barnleken, nja inte direkt... Det är några timmars efterforskningar och funderande nerplöjt i excelarket, labben har det väl gått ca. 16 arbetstimmar på för att bara fundera ut och knappa ihop MatLab-koden - det blev i storleksordningen 400 rader kod...

herregud, hur ska man gøra før at få fram fyllnadsgrad, kan detta ens funka med dieselmotor? verkar ju så at man måste ha fatt i lambda osse ???

ræknar du med 15% i transmissionsforlust?

För en diesel kan det nog bli klurigt, jag har inte riktigt funderat på det... Det borde dock gå att fixa om man bara kan få fram alla nödvändiga värden...

För att få fram fyllnadsgraden är det antingen mappbart sprut eller bänkkörning som gäller...

Jag har för mig att jag räknat med 15% transmissionförlust i excelarket, det kan nog vara lite högt...

Man kan få fram en del användbara värden utan att veta lambda eller fyllnadsgrad, det är ju bara verkningsgradsberäkningarna som inte funkar då...
Om man har en modern bil med färddator kan man troligen dessutom uppskatta fyllnadsgrad vid maxlast genom att göra ett försök (antingen toppfart eller acceleration i ett intervall på en tillräckligt hög växel) och titta på vad färddatorn visar för momentan bränsleförbrukning (om den funktionen saknas, nollställ snittförbrukningsmätaren precis i början av försöket). Genom att sedan göra lite antaganden såsom att insugstrycket = atmosfärstrycket = 101 kPa (enbart sugmotor...) och ett rimligt lambdavärde (0.85-0.90 för bensin/E85 på en hyggligt modern bil kan vara en bra start...) kan man räkna baklänges för att få fram fyllnadsgraden. Det blir ju aldrig mer än en uppskattning, men kanske bättre än ingenting. Vissa bilar (en del BMW t.ex.) kan man dessutom få fram mätvärden från luftmassemätaren via färddatorn om man pillar runt lite, dem kan man använda istället för fyllnadsgrad och insugstryck. Dock är inte excelarket skrivet för det, så då får man fundera lite själv... :)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: berækna effekt i din bil GRATIS
« Svar #16 skrivet: april 20, 2010, 14:30:46 »
jag kom i tankar om en grej, vridmomentet på en motor följer fyllnadesgraden nästan exakt rätta mig om jag har fel...
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: berækna effekt i din bil GRATIS
« Svar #17 skrivet: april 20, 2010, 22:15:58 »
Jo, det har jag också hört... Det är det jag utgått från när jag beräknat vridmomentskurvan för 340 simuleringen ovan... Jag tog VE kurvan vid fullgas och skalade med ungefär 1.3 - då stämde både maxvrid och maxeffekt rätt hyffsat...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82