Författare Ämne: Tändning med MS1 V2.2  (läst 16339 gånger)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
Tändning med MS1 V2.2
« skrivet: juni 03, 2010, 15:11:56 »
Har tänkt byta renixet mot tändning med mitt MS nu till sommaren.

Hur löser jag detta enklast?
När jag skaffade mitt MS fick jag med en tändmodul, en sånhär: http://www.mobiletron.com.tw/detail_main.asp?ID=599
Den motsvarar altså en bosch-tändmodul med slutnummer 124. Är det den som styr dwell själv eller inte?
Vad står S+ B+ GND och C för? GND antar jag är jord.
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Hardware_Manual_files/bosch-schematic.jpg Är deta rätt kopplingschema?

Att trigga MS. Hur löser jag detta enklast? Har föstått att MS1 inte klarar av Renix 44-2 svänghjulet. Är det enklaste att skaffa en fördelare med hallgivare eller att köpa/bygga ett nytt trigghjul? VR eller Hallgivare, vilken är bättre eller billigare? För eller nackdelar?
Funkar denna: https://www1.elfa.se/elfa3~fi_sv/elfa/init.do?shop=ELFA_FI-SV#toc=19236;item=73-490-38; ?

Har hittat schema för triggning med hallgivare. http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Ignition_Hardware_Manual.htm#hallV22
Bör jag göra ändringar på MS-kortet enligt schemat?

Blev många frågor nu, men så blir det när man är nybörjare. Man blir riktigt snurrig av alla scheman.  :)

Mvh. Tobias
« Senast ändrad: juni 03, 2010, 18:53:06 av Girder »

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2429
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Tändning med MS1 V2.2
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2010, 15:34:40 »
Jag har inte kikat så mycket på huruvida 44-2-2 stöds av MS1 i någon version, däremot vet jag att det går att lura MS att använda 44-2-2 hjulet genom att ställa in att man har en tvåcylindrig motor med 22-2 hjul - varvtalet i MS kommer vara dubbelt så högt som i verkligheten, men i övrigt ska det funka har jag för mig... Jag har prövat att köra så vid ett par tillfällen!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2010, 18:55:17 »
Angående triggningen. Kan detta funka med original vr-givare: http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Hardware_Manual_files/4-1Wheel.JPG ?

Annars blir det att försöka lura MS och köra 22-2, synd på varvtalet bara.  :(

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2010, 20:05:18 »
Angående triggningen. Kan detta funka med original vr-givare: http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Hardware_Manual_files/4-1Wheel.JPG ?

Annars blir det att försöka lura MS och köra 22-2, synd på varvtalet bara.  :(

jag byggde ett remhjul med ett crossdrev 36kugg och en bortslipad kugg . Hamnade aldrig i min bil men kompisen fick det å kör med det i en 240 och det funkar prima :D tror det finns nån bild på skapelsen ganska långt bak i min gamla tråd som ligger på kyrkogården... Minns inte om han sriggar med vr eller hall men det funkar bra iaf :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2010, 20:06:43 »
Skulle säkert kunna funka; det är bara att pröva!
Annars är ju moppedrev på remskivan som Jyllskar föreslog en klassiker...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 22, 2011, 18:35:18 »
Lyfter denna gamla tråd då jag fortfarande inte har fått tändningen med MS ikopplat i bilen.  :(

Lite kniviga frågor till er MS-rävar som jag vet att finns här.  :)

Har fått tag på en fördelare med inbyggd hallgivare som jag tänker använda som trigger. Har också en Bosch tändmodul med slutnummer 139.
Jag har för mig att han som hade MS-kortet innan mig körde tändning med det. Det handlar fortfarande alltså om ms1 v2.2. Hur kan jag se om kortet är lött för hallgivare?

Som tändutgång har jag förstått att jag ska använda Led 17, alltså den närmast serieporten. Stämmer detta eller behöver jag göra andra ändringar?
Är det möjligt att använda 360ins original tändspole i samband med detta?

Edit: Bifogar bilder på kretskortet. Som man ser så sitter det någon form av jumpertråd. Är det mellan XG1 och XG2 eller? Är så otydligt printat på kortet. Den på undersidan verkar jumpra den röda komponenten till vänster.
« Senast ändrad: mars 22, 2011, 19:10:59 av Bergvik »

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #6 skrivet: mars 22, 2011, 20:21:50 »
Vad detgäller hur V2.2 korten ska vara kopplade för tändning och Hallgivare kan jag tyvärr inte vara till mycket hjälp, det borde Frej kunna bättre... Byggmanualerna på www.megamanual.com borde väl kanske kunna hjälpa lite dock...

Renixtändspolen ska gå alldeles utmärkt att använda, bara att koppla loss själva tändspolen från styrboxen bakom först (eller göra som jag och slakta en styrbox). Jag har lagt upp lite information om Renix-spolen på forumet: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3851.0
« Senast ändrad: mars 22, 2011, 20:23:26 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16975
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #7 skrivet: mars 22, 2011, 20:48:22 »
Girder, om du följt med i min projekttråd så vet du att jag först jagade rätt på den smarta 139-tändmodulen och körde med den ett tag. Det funkar!
Sen fick jag dille på att kunna ändra dwell (uppladdningstiden för tändspolen) och då måste den dumma 124-modulen användas. Så tänk på det innan du går vidare.
Det är olika pin-outs i kontakten till de bägge modulerna även om kontakten passar fysiskt.

Sen så kan du ju använda Fidle-utgången för att trigga tändmodulen. Det är det vanligaste om man inte använder den till tomgångsstyrning förstås som den egentligen skapades för.

Jag minns inte att jag lödde om nåt för att köra tändning. Ser heller inte vilken bygel du menar på dina bilder.
Om du inte hittar infon på ms-sidorna så kan jag försöka om du vill. Det är flera år sedan jag fick igång min tändning och minnet är dåligt  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: mars 23, 2011, 16:39:02 »
Tack kurre och frej! Era inlägg gav svar på de värsta frågorna. :)
Har tänkt köra med 139-modulen till att börja med i alla fall.

Har ett sista frågetecken som behöver rätas ut före jag kan installera allt i bilen. Har inte riktigt förstått varifrån jag ska ta tändsignalen i DB37 kontakten till tändmodulen? Enligt noterna på MSextra ska det vara pin 25(X11). Jag behöver altså löda i ett motstånd på ca 750ohm mellan - på D17 och högra sidan av R23. Allt enligt: http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Hardware_Manual_files/1out5V22.GIF  Är det detta som kallas för 'pullup-motstånd'?

Börjar få grepp om detta(hoppas och önskar jag) nu  ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16975
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #9 skrivet: mars 24, 2011, 22:16:53 »
Det verkar stämma det du säger och refererar till. Själv kör jag 1000ohm pullup men räcker säkert med 750ohm då.

Men X11/pin25 har jag sparat till att styra elfläktens relä med.

Jag kör tändningen (triggningen av tändmodulen) ut på Pin30 (Fidle) som det är original i Megasquirt n´ spark. Då behöver man inte löda nåt på kortet som jag minns det. Pullup har jag istället i kabelhärvan men kan ju förmodligen ändå löda på det på kortet på lämpligt ställe.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.