Författare Ämne: volvo 360 stubbaräser / Isbil  (läst 6277 gånger)

fpms

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
volvo 360 stubbaräser / Isbil
« skrivet: augusti 17, 2010, 22:32:14 »
Har inhandlat mig en -85 360. 3 dörrars som jag håller på å bygga en lekbil av ! Är tänkt köra stubbarace med den ...  Förra året brann min gamla 360 upp efter några varv så nu gör vi ett nytt försök!

Har hunnit diffa den och riva bort den bögiga solex sisac fuggen med tillhörande insug. Har skaffat sprut,lmm å insug till en insprutare istället ...
Har även köpt en turbo till den ...så jag ska bara inhandla btr å spridare sen så kan man nog komma igång lite.
ska av med toppen å snygga till lite sen ny packning så får vi se vad den pallar med ... Vad jag fattat så är väl kopplingen lite klen på dessa bilar ... Får se hur vi löser det isåfall..detta är ju tänkt att bygga med liten budget då jag redan har byggt om en gammal Ford escort Mk1 med audi femma. (har vart med i bilsport några ggr) Det är ett extremt bygge där jag lagt över 3000 timmar å alldeles för mycket pengar så detta ska bli så billigt som möjligt då ekonomin inte är som den borde vara !  

Tacksam för tips å ideér av er alla !! Ni är ju kungar på dessa volvo juveler  :D
« Senast ändrad: oktober 05, 2010, 23:50:59 av fpms »

fpms

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: volvo 360 stubbaräser
« Svar #1 skrivet: augusti 19, 2010, 07:00:55 »
Igår rev jag av toppen å rev ur all inredning i bilen. Bockade även till en 48 liters fuelcell i RF som jag började svetsa på lite smått!  Åker en vecka till grekland på lörda så kommer va lite lugnt en vecka men sen så jävlar ska det gå undan ....

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 360 stubbaräser
« Svar #2 skrivet: augusti 19, 2010, 11:11:43 »
Välkommen hit! Minns inte din bil från Bilsport men är ej heller prenumerant längre då pengarna läggs på annat istället. Har du bilen på bild online?

Angående 360:n

Kopplingen är inget stort bekymmer för oss erfarenhetsmässigt men dom som trimmar seriöst och mycket byter såklart.
Själv har jag valt att köra standardlamell+240 turbo tryckplatta på min småtrimmade B230 sugmotor och det har funkat finfint hittills.

Det som tenderar att gå sönder är annars dreven i diffen, drivaxlarnas medbringare samt i några fall hylsan mellan transaxel och växellådans ingående axel.

Men om du ska köra på en åker med den så borde väl momentspikarna i drivlinan vara av den snällare typen då fästet inte kan jämföras med att köra streetrace etcetera!?

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

fpms

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: volvo 360 stubbaräser
« Svar #3 skrivet: augusti 19, 2010, 15:11:09 »
Här finns lite info om fården : http://gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9189&sid=35dcfb48abaa6a9668c071c28cf9bf2d

Ja jag hoppas att det blir lite snällare på åkern...annars vet jag ju nu vad jag ska satsa på !!
Sen har jag lite frågetecken jag måste reda ut...
Motorn är ju en b200k från början.. å min polare har en b200f . Han ville åka förgasare så vi byter med varandra.
Har tagit insug,lmm å sprutet från hans motor. Sen undrar jag om jag måste ta hans renix också? I min k motor sitter det ett renix 407 tror jag det var. Sen så upptäckte jag att mina kolvar var högkomp för polarens var helt plana på toppen .. Är det samma komp i bägge (10:1) ? Topparna ser ju likadana ut.
Ska köra e85 så lite komp klarar man ju men vill inte ha för jävla höga cylindertryck. Så frågan är ju hur jag ska göra där ..är inte så jävla sugen på å riva hela bottendelen å svarva av kolvarna på en stubba bil....
Har sett att en del av er kör dubbla toppackningar..funkar verkligen det ?

fpms

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: volvo 360 stubbaräser
« Svar #4 skrivet: augusti 20, 2010, 16:00:06 »
kom igen nu ! Är det verkligen 10:1 i komp på k motorn ?? Står så på wikipedia...
Någon som vet hur högkomp kolvarna ser ut på undersidan?  Om bulan växer underifrån också eller om det finns gods å ta av för isåfall kan jag ju bara slipa ner kolvtopparna på plats .... Vet att viktningen inte blir så bra om jag gör så men en åkerbil är ju inte så himla noga på  :) För ska ja riva botten å svarva kolvarna så vet jag av erfarenhet att detta bygge kommer spåra ur å det ska det inte göra !

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: volvo 360 stubbaräser
« Svar #5 skrivet: augusti 20, 2010, 17:21:58 »
gör det nått då om du kör med högkomp då? eller ska du ha turbo med? annars i värsta fall är det väl bara å köra på e85 om det börjar spika :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 360 stubbaräser
« Svar #6 skrivet: augusti 20, 2010, 22:40:53 »
Stämmer nog att K-motorn är den med högst komp.. eller om det var B19E  ???

Men tror du klarar dig ändå.. du ska väl inte ladda på så vansinnigt mycket? Borde vara bra på en stubbabil att inte sabba allt bruksvärde (läs bottendrag) för att få några extra hästar vid laddtryck!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

fpms

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: volvo 360 stubbaräser
« Svar #7 skrivet: augusti 20, 2010, 23:02:50 »
tänkte ju ladda minst 0,5 bar... ja vi får testa å se ...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 360 stubbaräser
« Svar #8 skrivet: augusti 21, 2010, 14:40:12 »
tänkte ju ladda minst 0,5 bar... ja vi får testa å se ...

Är ingen turbokille men 0,5 bar borde väl gå utan mods?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

fpms

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: volvo 360 stubbaräser
« Svar #9 skrivet: september 26, 2010, 20:46:56 »
Har hänt en del... svarvade av bulan på kolvarna så har fått en liten kompsänkning..
Avgas adaptern är färdigbyggd. turbon är ihop plockad med ny tillverkade flänsar till olja.
Imorgon ska jag lyfta på toppen å börja koppla in sprutet och alla slangar.
Tråget har jag haft nere å svetsat i en oljeretur. Tjejen var med ute idag å vi fick mycket gjort..
Tryckte dit ett stort ford scorpio kyl i fronten då det gamla var sop slut. Fick precis plats efter lite vinkel slip.
Sen svetsade vi om stolsfästet så man slapp sitta uppe i taket ..sänkte det 10 cm så det blev perfekt med sportstolen.
Svetsade i strävor i dörrarna å en tvärsträva bakom stolarna.
Har köpt turkosa volvo spridare å motstånd till dessa. Har även köpt en progressiv malpassi btr.

Så vi får se hur mkt man hinner i veckan..är grymt sugen på att starta upp han å ut å justera lite ...

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: volvo 360 stubbaräser
« Svar #10 skrivet: september 26, 2010, 20:52:52 »
0,5 Bar går utan några problem på en B200 med högkomp. Körde drygt 0,8 på min gamla motor :)

fpms

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: volvo 360 stubbaräser
« Svar #11 skrivet: september 26, 2010, 23:05:55 »
0,5 Bar går utan några problem på en B200 med högkomp. Körde drygt 0,8 på min gamla motor :)

ok gött då ligger ja safe nu då... vet ju av erfarenhet att man inte kan låta bli å pilla på laddet sen  ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 360 stubbaräser
« Svar #12 skrivet: september 27, 2010, 20:45:56 »
Har hänt en del... svarvade av bulan på kolvarna så har fått en liten kompsänkning..
Avgas adaptern är färdigbyggd. turbon är ihop plockad med ny tillverkade flänsar till olja.
Imorgon ska jag lyfta på toppen å börja koppla in sprutet och alla slangar.
Tråget har jag haft nere å svetsat i en oljeretur. Tjejen var med ute idag å vi fick mycket gjort..
Tryckte dit ett stort ford scorpio kyl i fronten då det gamla var sop slut. Fick precis plats efter lite vinkel slip.
Sen svetsade vi om stolsfästet så man slapp sitta uppe i taket ..sänkte det 10 cm så det blev perfekt med sportstolen.
Svetsade i strävor i dörrarna å en tvärsträva bakom stolarna.
Har köpt turkosa volvo spridare å motstånd till dessa. Har även köpt en progressiv malpassi btr.

Så vi får se hur mkt man hinner i veckan..är grymt sugen på att starta upp han å ut å justera lite ...

Bra jobbat och kul att tjejen följer med till garaget!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

fpms

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: volvo 360 stubbaräser
« Svar #13 skrivet: september 27, 2010, 21:11:03 »
Har hänt en del... svarvade av bulan på kolvarna så har fått en liten kompsänkning..
Avgas adaptern är färdigbyggd. turbon är ihop plockad med ny tillverkade flänsar till olja.
Imorgon ska jag lyfta på toppen å börja koppla in sprutet och alla slangar.
Tråget har jag haft nere å svetsat i en oljeretur. Tjejen var med ute idag å vi fick mycket gjort..
Tryckte dit ett stort ford scorpio kyl i fronten då det gamla var sop slut. Fick precis plats efter lite vinkel slip.
Sen svetsade vi om stolsfästet så man slapp sitta uppe i taket ..sänkte det 10 cm så det blev perfekt med sportstolen.
Svetsade i strävor i dörrarna å en tvärsträva bakom stolarna.
Har köpt turkosa volvo spridare å motstånd till dessa. Har även köpt en progressiv malpassi btr.

Så vi får se hur mkt man hinner i veckan..är grymt sugen på att starta upp han å ut å justera lite ...

Bra jobbat och kul att tjejen följer med till garaget!

Ja det är skoj få lite hjälp ibland !! Bara jag som ska få tummen ur röven å bjuda på lite bilder också

fpms

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: volvo 360 stubbaräser
« Svar #14 skrivet: september 28, 2010, 21:58:41 »
Då var toppen på plats å kamrem på !!! Bytte också hjulcylindern på ena sidan bak..
Sen snidade jag till ett platt järn som jag bultade i bakkant på toppen så inte locket hoppar bort...
Så nu börjar det roliga å koppla in alla kablar å slangar ...soppa slangar ska dras fram mm
Sen lurar jag lite på vad för btr man ska använda ..en progressiv är väl att föredra när man inte kan mappa motorn?? På min gamle escort kör jag ju linjär men den har jag ju mappat kör vems sprut i den.  Garage grannen hade en "FSE" (ser ut som Malpassi) Power boost valve kallas den för ..ska visst vara nån progressiv variant som är mkt snabbare än en vanlig btr 1:7 ratio. Vad tror ni om en sådan ??
« Senast ändrad: september 28, 2010, 22:00:36 av fpms »

fpms

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: volvo 360 stubbaräser
« Svar #15 skrivet: oktober 05, 2010, 23:50:29 »
Ikväll startade jag upp motorn med le jetronic istället för den gamla sisacen  :) gick igång så fint så...
Så jag ska bara göra ett vattenrör och tryckrör å svetsa i lambda muttern jag svarvade till idag!
Sen ska det tankas etanol å ut å justera :)
Funkar det å köra på orginal tändstift med min setup? Funderade på om man skulle slänga dit bp7es .