Författare Ämne: Från utan servo till med servo  (läst 3084 gånger)

Bealucius

• Gäst
Från utan servo till med servo
« skrivet: september 16, 2010, 21:02:09 »
Funderade lite för mig själv om det går att göra en bil utan servo till att bli en bil med servo?

Någon som testat och hur gjorde du i så fall?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Från utan servo till med servo
« Svar #1 skrivet: september 16, 2010, 22:32:11 »
Funderade lite för mig själv om det går att göra en bil utan servo till att bli en bil med servo?

Någon som testat och hur gjorde du i så fall?

Japp det går men det kostar som en "ny" 360 om du inte har tur som en tok och hittar delar till rätt pris. Billigast är nog att köpa en gammal dålig 360 men som har servo monterat. Och sen skruva över det till din bil.
Eller byta bil till en som har servo men hur kul är det!?

I korta drag gör du såhär:
- Byter styrväxel (den som din ratt är kopplad till och som hjälper till att peta hjulen i den riktning som du vill)
- Byter rattaxel (pinnen mellan styrväxel och ratt) för rattaxeln ser olika ut på bilar med/utan servo.
- Monterar en servopump på motorn och kopplar den med en extra rem till vanliga remskivan på motorn som driver generatorremmen.
- Monterar en oljebehållare för servooljan.
- Monterar slangarna som hör till och förbinder oljebehållare, servopump och styrväxel.

Har säkert glömt nån liten detalj men det lär jag ju få höra snart i så fall  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: Från utan servo till med servo
« Svar #2 skrivet: september 17, 2010, 13:39:15 »
Det är bara nedre delen av rattstången(rattaxel) som behöver bytas, dvs. inte stången inuti bilen.

Kom ihåg att justera toe-in vinkeln efter bytet. I övrigt tog väl Frej upp det mesta.  :)