Författare Ämne: Ställa tändning  (läst 3228 gånger)

wolf

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Hej Ulf "Wolfan" Karlsson Här.
    • Visa profil
Ställa tändning
« skrivet: oktober 01, 2010, 23:47:25 »
HUR STÄLLER MAN IN TÄNDNINGEN PÅ VOLVO 340-1984? H.L.S. WOL
GÅR DET ATT BYTA VÄXELLÅDA TILL 5 VÄXLAD?
Wolf

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ställa tändning
« Svar #1 skrivet: oktober 02, 2010, 00:04:10 »
Hej wolf och välkommen till 300 Power!

Först vill jag be dig att inte bara skriva med stora bokstäver. På internet tolkas det som att man SKRIKER!  ;)

Angående tändningen. Har du brytarspetsar i fördelaren så vrider du bara på fördelaren fram och tillbaka för att ändra tändläget.

Har du en fördelare utan brytarspetsar och en tändmodul som det står Renix på som har en sladd till en givare bakom motorn så kan du inte ställa tändningen. Man kan få någon  grads skillnad genom att vända "plus och minus" på givaren dock.

Och ja, det går att byta till 5-växlad låda. Men du blir tvungen att byta diffhuset/bakaxelklumpen också pga. att den skiljer i längd pga. att den är anpassad efter respektive växellåda.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.