Författare Ämne: Startar fortfarande inte!  (läst 15776 gånger)

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Startar fortfarande inte!
« skrivet: januari 04, 2005, 11:38:40 »
Hej!

Har en 360 2.0L insprutare...o ja får ingen spänning fram till soppa pumpen, men så läste ja på någon annan tråd att man kunde mäta lite i "sockeln" som bränslepump relät sitter i, vid LMM...så ja gjorde det, o som ja fattade det så va allt som det skulle, så ja stack iväg o köpte ett relä på skroten, men funkar ändå inte=(

vad gör ja? jag hittar inget fel, ja har mätt överallt med multimeter!
Volvo 360 GLS -84, med ett gött avgassytem=)

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Startar fortfarande inte!
« Svar #1 skrivet: januari 04, 2005, 18:09:14 »
Bygla relät med en kabel och kolla om det kommer fram ström då.

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 05, 2005, 12:13:00 »
bygla relät hur? jag köpte en helt nytt sen på mekonomen, men det hjälpte inte...

det är ju 2 st kablar från pumpen, ena kabeln är troligen jord...för när ja skulle "megga" den så fick ja kontakt överallt...men inte den andra...jag förstår inte varför jag inte få kontakt nånstans...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: januari 05, 2005, 18:15:36 »
Var hittar du dom två kablarna som kommer från pumpen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 05, 2005, 18:17:01 »
Jag skulle ta det väldigt lungt med meggern om jag vore du, tror inte det blir så bra om man råkar megga en styrbox :)

Om det nu är en riktigt megger vi pratar om o inte bara summer/ohmmeter.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 06, 2005, 01:00:46 »
asså...det är väl inte meggat ja har gjort...ja har kollat om kablarna är hela..typ summrat eller så...men ja tänkte på en annan sak, för ja fattar inte hur det hela är kopplat!

så ja tänkte göra om det...men om ja tar 12V från något annat ställe till pumpen, som går på tändningen....går det ha så sen, eller är det något speciell koppling till pumpen, ja menar...går det köra 12V hela tiden...medans tändningen är igång.

???

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 06, 2005, 01:01:59 »
Var hittar du dom två kablarna som kommer från pumpen?

dom går ju från pumpen upp i chassit...och kommer upp vid styrboxen, går in i en sockel där...men då är båda kablarna jord, hel knasigt...

???

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 06, 2005, 10:27:34 »
styrboxen? därvid? Det visste jag inte.. Trodde den gick direkt till bränslepumpsreläet eller säkringsdosan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 06, 2005, 11:40:34 »
jag är inte säkert alltså, jag gissar bara en så länge=) har inte fattat hur det hela funkar än, men ja prova o slänga på 12V direkt på pumpen, men då dör motorn precis när den har startat...kan det ha med att man har relät i samtidigt? bränslepumps relät alltså

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 06, 2005, 13:49:13 »
relät har ju en säkerhetsfunktion inbyggd i sig så det kan nog bli lite konstigt ifall det ballar ur men annars borde det fungera att bygla pumpen. Men det hörs TYDLIGT när pumpen går igång, det går att höra även om man sitter i bilen med dörren stängd så har du dörren öppen/står bredvid bilen så ska du garanterat höra ifall den snurrar eller ej när du lägger på 12V!!

Ta bort reläet och bygla stift 30 och 87b (märkningen står på reläet)

då ska pumpen snurra igång! Och snurra så länge bygeln sitter där. Notera dock att är säkringen trasig så hjälper det ju inte för den kan du inte bygla förbi i reläsockeln. Titta på avsnitt 3.31 i Haynesboken får du se!

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: januari 06, 2005, 19:05:38 »
jo asså...lägger ja på 12V så låter ju pumpen fin fint=) men ja förstår inte varför ja ska bygla som du pratar om...för relät är nytt och ja har ström fram o så, men det ska ju vara ett relä till i denna krets...

ingen som vet var det ska hålla hus någonstans=)?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 06, 2005, 22:26:23 »
Okej, om du har reläet i och startar bilen, går pumpen då? Eller i 2 sekunder när du slår på tändningen?

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 06, 2005, 23:56:15 »
om ja försöker starta bilen utan att dra en direkt kabel från + polen på batteriet så startar inte bilen alls...det är ju något fel på något relä på vägen eller något...men inte det relät som sitter vid LMM'n för det är nytt! Så då sa en kille som jobbar som bilmekaniker att det finns 2 st relän på den kretsen...

så svaret blir, nej!

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: januari 07, 2005, 10:08:11 »
Be någon sitta och vrida på och av tändningen och ställ dig frame vid relät, hör du att det drar (klickar till) när man sätter på tändningen? Man kan även hålla ett finger på relät och känna om det drar.

Kan ju va så att jordningen till relät är skadad (kabelbrott, kortslutning mm).
Har du ström fram till relät när du har på tändningen?

Du har kontrollerat samtliga säkringar att dom är hela. Du har en multimeter om jag fattat det rätt. Ta och mät upp alla säkringar, tändningen på->jorda multimeterns svarta kabel->mät volt på båda sidor om varje säkring, nu bör du ha 12v på alla ställen om alla är hela, har du bara på enasidan av säkringen så är den trasig->dom du inte får något utslag på på någon sida kan du kontrollera med att ta ur dom ur säkringshållaren och mäta upp dom med ohm->värdet får inte vara oändligt och bör ligga väldigt lågt (ta ur en säkring som du vet är hel och ha det värdet som referens)->några trasiga säkrningar nu så hoppas jag att du bytt dom->på dom säkringar som du inte fick någon ström på någon sida vad går dom till? (om det blev någon sådan säkring).

Hoppas du får igång bilen snart.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: januari 07, 2005, 10:31:46 »
det där om 2 relän i kretsen vet jag inte.. det är ju databoxen som styr det hela och tändningslåset är inblandat och sen varvtalssignalen och en kontakt i luftmängdsmätaren.. mer vet inte jag om  ::)

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: januari 07, 2005, 14:01:37 »
Be någon sitta och vrida på och av tändningen och ställ dig frame vid relät, hör du att det drar (klickar till) när man sätter på tändningen? Man kan även hålla ett finger på relät och känna om det drar.

Kan ju va så att jordningen till relät är skadad (kabelbrott, kortslutning mm).
Har du ström fram till relät när du har på tändningen?

Du har kontrollerat samtliga säkringar att dom är hela. Du har en multimeter om jag fattat det rätt. Ta och mät upp alla säkringar, tändningen på->jorda multimeterns svarta kabel->mät volt på båda sidor om varje säkring, nu bör du ha 12v på alla ställen om alla är hela, har du bara på enasidan av säkringen så är den trasig->dom du inte får något utslag på på någon sida kan du kontrollera med att ta ur dom ur säkringshållaren och mäta upp dom med ohm->värdet får inte vara oändligt och bör ligga väldigt lågt (ta ur en säkring som du vet är hel och ha det värdet som referens)->några trasiga säkrningar nu så hoppas jag att du bytt dom->på dom säkringar som du inte fick någon ström på någon sida vad går dom till? (om det blev någon sådan säkring).

Hoppas du får igång bilen snart.

tack för svaret!

jag har provat o mätt enligt haynes boken, mellan stiften som relät sitter i, och då verkar allt vara som det ska, det är ju det som är så konstigt...allt är som det ska, men det funkar inte=( tänkte kolla på det lite noga imorrn! men om du eller några andra kommer med några bra tips så tar ja gärna imot, men alla säkringar är hela så ni vet det=)!!!

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: januari 07, 2005, 17:19:19 »
Jag har en liten fundering bara, har du provat att dra direktström till pumpen och kollat om det kommer soppa fram vid filtret?
Du skrev ju att den gick igång men stannade direkt, det tycker iaf jag låter som att den inte får soppa.

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: januari 07, 2005, 22:12:32 »
Pumpen funkar...allt verkar funka...asså, bränslepumpen o säkringar o kablar o pump o så är helt...pumpen funkar fin fint om ja ger den direkt ström...men det är så att det sitter en säkerhetsgrej så att den ska inte kunna starta om den inte får någon signal ifrån tändmodulen!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: januari 08, 2005, 14:10:54 »
Då får du göra följande: Starta och låta nån kolla om bränslepumpen går när du startar/får igång motorn och om motorn stannar för att pumpen stannar.

Eller: Kolla så att det kommer fram bensin till fuelrailen

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: januari 08, 2005, 14:46:41 »
pumpen går inte om man inte ger den direkt ström från batteriet...alltså så är det ju något fel på något relä på vägen eller någon styrbox eller nått...att bilen dör är att det ligger någonslags säkerhets grej som gör att inte bilen ska kunna gå utan signaler från denna styrbox...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: januari 08, 2005, 15:09:15 »
Okej.. ger varvräknaren utslag när du kör startmotorn? I så fall vet du att det finns en varvtalssignal. Detta är ju samma signal som bränslepumpsreläet får.
Alltså det är från minuspolen på primärsidan av tändspolen man får ut signalen. Den går till stift 1 på databoxen och stift 1 på bränslepumpsrelät
På stift 15 på bränslepumpsreläet ska det finnas 12V+ vid crankning(start) och när tändningen är på, samt när motorn är igång.

Jag hittar ingen info om säkerhetsgrejen med luftmängdsmätaren.

Och jag ser ingen anledning till varför bränslepumpsreläet inte skulle funka utan databoxen men av egen erfarenhet så vet jag att databoxen måste vara inkopplad för att bränslepumpsreläet ska dra vid start/tändning på.

Knepigt det här  >:(

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: januari 09, 2005, 01:43:27 »
det är jävligt knepigt...för varvräknare slår som du säger...men pumpen går inte...förutom om ja lägger direkt ström då, då går den fin fint...men ja ska kolla på den "elektroniska styrenheten" som den heter i haynes boken!

den sitter under tändspolen!

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: januari 09, 2005, 12:23:59 »
Har du kollat om det nya relät drar(klickar).
Kan ju va kabelbrott/kortslutning (mm) på slutarkretsen till relät.

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: januari 09, 2005, 13:14:05 »
jag har tänkt o kolla det, men nu är mitt batteri så slut så det orkar ingenting...så ja laddar det=)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: januari 09, 2005, 15:12:24 »
Om allt stämmer enligt felsökningsmodellen för bränslepumpsreläet i Haynesboken och det inte är fel på reläerna du provat med så tycker jag att det verkar väldigt skumt.

Skulle det vara kabelbrott så skulle det visa sig när du mäter i reläsockeln.

Du kan kolla så att inte nåt stift har börjat glida ur sockeln. Det hände mig när jag skulle sätta i reläet en gång.´
Eller att det är oxid/brännt på nåt stift i sockeln eller på reläet.

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: januari 09, 2005, 18:48:12 »
sockeln o relät är helt fungerande...stiften funkar fin fint...det är ju det som är så konstigt...

men ja ska lämna in bilen så ja får reda på felet=)

Micke S

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 259
  • Brett är bra ... ännu bredare är bättre ..
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: januari 10, 2005, 06:47:41 »
Jag hade exakt samma fel ...

Jag hade dålig kontakt på bränslerelät. (de under LMM)
Tog en enkrona och skrapade lite på kontaktstiften på relät. Sen gick den så fint igen ...  ;)

Men innan jag han felsöka så körde jag med direkt plus från radion till pumpen... Med följd att tank mäteren inte fungerade .. (sitter i samma kontakthus vid tanken)

//Micke S
-----------------------------
Micke S
360 Turbo 4x4 [vit]

360 Coupé [blå]
B230F
530 topp
ENEM V16 kam
Insprutning

Svetsad diff
Dubbla bladisar bak
Ställbara fjäderben fram

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: januari 10, 2005, 19:33:23 »
okey...men det konstiga är att ja kan starta min bil med direkt plus från batteriet, men efter 1 sek så dör den, ja kan starta bilen 2 gånger...sen är den död en stund....o sen är det likadant igen....

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: januari 10, 2005, 20:22:09 »
Det sitter inget gamalt larm i bilen som kan ha böjat spöka?

Svårt att ge tips så här över internet, mycket lättare om man kan kolla hur den beter sig när man håller på mm.

Men det va så att bränslepumpen slutade gå efter några sekunder fast du matade den med direkt ström?

Är du säker på att du matar ström på rätt sida på pumpen så den inte går åt fel håll när du matar med direkt ström. Då skulle den ju kunna starta till i typ någon sekund och sen dö för att man suger ur soppan ur ledningarna.

Hoppas du förstog vad jag menar. Vet själv att man kan råka vända på kontakterna på bränslepumpen. Jag gjorde det för drygt 2 år sen, men då hade jag inte märkt upp kablarna när jag böt pump så första gången blev det fel, sen vände jag och då gick det fint.

Jobbigt fel det här.

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: januari 10, 2005, 21:02:00 »
näe ja hade slangen som går till fuel rainen i handen...o det kommer mkt soppa=) hehe, så länge ja har direkt ström på den så pumpar den som fan rent ut sagt...men jag ska lämna in den hos en kille imorrn...ja lovar o skriva vad det va som var fel sen grabbar!

koppla el i en 360 är som att skrapa lotter=)

Micke S

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 259
  • Brett är bra ... ännu bredare är bättre ..
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: januari 11, 2005, 06:51:25 »
Skanke...... Är det din bil ...eller håller du på att sno den ... =)

Låter ju som en startspärr...

Men jag förstår dig till fullo ... Har man ingen 340/360 så gör man allt för att få en ... =)

;D :) ;D :)
-----------------------------
Micke S
360 Turbo 4x4 [vit]

360 Coupé [blå]
B230F
530 topp
ENEM V16 kam
Insprutning

Svetsad diff
Dubbla bladisar bak
Ställbara fjäderben fram

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: januari 11, 2005, 16:08:55 »
hur fungerar startspärr då? för det enda ja gör är ju att jag ger pumpen direkt ström...

men det bygger väl på någon funktion av något relä säkert=) hehe

löser sig, o föresten så är den min redan=)

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: januari 15, 2005, 12:37:34 »
sååå nu funkar den igen=) hehe...ska vi se om ja kan förklara det hela oxå=)

för det första så hade tändspolen varit felvänd, alltså plus o minus...sen så hade signal kabeln till pumpen blivit felkopplad utav mig=) o sen så va det några andra kablar som var oxå felvända...men bilen kunde funkat som det va kopplat just då, men det strulade ju till sig till sist=)

och sen så fick ja bara hem den från verkstan så gick tändspolen sönder=) fick ja dra o köpa en ny sådan=)

nu rullar vi igen=)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: januari 15, 2005, 17:06:43 »
det lät krångligt..

kan man koppla en tändspole fel?

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #34 skrivet: januari 15, 2005, 23:40:17 »
Har du mer än en anslutning så skall det gå att koppla fel  ;)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: januari 16, 2005, 12:56:15 »
jo det är klart, men jag tänkte att han menade att han vänt + och - eller A och B fel eller vad den nu är märkt med.. en spole har ju ingen polaritet? Varken på primär eller sekundärsida.. eller? men kan man inte skilja på primär och sekundär då blir det ju självklart fel

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #36 skrivet: januari 18, 2005, 08:37:32 »
Tändspolar har polaritet i o m att primär och sekundär lindningen är ihopkopplade på ena sidan... normalt jord.
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"