Författare Ämne: material till krängningshämmare  (läst 12798 gånger)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
material till krängningshämmare
« skrivet: oktober 20, 2010, 20:52:21 »
Tänkte kolla om vad man använder för material för att bocka en egen krängningshämmare, tänkte ha en bak.
Antar att man använder fjäderstål men vart köper man sånt på lösmeter och hur går man till väga för att bocka? Kallt / Varmt?
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: material till krängningshämmare
« Svar #1 skrivet: oktober 31, 2010, 14:11:09 »
Är det inte enklare att skaffa en krängare från en annan bil och bara bygga fästen? :) Jag fick en från en EVO III och till dessa bilar finns det mycket eftermarknadsgrejer så det är ju perfekt för mig.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: material till krängningshämmare
« Svar #2 skrivet: november 04, 2010, 01:47:02 »
jag hade mina planer på att fixa krängare bak, en inte allt för stark sådan att prova lite med, men kanske går att ta en från 740 bak och knåpa lite med, har ju sett lite bilder på CSens bakvagn och där sitter det en krängare :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: material till krängningshämmare
« Svar #3 skrivet: november 04, 2010, 10:04:19 »
Om du inte har nån diffbroms så skulle jag inte sätta dit en hämmare, då den kommer att lyfta innerhjulet i kurvor då.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: material till krängningshämmare
« Svar #4 skrivet: november 04, 2010, 18:13:46 »
Om du inte har nån diffbroms så skulle jag inte sätta dit en hämmare, då den kommer att lyfta innerhjulet i kurvor då.

Instämmer!

Så fixa en BMW E30 bakvagn med lamelldiff och kränghämmare(som passar bra) istället så får du de-dion tillbaka på samma gång ;)

Näe förlåt. Men klart du ska ha diffbroms i din volvoaxel och sen en lagom kränghämmare!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: material till krängningshämmare
« Svar #5 skrivet: november 04, 2010, 19:38:38 »
just nu är det en spärr i axeln, böt till mig en axel med locker i för en billig peng :) får se om jag blir nöjd annars får jag väl leta på en broms :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: material till krängningshämmare
« Svar #6 skrivet: november 04, 2010, 20:56:00 »
just nu är det en spärr i axeln, böt till mig en axel med locker i för en billig peng :) får se om jag blir nöjd annars får jag väl leta på en broms :)

just fan, så bra! Då spinner det inte på ett i allafall. Fritt fram att experimentera med krängare bak  8)
Finns skrivet här om BMW 323 hämmare http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?f=5&t=3623&start=30
Bild:


Men kom nu på att det kanske inte passar så bra på din axel..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: material till krängningshämmare
« Svar #7 skrivet: november 04, 2010, 22:21:52 »
du har inte funderat på wattlänk?
360 Hybrid MKII