Författare Ämne: Remskiva vattenpump B19  (läst 6776 gånger)

Cpt Tuttle

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Remskiva vattenpump B19
« skrivet: november 12, 2010, 14:13:30 »
Hej!
Jag är inte så hemma på de här 300-bilarna då jag aldrig haft någon. Reggar mig därför här, då jag antar att kunnandet finns här?
Mitt projekt är i stället en Volvo PV som ska få B23-motor.
Det är dock rätt så tajt om plats där, speciellt på längden. Därför köpte jag en ny vattenpump till en 300 med B19. Givetvis följde det ju då inte med någon remskiva, och den från 240 passar ju inte på den korta 300-pumpen.
Jag vet att pumparna är olika, men hur är det med remskivan mellan B19- och B200-bilar? Går det att ta en B200-remskiva till min pump eller måste den vara till en B19?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Remskiva vattenpump B19
« Svar #1 skrivet: november 12, 2010, 15:48:42 »
Hej!
Jag är inte så hemma på de här 300-bilarna då jag aldrig haft någon. Reggar mig därför här, då jag antar att kunnandet finns här?
Mitt projekt är i stället en Volvo PV som ska få B23-motor.
Det är dock rätt så tajt om plats där, speciellt på längden. Därför köpte jag en ny vattenpump till en 300 med B19. Givetvis följde det ju då inte med någon remskiva, och den från 240 passar ju inte på den korta 300-pumpen.
Jag vet att pumparna är olika, men hur är det med remskivan mellan B19- och B200-bilar? Går det att ta en B200-remskiva till min pump eller måste den vara till en B19?

Min gissning är att de är lika mellan B19 och B200. Men har aldrig hållt i en B19 så jag vet inte säkert. Men det dröjer inte länge innan nån som kan svaret skriver här.
Kunnandet finns på denna sidan helt klart  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 12, 2010, 16:35:56 »
B200 remskivan passar inte till B19 vattenpumpen, B200 har viskofläkt. B200 remskivan har >50mm centrumhål och B19 <15mm centrumhål.

Cpt Tuttle

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 12, 2010, 19:41:10 »
Hm...

När det gäller 300-serien slår ni mig säkert på fingrarna, så det här är inget ifrågasättande...MEN...

Den här pumpen verkar ska ha en remskiva med centrumhål runt 55 mm (pumpen ligger hos farsan och jag bad honom mäta, så det här är uppgifter jag fått via telefon = ej helt bekräftade)... Att det är till en B19 är jag rätt säker på, då den har rätt bultmönster mot blocket.

I kataloger så verkar tidiga 300-bilar med B19 ha samma artikelnummer på vattenpumpen som 240, medans de senare har ett eget artikelnummer (och den här är inte lik en 240-pump, den är kortare och har en annan fläns till remskivan), kan det vara så att sena B19 har viscofläkt och att det är de som får den "korta" pumpen pga platsbrist?

Och ifall jag nu har rätt i min teori, är det då möjligt använda en B200-remskiva på den pump jag har?
Bultcirkeln var runt 70 mm enligt farsan...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 12, 2010, 21:47:21 »
B200 remskivan passar inte till B19 vattenpumpen, B200 har viskofläkt. B200 remskivan har >50mm centrumhål och B19 <15mm centrumhål.

Sånt som ställer till det med ja  ::)

Den här pumpen verkar ska ha en remskiva med centrumhål runt 55 mm (pumpen ligger hos farsan och jag bad honom mäta, så det här är uppgifter jag fått via telefon = ej helt bekräftade)... Att det är till en B19 är jag rätt säker på, då den har rätt bultmönster mot blocket.

I kataloger så verkar tidiga 300-bilar med B19 ha samma artikelnummer på vattenpumpen som 240, medans de senare har ett eget artikelnummer (och den här är inte lik en 240-pump, den är kortare och har en annan fläns till remskivan), kan det vara så att sena B19 har viscofläkt och att det är de som får den "korta" pumpen pga platsbrist?

Och ifall jag nu har rätt i min teori, är det då möjligt använda en B200-remskiva på den pump jag har?
Bultcirkeln var runt 70 mm enligt farsan...

Alla rödblock har väl samma bultmönster för pumpen på blocket  ???

Men annars har du nog rätt att det är en "B200-pump" du fått tag i.
Ska du inte ha fläkten så spelar det ju ingen roll, bara du får tag i rätt remskiva så remmarna linjerar med övriga remhjul.

Vill du ha mekaniskt driven fläkt så får du ju hämta dig en sådan som passar från närmsta skrot eller 360-åkare.
Jag tror jag har nån frisk fläkt+viskokoppling som ligger om du vill betala frakten + en symbolisk summa.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 12, 2010, 22:22:30 »

Har de samma bultmönster :-\ det ska undersökas närmare, dumt av mej i såfall att köra med B200 pump som är dyrare än B19 pump när jag ändå kör med elfläktar.
Jag tror också att Cp Tuttle har en B200 vattenpump men den kan ju ha suttit på en B19 ifall den passar :-\

Cpt Tuttle

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 12, 2010, 23:56:46 »
Såvitt jag fått höra det så ska B17-B23 ej ha samma bultmönster mot blocket som B200-B230. Jag kan inte bekräfta, aldrig haft någon B200 eller B230, utan det är vad 240-folket påstått åt mig...

Jag är bara intresserad av om den passar, att bultmönster, centrumhål och offset är rätt...
Fläkten kan jag inte använda i alla fall, den får inte plats, det blir elfläktar på "fel sida" kylaren, så det är mindre intressant.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 13, 2010, 02:50:54 »

Har de samma bultmönster :-\ det ska undersökas närmare, dumt av mej i såfall att köra med B200 pump som är dyrare än B19 pump när jag ändå kör med elfläktar.
Jag tror också att Cp Tuttle har en B200 vattenpump men den kan ju ha suttit på en B19 ifall den passar :-\

Det var jag som förutsatte att pumpens bultmönster mot blocket var lika. Någon får gärna bekräfta eller döda det påståendet!

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 15, 2010, 11:22:36 »
B19-21-23 har ett bultmönster i motorblocket mot vattenpumpen b200-230 har ett annat.
"don't buy it if you can build it!"

Cpt Tuttle

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 15, 2010, 13:56:35 »

Ser ut så här (det är B19-bultmönstret mot blocket för att förtydliga)...
Liknar det B200-pumpens fläns?

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 15, 2010, 15:26:54 »
Ja så ser B200 flänsen ut, konstigt kan B19 ha funnits med viskofläkt:-\
Och när jag tänker efter så är det ju olika vattenpumpspackningar till Bxx och B2xx, så det är ju självklart att de inte passar.

Maruder

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: december 04, 2010, 17:52:00 »
Välkommen till den mörka sidan Mattias  8)
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"