Författare Ämne: 360 GLT 1986. Går bra, startar lätt. Ibland hostar den och ibalnd dör den.  (läst 3451 gånger)

GLT-1986

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Hej har en 360 GLT -86a med sprut som ibland hostar en stund för att sedan gå bra igen.. ibland hostar den för att sedan dö helt.. brukar gå att starta igen.. detta händer när den är varm eller kall, spelar ingen roll. Jag har har kollat säkringar, kontakter, (även den som brukar brännas på baksidan av säkringsdaosan). Nån som känner igen felet? antingen så spökar tändningen eller så får den plötsligt bränslebortfall..

Väldigt tacksam för svar!

Jajsen

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Kolla upp så att de inte är nån tempgivare som spökar.

drar bilen mycket?

GLT-1986

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
Hej!
Jag vet faktiskt inte om den drar mycket.. har inte kört mycket med den. Om en tämpgivare spökar, skulle den kunna klippa tändingen då??  Jag har sett mycket skrivet om kallstartspridaren. Om det skulle vara kallstartspridaren som spökade så borde väl inte motorn dö så tvärt som den kan göra? Känns som att tändningen bara lägger av tvärt eller nått. Den går kanon när den väl går, svarar perfekt på gaspådrag, svartryker inte, är inte svårstartad eller så..

Tack för visat intresse!

Maruder

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
känns som själva filtret i soppafiltret kan ha släppt, och lägger sig på tvären ibland?
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16888
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Hej har en 360 GLT -86a med sprut som ibland hostar en stund för att sedan gå bra igen.. ibland hostar den för att sedan dö helt.. brukar gå att starta igen.. detta händer när den är varm eller kall, spelar ingen roll. Jag har har kollat säkringar, kontakter, (även den som brukar brännas på baksidan av säkringsdaosan). Nån som känner igen felet? antingen så spökar tändningen eller så får den plötsligt bränslebortfall..

Väldigt tacksam för svar!

Hej, och välkommen hit!

Hur ofta strular den? (Lite jobbigt att leta fel om det bara uppstår någon enstaka gång då och då med stort tidsmässigt mellanrum.
Misstänker du tändningen kan du (om du har tillgång till) koppla på tändinställningslampan och göra fast den på en torkararm och lägga igen huven lite försiktigt.
Då kan du när du kör se blinket som indikerar när gnistan kommer. Har du tur hinner du då se att blinket upphör precis när motorn börjar strula.
Men ta det försiktigt. Kanske inte så lämpligt att utföra ovanstående på trafikerad väg då uppmärksamheten kanske blir något begränsad  :-\

Bäst vore ju om bilen dog och inte startade igen på en stund så du hinner utföra lite mätningar och annan felsökning. Lättast så.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GLT-1986

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
Tack för tipsen!

Jag har faktiskt tänkt precis samma tanke med stroboskoplampan medans man kör! Om det är soppa filtret så antar jag att det gäller det det stora filtret i motorrummet? ska prova ikväll! tack så länge!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
Tack för tipsen!

Jag har faktiskt tänkt precis samma tanke med stroboskoplampan medans man kör! Om det är soppa filtret så antar jag att det gäller det det stora filtret i motorrummet? ska prova ikväll! tack så länge!

Finns ett stort "huvudfilter" vid motorn ja. Men även ett förfilter som tar det grova som eventuellt följer med från tanken. Det filtret sitter före pumpen strax framför tanken på höger sida (under bilen).

Ser ut såhär fast kanske med vit plast runt hela
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

GLT-1986

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
Hej igen!

Har nu kört några vändor med strobben inkopplad, dock utan problem med bilen... suck..
En konstig sak som jag upptäkte var att när jag stängt av motorn, och tändning och sitter kvar i bilen så hör jag ett "surrande" ganska tyst ljud. jag går runt bilen och sätter mig på knä och känner på lilla förfiltret under tanken och det vibrerar eller "surrar". då måste ju alltså pumpen gå fortfarande? hur som helst så går jag runt för att dra ur pumprelät och se om ljudet tystnar. då märker jag ett pys-liknande ljud från lustmängdsmätarn. jag drar ur kontakten i luftmätarn och sätter tillbaks den. då försvinner ljudet.

vad fan är det?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
Hej igen!

Har nu kört några vändor med strobben inkopplad, dock utan problem med bilen... suck..
En konstig sak som jag upptäkte var att när jag stängt av motorn, och tändning och sitter kvar i bilen så hör jag ett "surrande" ganska tyst ljud. jag går runt bilen och sätter mig på knä och känner på lilla förfiltret under tanken och det vibrerar eller "surrar". då måste ju alltså pumpen gå fortfarande? hur som helst så går jag runt för att dra ur pumprelät och se om ljudet tystnar. då märker jag ett pys-liknande ljud från lustmängdsmätarn. jag drar ur kontakten i luftmätarn och sätter tillbaks den. då försvinner ljudet.

vad fan är det?

Pysljudet har jag ingen aning om vad det kommer ifrån, men surret måste ju vara pumpen. Och då är det fel på bränslepumpsreläet om pumpen går när motorn stängts av.
Eller du.. kan det inte vara bränslet du hör susa genom ledningar, filter, bränsletrycksregulator och tillbaka genom returledningen till tanken!!

GLT-1986

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
Tack för jättebra tips och funderingar!
Vet fan inte riktigt vad det kan vara.. i helgen blir det byte av soppafilter och tänddelar iaf.. får se var detta leder,
jag återkommer när jag testat lite =)

tack!