Författare Ämne: Oljud!  (läst 7194 gånger)

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Oljud!
« skrivet: januari 18, 2005, 01:05:16 »
nytt problem grabbar!

monterade dit en ny hastighetsmätarvajer, funkar fin fint...förutom att jag har fått ett irreterande ljud nu...låter som en plåt som sitter löst o ligger o skramlar...men grejen är, att ljudet är inte jämt utan kommer o går...

o ja tror det kommer bakifrån intstrumentpanelen....tänkte ja lixom att den va paj eller nått...men alla mätare o så funkar som dom ska o det ska vara ett tecken på att den är hel!

några tips?
Volvo 360 GLS -84, med ett gött avgassytem=)

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Oljud!
« Svar #1 skrivet: januari 18, 2005, 11:06:42 »
Skruva loss och kolla vad som inte sitter fast.
Kan ju va en kabel/vajern som har lagt sig så den vibrerar.

du fick inga skruvar kvar när du va klar?

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 18, 2005, 14:39:41 »
inga skruvar...men oljudet har slutat nu..men ibland så kommer det ett ljud som skulle låta som det kom från vänster framhjul...typ broms eller nått...men det har oxå kommit efter ja bytt vajern....

hel skumt, du har inte varit med om det förut?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: januari 18, 2005, 22:52:53 »
inga skruvar...men oljudet har slutat nu..men ibland så kommer det ett ljud som skulle låta som det kom från vänster framhjul...typ broms eller nått...men det har oxå kommit efter ja bytt vajern....

Hur låter det? Skrap eller gnissel eller skrammel? När uppstår det? När du bromsar in eller gasar på eller svänger snabbt eller gör en U-sväng eller kör på kullersten/gropig väg?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 19, 2005, 01:23:02 »
nu har oljudet som hade försvunnit kommit tillbaka...

och det börjar vid 40-50 km/h...det låter som något ligger o slår mot något bakom instrumentbrädan...typ skitfort tickande....o det låter hela tiden...

det andra ljudet kommer lite då o då...men det gör inget...för det hör man knappt om det kommer o det försvinner, men det andra tickande ljudet försvinner inte!

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: januari 19, 2005, 09:09:43 »
En tanke är att det kanske är wiren som inte löper 100% friktionsfritt i wireskyddet och därför vibrerar, eller du kanske fått en knäck på wiren?
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 19, 2005, 11:28:22 »
det är i för sig mkt möjligt att den ligger o dunkar mot något innanför panelen...får väl slänga mig under o försöka stoppa in lite "dämpning"=)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #7 skrivet: januari 19, 2005, 19:02:46 »
kör utan kåpor under panelen en gång och känn med handen på Wiren när ljudet kommer ifall det känns några vibrationer från den
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 20, 2005, 01:05:24 »
jag har försökt o komma åt vajern när ja kör...det är fan svårt=) den sitter ju lite dumt....men ska göra ett nytt försök imorrn igen tänkte ja...men om det inte är vajern som vibrerar...

vad gör ja då??

EE

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 20, 2005, 18:22:23 »
påminner om min gamla 360.
den lät kraftigt från instrument området vid körningar runt 50km/h och uppåt..
det slutade när hastighetsvajern la av.. när jag bytte vajern så syntes det på den gammla att den var helt söndertrasad ungefär vid torpedväggen...

men du hade monterat en ny wire? detta är konstigt.. du kollade inte om wiern gick lätt i höljet innan du monterade den?

mvh EE

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: januari 21, 2005, 01:03:41 »
det är så att jag lämnade in min bil för ja inte fick någon ordning på en annan sak...så då fick han byta vajern när han ändå fixade...o lixom då funkade sa han...

men ljudet kommer o går lite, har inte hört det på nån dag nu, men nu när ja åkte från jobbet så kom det igen...men va menar du att ja skulle kolla på för något=)?

EE

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 21, 2005, 09:35:00 »
nää jag vet inte nu men om wiren hade varit lös så hade det vart lätt att kolla om den går lätt i höljet och att det inte är något motstånd i den som Nemesis nämde tidigare med friktion och brytningar på den..

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 21, 2005, 10:27:44 »
okey....

det är som vanligt när det är fel på min bil...det är aldrig konstant fel på den, utan ibland bara...för detta ljud kommer o går...det kanske slits bort=) hehe