Författare Ämne: Vad har hänt/ är det topplockspackningen?  (läst 10674 gånger)

ralleville

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Vad har hänt/ är det topplockspackningen?
« skrivet: december 21, 2010, 18:49:06 »
Hej alla entusiaster.

Nu behövs det goda råd!

För vår pärla, 360an  , B200K maskin med 28000 mil på mätaren har fått något allvarligt fel.

Den har en längre tid ätit lite kylarvätska , har inte hittat läckaget utan bara fyllt på.

Och den har blivit svårstartad, hostar och går på kanske tre cylindrar som kall en stund.
Även behövt mera choke tills den blivit varm.Också ryckt och knyckt vid ca 2000 varv

Och dåligt med värme inne också, endast ljummet.Det har varierat med kupevärmen också , kallt ibland/varmare ibland.
Idag när vi körde med den så steg plötsligt tempmätaren så högt att röda varningslampan lyste, stannande då
 och kände på slangen från motorn till kylare .Den var nästan  kall .Gissade att termostaten fastnat i stängt läge.Och efter att ha  haft motorn stillastående en stund så gick det att köra igen.Värmen blev bättre och jag köpte en ny termostat.

Men så lätt var det inte avhjälpt!

För när  avluftningen skulle ske så kom det hela tiden bubblor in i expansionskärlet via den lilla klena slangen från kylaren.
Och om man öppnade lite på korken så steg vätskenivån så att det rann över .Tyder på tryck nånstans ifrån.
Ringde en servicefirma som sade att lockpackningen är "gone" och det lönar sig inte att reparera,det blir säkert ca 1000 euro ( 10000Skr ? )

Skulle vilja svära och gorma nu om det bara hjälpte, då jag endast har den blå hallen att tillgå.

Frågor  lyder:
-är det mycket jobb att serva detta, måste man ha locket att planas och ventilerna att ses över m.m ?Har aldrig gjorts förut på denna motor.
-vad allt måste man byta för att eventuellt reparera ?
-bultarna/ finns de att köpa ?
-packningen, finns den   att köpa ?
- kamremmen är nyligen bytt , också vattenpumpen så där behövs säkert ingenting
- kan man fortsätta att köra tills det smäller eller vad händer ?
- oljan är ok, inte grå -
-avgassystemets bultar ser lite jäkliga ut, de kommer att brista om man rör dem / hur göra ?


Alla råd är välkomna




Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Vad har hänt/ är det topplockspackningen?
« Svar #1 skrivet: december 21, 2010, 19:35:29 »
Kolla så att det inte är värmepaketet inne i kupén som läcker... Inte helt ovanligt! Annars är det inget jättejobb att byta topppackning, men det kan ju naturligtvis bli lite strul med fastrustade grenrörsbultar och dylikt... Om bilen har gått varm någon gång eller så kan det säkert löna sig att riktplana toppen när du byter så att det inte börjar läcka direkt igen, kostar inte många kronor.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

ralleville

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
SV: Vad har hänt/ är det topplockspackningen?
« Svar #2 skrivet: december 21, 2010, 20:23:10 »
kurre 86 :-det är tyvärr inte värme paketet som läcker, har kollat.

Vad anser ni , plana locket är säkert ett måste, men hur är det med ventilerna ?

Motorn har aldrig ätit olja, har i allmänhet bytt oljan med 10.. 15 000 km intervaller och det har inte minskat .

Fasen vad detta svider i skinnet, har redan kollat på nätet efter annan bil.Men vill inte ha en som man inte kan serva själv.
Och dessutom måste  plåtar och annat vara svetsvänligt.Helst inte rosta så jäkligt som många japaner heller.
På denna bil har tex bromsarna varit mycket bra , aldrig något sånt som man hör att andra märken har, fastrostade handbromsar osv.
Har ni ngn modell , typ volvo, som är ok utan att vara splitterny ?
Då det börjar vara problem med delar till 360 an , vad skall man då välja , 850 ? V40 ?

ralleville

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
SV: Vad har hänt/ är det topplockspackningen?
« Svar #3 skrivet: december 22, 2010, 12:29:19 »
Info  om problemet.

Körde några  kilometer idag, och det bluddrar i expansionskärlet .

Men tempen är ok och varmt blir det i bilen.
Lite svårstartad.

Någon sade att pröva med kylarcement , vad säger ni om det ?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vad har hänt/ är det topplockspackningen?
« Svar #4 skrivet: december 22, 2010, 15:24:56 »
Tråkigt att höra att du fått nya problem med bilen ralleville.

Funderar på hur vanligt/ovanligt det är att en volvomotor av den här typen får problem med topplockspackningen utan att det har varit ett annat fel först tex. överhettning?!

Annars är det väl bara att byta toppackning (och olja) och köra igen...
Toppens planhet kan man ju kontrollera vid demontaget. Finns riktlinjer för hur skev den får vara. Kan ta fram dem ur haynes mekhandbok om du vill.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ralleville

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
SV: Vad har hänt/ är det topplockspackningen?
« Svar #5 skrivet: december 22, 2010, 16:11:53 »
TACK  Frej för tröstens ord.

Har varit riktigt upp och ner idag , inte fått ngt vettigt gjort.( vinterledigheten till trots )

Men nån sade att man kan pröva med Bar Leaks , medel som tätar kylare osv.

Tänker nu  försöka i morgon om det med god tur skulle hjälpa, åtminstone minska på läckan.
Det har varit lite konstigt detta, när man fyllt på kylarvätskan så kan det ibland dröja  länge innan påfyllning krävs.Tycker mig inte ha kört den med alltför lite heller.Temperaturen har aldrig varit på röda förrän igår.

Återkommer , tills dess God Hjul  :)

Jajsen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
SV: Vad har hänt/ är det topplockspackningen?
« Svar #6 skrivet: december 22, 2010, 17:05:46 »
bubblar de i expantionskärlet så kan nog topp pakningen ha gått så den trycker ut kompretion i kylsystemet, gör ett komp prov för o se om det verkar så eller ej.

mvh Erik

ralleville

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
SV: Vad har hänt/ är det topplockspackningen?
« Svar #7 skrivet: december 22, 2010, 17:50:26 »
Jo det bubblar i expansionskärlet, inte mycket men i alla fall .Tycker att man hör det också om man sätter örat mot öppningen i expansionskärlets öppning.
Har också märkte att det börjat köra ut smörjolja via påfyllningskorken, det har det aldrig tidigare gjort.Har hela sommaren undrat vad detta varit.
Nu här i kväll hade jag den igång och det rök ut ur hålet en hel del när korken var borta.
Måntro man skulle få det provisoriskt att hålla till i sommar när man har tid att jobba i blå hallen eftersom detta  nog varit länge på gång.Eller brakar allt  sönder med en gång nu kanske ?
Förbränningstrycket klämmer väl läckan större med snabbt takt eller hur ?

Om det inte är så  kallt imorgon skall jag försöka ta kompprov efter handelsresan

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Vad har hänt/ är det topplockspackningen?
« Svar #8 skrivet: december 23, 2010, 00:38:21 »
Tror inte du behöver ta kompprov, ifall att det läcker syns det nog på tändstiften.
Läcktätare brukar ibland kunna göra underverk.

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Vad har hänt/ är det topplockspackningen?
« Svar #9 skrivet: december 23, 2010, 02:30:36 »
Ryker bilen vitt hela tiden? Det är jag nästan säker på att den gör. Du har förmodligen haft en dålig topp packning ett tag och det kommer bara bli värre. Någon kylarcement kan ju funka allt från några minuter till någon dag. Men packningen kommer att gå helt till slut.

Du kan ju känna om det luktar avgaser i expansions kärlet också.
Det absolut värsta som kan hända är att du blåser packningen så att olja och vatten blandas. Märker du inget och bara kör med det så har du en skuren motor ganska omgående. Olja blandat med vatten ser ut som Oboy eller brunsås.

Det är bara att ta tag i ett packningsbyte och någar 1000euro kostar det inte.. Allt du behöver är en sotnings sats och en mindre avancerad verktygsats och det förmodligen dyraste av allt en momentnyckel. Topplocksbultarna är det bara att lägga upp på rad och kolla så att alla är lika långa. Är dom det är det bara att använda dom igen. Packningsytan på blocket kan du dra av med en inte för grov smärgelduk eller en scotch brite skiva att sätta i borrmaskinen.
Byta topp packning kan du göra hemma på parkeringen i stort sett.

Priser:
Sotningsats finns för runt 300kr
Riktplaning av topp brukar kosta runt 500kr
Momentnyckel 500kr på biltema
En verktygs sats som du ska klara dig på för att byta packningen kostar va 400kr på biltema.

(Expansionslocken är självluftande.Fungerar inte det så skjuter man oftast en kylarslang eller kylaren)
« Senast ändrad: december 23, 2010, 02:39:47 av Tommy^_ »

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Vad har hänt/ är det topplockspackningen?
« Svar #10 skrivet: december 23, 2010, 06:47:12 »
Jo det bubblar i expansionskärlet, inte mycket men i alla fall .Tycker att man hör det också om man sätter örat mot öppningen i expansionskärlets öppning.
Har också märkte att det börjat köra ut smörjolja via påfyllningskorken, det har det aldrig tidigare gjort.Har hela sommaren undrat vad detta varit.
Nu här i kväll hade jag den igång och det rök ut ur hålet en hel del när korken var borta.
Måntro man skulle få det provisoriskt att hålla till i sommar när man har tid att jobba i blå hallen eftersom detta  nog varit länge på gång.Eller brakar allt  sönder med en gång nu kanske ?
Förbränningstrycket klämmer väl läckan större med snabbt takt eller hur ?

Om det inte är så  kallt imorgon skall jag försöka ta kompprov efter handelsresan

Sväng förbi någon verkstad och ta ett co test på vattnet, smidigt :)
Det är i motvind en drake lyfter.

ralleville

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
SV: Vad har hänt/ är det topplockspackningen?
« Svar #11 skrivet: december 23, 2010, 09:17:25 »
 :)

Hej alla hyggliga och tack för råden.

Idag har vi här minus 25 , svider i skinnet aningen.

Men har nu som bäst motorvärmaren på och bara det tinar lite så skall det skruvas bort
tändstiften för att se hur de ser ut och sedan får gumman veva på startmotorn och gubben står bredvid och ser om  vätska
flyger ut.
Tänkte köpa Bar Leaks bara för att försöka, beoende på vad och hur det ser ut med stiften

Jo, Tommy, det bolmar på ur avgasröret men det har det gjort länge.Och nog kommer det några ångor
ur expansionskärlet också.
Har momentnyckel och de andra hylsorna men aldrig grejat med denna typ av motor ( locket )

Återkommer med vad som hänt, tills dess, lev väl  :)

ralleville

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
SV: Vad har hänt/ är det topplockspackningen?
« Svar #12 skrivet: december 23, 2010, 14:24:36 »
 :)
Hej på er alla .

Kollade tändstiften, tre var vita och ett sotigt.
Och värmen fungerade dåligt idag när vi åkte ca 10 km .
Men ingenting flög ut ur cylindrarna när vi testade att veva runt med stiften borta.
Skall ikväll köpa en annan bil, kan inte ha det så här .

Trevlig Jul och ett Gott Nytt År önskas er alla

Mvh
Ralf

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Vad har hänt/ är det topplockspackningen?
« Svar #13 skrivet: december 23, 2010, 16:08:41 »
Har man byggt lego någon gång så klarar man att byta topp packning :)

ralleville

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
SV: Vad har hänt/ är det topplockspackningen?
« Svar #14 skrivet: december 23, 2010, 16:45:02 »
Det är inte det att jag inte ork men tidsbristen och kölden förstör detta nu :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vad har hänt/ är det topplockspackningen?
« Svar #15 skrivet: december 24, 2010, 22:13:17 »
Det är inte det att jag inte ork men tidsbristen och kölden förstör detta nu :)

Tråkigt att höra men kan ju inte klandra dig. Meka i 25 minusgrader kan inte vara roligt nån längre stund *brrr*

Betyder detta att du ersätter din 360 eller ställer den åt sidan tills du har möjlighet att laga den?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ralleville

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
SV: Vad har hänt/ är det topplockspackningen?
« Svar #16 skrivet: december 25, 2010, 10:05:48 »
Hej Frej

Lite info .
Vi var och  skaffade en annan bil, en VW 1, 6 liters golf som är medkörd ca 27000 mil.
Och den startar bra men är för snålt ställd, vet inte riktigt var  man skall skruva .Någon har bytt förgasare till en Weber
som lär vara bra.

Och dessutom är det svårt att lägga i ettans växel också på denna bil.Där är ngt som är glapp.

Frugan körde volvon hem  i samband med köpet och då höll den på att börja koka igen. Fastän där är vätska i expansionskärlet ! ?
 Men vad göra, det vet jag inte ännu.
Men kanske man borde spara den till i sommar ändå och riva allt isär ?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vad har hänt/ är det topplockspackningen?
« Svar #17 skrivet: december 25, 2010, 22:20:08 »
Men kanske man borde spara den till i sommar ändå och riva allt isär ?

Tycker jag låter bra  ;)
Bara golfen håller ihop nu då!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.