Författare Ämne: Bytte støtdempere foran 360, tips?  (läst 3217 gånger)

Fabiz

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Bytte støtdempere foran 360, tips?
« skrivet: december 24, 2010, 13:32:08 »
Tjänare!

Har nylig kjøpt meg en 360 med ødelagte framdempere. Kjøpte nye dempere og har demontert hele forstillingen på bilen.
Skal den nye demperen inn i "huset"? Er det noen som har bilder eller tutorials?

Takker for svar, håper ikke norsk er helt uforståelig. :)

Fabiz

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bytte støtdempere foran 360, tips?
« Svar #1 skrivet: december 24, 2010, 21:47:05 »
Tjänare!

Har nylig kjøpt meg en 360 med ødelagte framdempere. Kjøpte nye dempere og har demontert hele forstillingen på bilen.
Skal den nye demperen inn i "huset"? Er det noen som har bilder eller tutorials?

Takker for svar, håper ikke norsk er helt uforståelig. :)

Fabiz

Hej Fabiz och välkommen hit!

På din 360 kan det vara så att fjäderbenet (huset) innehåller olja och att en insatsdämpare jobbar där i.
Den du nu köpt är väl sluten med oljan inne i kolven.
Oavsett om du har insatsdämpare eller "vanlig" på bilen nu så är det bara att lossa den stora muttern som sitter där kolvstången går in i dämparen. Ta ur dämparen (och häll eventuellt ur oljan om det var insatsdämpare) och sen i med den nya och skruva åt den stora muttern som håller fast dämparen i fjäderbenet/"huset".
Klart!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fabiz

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Bytte støtdempere foran 360, tips?
« Svar #2 skrivet: december 24, 2010, 23:26:06 »
Takk for svar! Da skal jeg prøve å få alt sammen opp i morgen, så bilen havner på veien igjen. :)

Fabiz