Författare Ämne: Nåt är fel som är sönder?  (läst 7524 gånger)

343olyckan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 37
  • :))
    • Visa profil
Nåt är fel som är sönder?
« skrivet: januari 03, 2011, 15:00:40 »
Tjenna!

Har lite problem med min 343..
de är såhär, nästan varje dag måste jag starta bilen med startkablar, och efter det tar jag en runda mellan en halvtimme en timme. i hopp om att bilen startar nästa dag parkerar jag den och går ut nästa dag i hopp om att den vill starta, men den bara tuggar runt några varv sen är det stendött igen.

ägaren innan mig hade bytt batteri, till vilket vet jag inte!

jag har haft lite funderingar på om batteriet är för stort så att generatorn inte kan ladda batteriet fullt. har haft lite tufft för det är ingen etikett på generatorn så jag vet inte hur stor den är och batteriet lika så. så tänkte bara kolla om det är nån som känner igen felet, och om någon kan svara på vad det är för storlek på generatorn och vad det ska vara för batteri till den.

Tack på förhand! :D
« Senast ändrad: januari 03, 2011, 15:09:54 av 343olyckan »
Planerar Projekt!

Projekttråd kommer upp så fort jag börjat på allvar!

343olyckan

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
SV: Nåt är fel som är sönder?
« Svar #1 skrivet: januari 03, 2011, 15:11:00 »
insåg just att jag satte denna tråden på fel avdelning...
Planerar Projekt!

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 03, 2011, 15:15:30 »
storleken på batteriet är nog ingen fara, men däremot kan du ju kolla upp kablar mellan generator och batteri, samt jordkablar mellan motor och batteri. du bör kolla upp om generatorn laddar runt 14Volt när du har bilen igång. :) kanske är kolen slut eller generaton som helt enkelt är sliten..
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: januari 03, 2011, 19:28:50 »
Instämmer med övriga.

Har du laddning dvs. ca 14 volt på batteriet då motorn är igång så är det batteriet det är fel på.
Har du bara 12 volt eller mindre på batteriet med motorn igång så är det nåt vajsing på generatorkol, generator, kablar/jordflätor eller anslutningar.

Har du en multimeter att mäta spänningen med?

Lycka till
Mvh Frej
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

343olyckan

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 04, 2011, 11:19:37 »
Nu när ni säger det, jag tog ur batteriet och skulle ladda det fullt. och när laddaren indikerade att batteriet var fullt så kollade vi med en multimeter direkt på polerna  och de visade 14.4 volt, är batteriet slut med andra ord då? :S
Planerar Projekt!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 04, 2011, 12:52:05 »
Nu när ni säger det, jag tog ur batteriet och skulle ladda det fullt. och när laddaren indikerade att batteriet var fullt så kollade vi med en multimeter direkt på polerna  och de visade 14.4 volt, är batteriet slut med andra ord då? :S

Nej ett precis fulladdat batteri ska visa 14.4 volt. Efter ett tag landar det på ~12v.
Det intressanta är vad spänningen ligger på när batteriet sitter anslutet i bilen och motorn går (generatorn snurrar).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

343olyckan

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 04, 2011, 15:43:53 »
jaha, okej! ja men då vet jag! varje dag lär man sig något nytt! :D

Jag var ute o kollade för en stund sen med multimetern när bilen var igång och den visade 14 -14,1V, så det är alltså ett nytt batteri jag behöver införskaffa mig om jag har förstått det hela rätt? :)
Planerar Projekt!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 04, 2011, 17:00:49 »
jaha, okej! ja men då vet jag! varje dag lär man sig något nytt! :D

Jag var ute o kollade för en stund sen med multimetern när bilen var igång och den visade 14 -14,1V, så det är alltså ett nytt batteri jag behöver införskaffa mig om jag har förstått det hela rätt? :)

Okej, eftersom du har så hög spänning trots att bilen är igång och förbrukar ström så innebär det att generatorn laddar.
Och om du får problem igen borde det vara lätt att skylla på batteriet då. Men om tidigare ägare bytt det nyligen så börjar man ju ana ugglor i mossen.

Nu kan du ju köra och se hur länge det funkar med fulladdat batteri. Innan hade du ju dragit i gång med startkablar och sen bara laddat lite under körning.

Hoppas det löser sig, inget kul med sånt här strul, som oftast visar sig på vintern då det är tuffa förhållanden för både förare och bil.

343olyckan

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 04, 2011, 18:39:19 »
Ja jag får göra det!
tack så mycket för hjälpen! :)

Känns bra att ha hittat en hemsida och ett forum som är engagerade i just dem är små roliga bilarna!
hit vänder jag mig garanterat fler gånger om jag inte lyckas lösa det själv! :)

Planerar Projekt!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 04, 2011, 20:43:01 »
Ja jag får göra det!
tack så mycket för hjälpen! :)

Känns bra att ha hittat en hemsida och ett forum som är engagerade i just dem är små roliga bilarna!
hit vänder jag mig garanterat fler gånger om jag inte lyckas lösa det själv! :)

Komma tillbaka till denna sida gör du rätt i, finns ingen mer av sitt slag..

Och med dina snälla ord om oss så hjälper vi till lite extra snällt  :)

343olyckan

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: januari 04, 2011, 21:20:04 »
Haha, känns bra o veta! :)

Bara en fråga, har ni funderat på att anordna 300meet runt Jkpgs trakten? hade vart riktigt roligt om det gick o genomföra :)
Planerar Projekt!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 05, 2011, 01:01:16 »
Haha, känns bra o veta! :)

Bara en fråga, har ni funderat på att anordna 300meet runt Jkpgs trakten? hade vart riktigt roligt om det gick o genomföra :)

Vi hade just en träff, vinterträffen som är inne på tredje året men den hålls mellan Askersund och Hallsberg, några mil norröver alltså.

Men vi har inte haft några träffar lokalt sådär förutom om man möts upp, dom som kommer till Elmia, Mantorp etc.

Vi är rätt så spridda men nu börjar det bli lite tätare här i Småland med. Men det behövs nån som styr upp en träff också.