Författare Ämne: Mera effekt!  (läst 16418 gånger)

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Mera effekt!
« skrivet: januari 22, 2005, 23:25:12 »
Tja!

Har en 2 liters snurra i min 360 med insprutning...men ja är sugen på lite mera effekt lixom...det är ju mkt snack om turbo konvertering, hur pass invecklat är det egentligen?

jag skulle kanske bara vilja ha 150-170 hk eller nått, så det händer lite mera=)

vad behöver man göra med bilen om man ska ha turbo i den...asså, typ bromsar o så för att gubbarna på vägverket inte ska hata mig! Lixom, får man trimma en 360 till mera än 130 hk, vad måste man göra med den för att det ska gå o vara laglig om man vill ha mera kraft under huven?

skriv inte för allt invecklade svar=)

« Senast ändrad: januari 23, 2005, 12:47:05 av Skanke »
Volvo 360 GLS -84, med ett gött avgassytem=)

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Mera effekt!
« Svar #1 skrivet: januari 23, 2005, 18:33:14 »
Det finns många trådar i ämnet där du kan läsa dig till hur svårt det är. Vet inte hur händig och hur bil intresserad du är. Bara du är tillräckligt intresserad så är det inte svårt. Det gäller att börja någonstans. Det är ingen lätt ingrepp om man inte gjort det förut. Se till att du har gott om tid. Börja inte skruva om du behöver bilen till vardags.
Ett turbo projekt tar tid och mycket kan gå snett. Det är där vi kommer in, vi hjälper dig när du kanske kört fast eller bara har enkla frågor.

Sammanfattning om vad som krävs:
Tid (Räkna med att det tar längre tid än vad du tror, blir aldrig bra om man skyndar på något)
Pengar (Finns inget som heter billig effekt ökning)
Plats (Ett garage är att föredra)
Tålamod och ork (Man ska tycka det är roligt att skruva)

Lite vad du behöver köpa in:
-Grenrör anpassat för turbo
-Turbo
-IC
-Spridare
-Databox

Sen kommer du till problemet med besiktning. Bilen måste kontroll besiktas och får inte ha en effekt över 130hk/170nm. Men om du inte vill krångla med myndigheter finns alternativet att montera av turbon vid varje besiktning.

Andra trådar i ämnet:
http://www.300power.com/forum/index.php?board=20;action=display;threadid=73
http://www.300power.com/forum/index.php?board=20;action=display;threadid=290
http://www.300power.com/forum/index.php?board=20;action=display;threadid=39
http://www.300power.com/forum/index.php?board=20;action=display;threadid=451
http://www.300power.com/forum/index.php?board=20;action=display;threadid=520
http://www.300power.com/forum/index.php?board=20;action=display;threadid=553
http://www.300power.com/forum/index.php?board=20;action=display;threadid=489
http://www.300power.com/forum/index.php?board=20;action=display;threadid=645
http://www.300power.com/forum/index.php?board=15;action=display;threadid=360;start=0#msg6553

Vill gärna se fler turbo projekt. Det är bara att samla på sig kunskaper och delar till ett turbo bygge. Det gäller bara att våga börja nånstans  : 8)
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 23, 2005, 18:45:37 »
150-170hk så skulle jag köpa topp och kam av tobbe här på forumet, ligger en annons i säljes. Läs vidare där.

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: januari 24, 2005, 07:21:03 »
Så kommer jag och är lite tråkig. Eftersom bilen är senare än 1975 och därför är avgascertifierad så är alla typer av trimmning i teorin förbjudna, punkt slut.

Men eftersom SBP inte skruvar isär motorn så kommer alla mindre trimmningar som inte syns och som inte gör att du får otillåtna avgasvärden att gå igenom...

En turbokonvertering syns alltid och den får du aldrig igenom SBP...
En ny topp och kam syns inte och kommer därför troligen inte att ge några problem...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

micke_art_racing

• Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 24, 2005, 11:52:31 »
Man kan köpa en sk miljödispens för avgaskraven, rätt så dyrt tror det ligger på en 8-10 000:-. Det enda som skiljer mellan en -75:a och nyare är avgaskravet, annars så är det samma regler som gäller med hk, vrid o.s.v.
ART-Racing

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 24, 2005, 16:12:44 »
kam o topp låter mest intressant...inte så himla svårt kanske? om det är bara o slänga på o köra...utan att behöva fixa o trixa massa

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: januari 24, 2005, 17:20:44 »
kam o topp låter mest intressant...inte så himla svårt kanske? om det är bara o slänga på o köra...utan att behöva fixa o trixa massa

Nej inte så svårt att byta.

Sen om du behöver fixa och trixa beror ju på vad det är för kam och topp du stoppar i. Finns ju kammar och toppar för effektutag över 300hk men då behövs ju förstås en hel del annat ses över. Avgas, insug, insprut/förgasare mm..

Men 150-170hk är ju inget extremt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 24, 2005, 20:13:31 »
okey...för grejen är att jag vill att man ska kunna leka lite lättare på torr asfalt...fast utan att behöva slänga ut 10000:- på bilen...

men det är det mest logiskt o byta kamm o topp alltså? några tips, jag kör en B200F för tillfället...vad ska ja fixa för grejer o va kostar det typ? behöver ja ändra bränsle trycket?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 24, 2005, 21:11:35 »
det mest logiska vet jag inte.. du kan ju köpa en turbomotor från en större volvomodell för kanske 3-4000:- Komplett. Men då blir det ju mer jobb..

För en trimtopp hos KG Trimning som ger 180hk får du punga ut 7900:- Om du skickar in din egen topp som dom sen trimmar.

En lämplig kamaxel till den toppen skulle kosta 2395:-

Och då är du ju uppe i dina 10 000:-

Kan du däremot hitta nån som gör jobbet svart eller i allafall billigare och köper en begagnad kam så blir det ju betydligt billigare.

Även en komplett topp med kam färdigtrimmad bara att byta finns ju oxå som alternativ. Det blir ju enklast så. Då behöver du inte skicka iväg din orginaltopp för trimning och har kvar orginalet sen om du vill byta tillbaks.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 24, 2005, 21:47:37 »
okey...men vad ska ja köpa för topp i sånna fall...för o veta att det kommer passa rakt på min...behöver man inte göra annat än o byta toppen? med tillhörande kamm...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: januari 24, 2005, 23:06:44 »
det är ju förstås lättast att hitta en topp till 240/740 eller rättare sagt b23/b230. Dom är ju vanligare än våra 2-litersmotorer.

Men en topp från en b230 passar inte en b200 på grund av att kompressionen blir för hög (har jag hört).

Antingen tar du och låter nån porta din topp du har på nu eller så skaffar du en redan portad topp som passar b200

eller så byter du till en 2,3litersmotor rakt av. (innebär mer jobb)

Bästa toppen till b230 heter 531.

Till b200 finns det såvitt jag vet bara 530 som passar och det har du ju redan. Den måste bara portas så att den flödar bättre och ger mer effekt. Att plana den så kompressionen blir högre är väl inte fel heller. Med en annan kam så kan ställbart kamdrev bli ett krav men det går att köpa från ca 600kr och uppåt. (Finns folk som bygger om orginal kamdrev så att dom blir ställbara)

Nemesis

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #11 skrivet: januari 25, 2005, 08:53:23 »
Jag tror ett av de billigare sätten är att köpa en komplett B230FB som ger 131hk rakt av... Det ger 2.3liter och en 531 topp med VX3 kam. Då pratar vi 4000-5000kr och en mycket bra grund att börja på.

Men lite jobb på toppen och en annan kam så har man 150-160hk, driftsäkert...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Xtreme

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 25, 2005, 10:12:33 »
man behöver inte ställbara kamdrev det är bara att framm med filen ;D

finns en kille som är bra på filen här kan du nog få svar

http://forum.streetcars.nu/viewtopic.php?t=2573
<=|Nu är det bara resten kvar|=>

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: januari 25, 2005, 10:20:36 »
Citera
Men en topp från en b230 passar inte en b200 på grund av att kompressionen blir för hög (har jag hört).

Gäller inte det bara K-motorn?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: januari 25, 2005, 13:17:49 »
Precis, det går inte att köra med 631 topp från K motorn då den är helt plan, k motorn har förbränningsrummen i kolvarna.

Men alla toppar från b23 och b230 förutom b234f (16v) och b23E/b230E då dem har andra uttag för spridare eftersom det sitter k-jet på dem, ska passa rakt av på b200 utan modifiering.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: januari 25, 2005, 20:44:46 »
Precis, det går inte att köra med 631 topp från K motorn då den är helt plan, k motorn har förbränningsrummen i kolvarna.

Men alla toppar från b23 och b230 förutom b234f (16v) och b23E/b230E då dem har andra uttag för spridare eftersom det sitter k-jet på dem, ska passa rakt av på b200 utan modifiering.

Det där med K-motorn visste jag. Är ju ganska självklart, men vad jag fått resten ifrån vet jag ej  :-[

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: januari 25, 2005, 23:08:59 »
lite resume nu då=)

smidigast o funkar troligen bäst är alltså o byta till en B23 rakt av? med låda o allt oxå eller? eller passar det?

om ja bestämmer mig för att byta topp...behöver j göra något med spridarna eller bränsletrycket eller något?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: januari 25, 2005, 23:37:19 »
jo det är ju rätt smidigt. En b23:a med 405-topp och H-kam orginal (tidigt 80-tal) har 140hk orginal. Det är den starkaste 8-ventilsspisen.

Men det ser ju mer orginal ut med en b230, särskillt ventilkåpan är ju annorlunda. Svart på b200/230 motorerna och olackad på b23/21 motorerna.

Spridarna kan klara sig, fast tveksamt när det börjar närma sig 160hk.. enligt en lista jag har räcker de endast till ca 130hk.

Ett sätt är ju att öka bränsletrycket. Då kan du få ut mer effekt utan att behöva byta spridare.. till en viss gräns.

Det går oxå att skruva på skruven i LMM som ställer CO-halten. Det går att få lite fetare blandning på så sätt.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: januari 25, 2005, 23:40:05 »
glömde säga att lådan inte passar. Lådan på 360:n sitter ju ihop med bakaxeln längst bak medans 240/740 har lådan sittandes direkt efter kopplingen.

Låt orginal växellåda sitta kvar.

Hur man ska göra med kopplingen får nån annan svara på. Jag kan inte det så bra.

Nemesis

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #19 skrivet: januari 26, 2005, 07:52:41 »
Ingen 2.3 lit motor går att byta över rakt av. Dock är B19/B200 och B23/B230 blocken exakt lika stora utvändigt...

Beroende på vilken motor man byter till, får man flytta över mer eller mindre från sin B19/B200 motor. Det beror också på vilka övriga ändringar man gör t ex el-fläkt, byte av motorstyr och om man vill att det skall se original ut i motorrummet...

Detta har diskuterats rätt mycket tidigare och vi har väl kommit fram till att man behöver byta:
oljetråg
oljesticka
grenrör-avgas
ev insug+spjäll
i vissa fall mellanaxel
ev fördelare
ev vevhusventilationen
i vissa fall svänghjul
koppling
i vissa fall tryckplatta
motorfästen
vattenpump om man inte konverterar till elfläkt
ev generator
ev bränsleregulator
ev spridare
troligen motorstyrsystem om man inte konverterar (Lx-jetronic är inte mappbart)
ibland tändsystem.

Vissa av dess byten är ju självklart beroende på varandra och också på målet med resten av bygget...

Byte från en renault 1.4/1.7 kräver ombyggnad av motorfästen i karossen och är betydligt större jobb.
/Peter Olesen

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: januari 27, 2005, 11:48:57 »
Mellan tummen o pekfingret, hur mycket ger en 405 topp med K-kam?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: januari 27, 2005, 16:55:26 »
Mellan tummen o pekfingret, hur mycket ger en 405 topp med K-kam?

136 hästar ger den kombinationen orginal på en
Volvo 240  1981-83 med B23E, 190nm i vrid.

140 hästar om man byter k-kammen mot H-kammen. Då blir vridet 191nm

Vad ovanstående delar gör på en b200 har jag ingen aning om.. nån som vågar sig på en gissning?

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: januari 27, 2005, 21:17:02 »
ny resume då!

så med andra ord så är det inget lätt jobb för någon junior o fixa till sig några 150 hk?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: januari 27, 2005, 21:58:08 »
Inte med orginalgrejor.. jo om du köper en 16-ventils 740 GLT-spis

dom har 159hk orginal! Men då syns det ju att motorn inte är orginal på besiktningen, 16-ventilstopp är ju "dubbelt" så bred..

men om du hittar en lagom trimmad topp med rätt kam i så är det ju en enkel sak att skifta över det till din B200!

Med det här hade du säkert haft 150+ med orginalsprutet:
http://www.300power.com/forum/index.php?board=12;action=display;threadid=632

531 topp + k-kam
http://www.blocket.se/view/4185939.htm?caller=jkl_s&l=0&c=1&city=0

portad 405-topp 1800:-
http://www.blocket.se/view/4225000.htm?caller=jkl_s&l=0&c=1&city=0

tja.. det var några tips bara

Nemesis

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #24 skrivet: januari 28, 2005, 07:37:47 »
ny resume då!

så med andra ord så är det inget lätt jobb för någon junior o fixa till sig några 150 hk?
Sugmotortrim är varken lätt eller billigt. Mycket mycket mycket enklare på modern turbo-bil. Bara chip och tanka BF98, men det är ju ingen sport  ;D
/Peter Olesen

Spritis

• Gäst
« Svar #25 skrivet: februari 12, 2005, 01:57:03 »
Asch !   Turbo rules ! och det är det billigaste (häftigaste) sättet att (trimma ) en motor på tycker jag.

Bygg hela skiten som jag gjorde !  Dvs "Bolt on kit" !!

Bygg för att konvertera fram och tillbaks. (för bes)
10 timmar ska det ta med allt för att effekten ska öka med 100% från bes tillfället  8) ;D

Då är det kul.  Visst blir det massa oginal delar som får ligga och skräpa men det är det värt !!!!

B19A Standard 160 topp med std ventiler och endast en V-kam gjorde mitt as 9.3 sec på 201 meter med TURBO !!!!!

Valet ?  hmmmmmmmmmmmmmmmmm