Författare Ämne: Fråga om spridare och lambdamätare.  (läst 5459 gånger)

Sabelström

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
Fråga om spridare och lambdamätare.
« skrivet: januari 25, 2011, 10:03:43 »
Köpte mig en lambda mätare på dalhems som verkade funka bra, men när jag kopplade in multimetern till min lambdasond för att se om den gick att lita på blev jag väldigt förvånad.
För när mulimetern visade noll volt så visade mätaren rich och när volten kom runt 0.8 så visade den lean, rätta mig om jag har fel men ska det inte vara tvärtom för när jag ökade bränsletrycket så ökade volten och lambdamätaren pekade ännu mer på lean.

Bara undrar om man kan koppla fel? Prövade skifta plus o minus så gick den inte alls. Hade multimetern kopplad till lambdasignalen och jord i bilen.

Jag ville lägga mig någonstans mellan 0.8-0.87v under hård acceleration men vågade bara höja soppa trycket till fyra bar, hur högt kan man sätta trycket med original spridare o när är det dax o byta för jag kom bara upp till typ 0.7v på 4bar.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Fråga om spridare och lambdamätare.
« Svar #1 skrivet: januari 25, 2011, 13:47:31 »
ja orginalspridarna är nog att rekomendera ett byte på. kanske några turbospridare finns till salu i säljestråden? Vad har du för btr? Jag skjöt membranet i min kl-racing billighets btr när jag kom över 4.5kg i grund tryck  ::)

signalen på lambda mätaren då...
hur kopplas den in ? är det bara plus, minus och signal från sonden eller har du jord från sonden med?
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: januari 25, 2011, 19:41:48 »
Du kan inte räkna med att lambdan ska vara så exakt att du kan använda den som en bredbands lambdamätare.

Egentligen säger den ju bara snål eller rik blandning. Min gav aldrig mer än 0,6-0,7 volt hur mycket bränsle det än fetas på med. Sen när det började närma sig lambda 1 så låg den på runt 0,45-0,5 volt. Och sen blev det typ 0,1-0,2 volt när det gick snålt om jag inte minns fel.

Praktiskt sett skulle ju signalen växla polaritet om du vänder plus och minus(jord) in i mätaren.
Men den är nog byggd så att jord ligger nedkopplat internt så det enda du åstakommer är en kortslutning när du kopplar in plus från sonden till minus på mätaren.
Du får tänka om eller märka om mätaren. Om det inte finns nån funktion på baksidan som gör att man kan växla om positivt eller negativt värde ska vara fett/snålt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 25, 2011, 23:55:00 »
ja orginalspridarna är nog att rekomendera ett byte på. kanske några turbospridare finns till salu i säljestråden? Vad har du för btr? Jag skjöt membranet i min kl-racing billighets btr när jag kom över 4.5kg i grund tryck  ::)

signalen på lambda mätaren då...
hur kopplas den in ? är det bara plus, minus och signal från sonden eller har du jord från sonden med?

Har säkert samma billiga btr från kl-racing.

Tycker bara det är lite märkligt att man inte kan köra med original spridare då det bara är topp och kam som är bytt, men vill den ha mer sås är det det den ska få.

Mätaren är jordad i bilen, har signal från lambdan och plus från batteriet via ett relä där även belysningen till mätaren är inkopplad.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Sabelström

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 25, 2011, 23:58:47 »
Du kan inte räkna med att lambdan ska vara så exakt att du kan använda den som en bredbands lambdamätare.

Egentligen säger den ju bara snål eller rik blandning. Min gav aldrig mer än 0,6-0,7 volt hur mycket bränsle det än fetas på med. Sen när det började närma sig lambda 1 så låg den på runt 0,45-0,5 volt. Och sen blev det typ 0,1-0,2 volt när det gick snålt om jag inte minns fel.

Praktiskt sett skulle ju signalen växla polaritet om du vänder plus och minus(jord) in i mätaren.
Men den är nog byggd så att jord ligger nedkopplat internt så det enda du åstakommer är en kortslutning när du kopplar in plus från sonden till minus på mätaren.
Du får tänka om eller märka om mätaren. Om det inte finns nån funktion på baksidan som gör att man kan växla om positivt eller negativt värde ska vara fett/snålt?

Vet att man inte kan använda den som bredbands lambda, men tycker även volten borde öka, men kan vara som du säger att den hamnar lägre även att den går fett.

Ställer bilen efter multimetern då och kollar lite hur mycket värdet kan variera o sen tänka lite.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: januari 26, 2011, 00:23:54 »
Jo multimetern funkar ju men är väl inte lika lätt att läsa av i stridens hetta
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.