Författare Ämne: Trimma b200k ?  (läst 6159 gånger)

prokidn1

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
Trimma b200k ?
« skrivet: maj 08, 2011, 20:44:05 »
Hejsan, jag är ny på forumet. Jag har sökt endel om trimmning av b200k men har inte hittat något särskilt intressant.

Men nu när 360:in står på sommarförvaring så tänkte jag vässa den lite inför vintern.
Just nu är den original med sportluftfilter och 2tums avgas med en dämpare.

Iochmed att detta är en vinterbil så behöver jag inte så många hästar och vill inte lägga så mycket pengar.
Så ge gärna tips på hur man går tillväga för att trimma en b200k och även hur man gör en 360 om änns möjligt, till en roligare vinterbil (:

Tack på förhand

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Trimma b200k ?
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2011, 07:50:19 »
Sålänge det var snö på vägen så tyckte jag att min 360 med B200K (original) var rolig :)

Om jag inte minns fel är det B200K insuget som går att fila lite på så du kan få dit en Weber 36/36. En omslipad kam från t.ex. Folkraceshop är inte jättedyrt.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

prokidn1

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2011, 07:56:10 »
Sålänge det var snö på vägen så tyckte jag att min 360 med B200K (original) var rolig :)

Om jag inte minns fel är det B200K insuget som går att fila lite på så du kan få dit en Weber 36/36. En omslipad kam från t.ex. Folkraceshop är inte jättedyrt.

Jo visserligen är den jävligt rolig, det är mest det att jag vill ha något att göra nu över sommarn :P  Jag har ett b230 block också, frågan är ju om det är värt att häva i den.

På folkraceshoppen hade dom en uppsjö av kammar, vilken vill man ha till vinterbus ?

Robin Israelsson

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2011, 09:26:42 »
mycket mer vrid i b230:)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2011, 20:03:53 »
I med B230!! Vridet gör underverk för prestanda och vrid vill man ju ha på vintern då i alla fall jag vill ligga på hyfsat lågt varv och hög växel både under sladd och acc. särskilt acc. då det brukar vara ont om fäste och är lättare att komma iväg på det viset  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

prokidn1

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 09, 2011, 21:48:05 »
I med B230!! Vridet gör underverk för prestanda och vrid vill man ju ha på vintern då i alla fall jag vill ligga på hyfsat lågt varv och hög växel både under sladd och acc. särskilt acc. då det brukar vara ont om fäste och är lättare att komma iväg på det viset  :P

Får man mer vrid även om man kör med originalförgasaren från min b200k på b230:in ? Är det något man behöver modifiera, bestycka om förgasarn eller något? Vad ska man använda för koppling osv? (:

Tack för svaren, det här va intressant  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: maj 10, 2011, 20:06:34 »
I med B230!! Vridet gör underverk för prestanda och vrid vill man ju ha på vintern då i alla fall jag vill ligga på hyfsat lågt varv och hög växel både under sladd och acc. särskilt acc. då det brukar vara ont om fäste och är lättare att komma iväg på det viset  :P

Får man mer vrid även om man kör med originalförgasaren från min b200k på b230:in ? Är det något man behöver modifiera, bestycka om förgasarn eller något? Vad ska man använda för koppling osv? (:

Tack för svaren, det här va intressant  :)

Gissningsvis behöver ju förgasarbestyckningen ses över ja.. dock kan jag inte förgasarna så ska inte säga för mycket.
Koppling använder du original. Om den inte är på upphällningen?

Annars för du över oljepump, oljetråg, oljesticka, remskivor och lite sånt från B200:an.
Aggregataxel med om du råkar ha en B230 som inte suttit fördelare på och då kanske inte har kuggorna för att driva fördelaren med. Ser du om du tittar ner under täckbrickan på B230:blocket där fördelaren normalt sitter.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.