VX3an kommer antagligen monteras i en 531 så småningom, men hur är den gentemot den hederliga A-kammen? Läste på Garaget, men folk där verkar inte vara så kritiska, när man läser inlägg som "Ja hadde aldri bytt från vx3 till a eftersom a e mycke sämre" så är inte det info jag räknar som relevant och därför inte heller info jag tänker gå på. 
Antagligen diskuterar dom turbomotorer då, för i en sugmotor tror jag inte att det är nån större skillnad. Båda är ganska dåliga....
Jag har ju redan bestämt att montera en 531a eftersom jag antar att den kommer ge finare effekt från start än vad original 398 ger idag, har jag helt utan orsak antagit, frågan är dock, om jag i 531an ska köra på VX3 eller på A. Det är ju så mycket tvister om det där. Somliga hävdar att VX3 är bättre rakt av. Andra hävdar att A-kammen ger högre vrid på varv under 4500 och jag har aldrig kört över 5000rpm tidigare och kommer troligtvis aldrig göra det, för att undvika "onödigt" slitage på motorn, eftersom jag är lat och ogärna mekar. Det ska "bara gå". Så frågan är då, om det över huvud taget är någon idé att prutta i VX3 istället för A?
Jag är lite nyfiken på hur mycket du tänkt trimma egentligen? Om du inte tänkt varva över 4500rpm behöver du ju varken 531-toppen eller värre kamaxel, det du behöver då är ju en större motor. Typ fem liter eller så...
Skämt åsido, men när man trimmat lite och motorn trivs bättre på högre varv får man inte längre dåligt samvete när man varvar över 5000.
Nu vet jag inte vad du har för budget för motorn men om du är ute efter mest pulver/krona så tror jag det är bäst att sälja vx3-kamaxeln (brukar väl inbringa en femhunka eller så) och panta A-kammen till någon som slipar om originalkamaxlar & så köper du en omslipad kam av dom. Sedan planar du toppen ett par millimeter och putsar till lite i kanalerna. Om du får tag på en 531-topp för vettiga pengar så är det ju bra, men om du bara ska trimma lite lagom så funkar 398 oxå. Med 398-toppen får du ju lite högre komp oxå, förutsatt att du planar lika mycket, då den har lite mindre förbränningsrum än 531.
Det där med att ventilerna skulle kunna krocka med kolvarna om kamremmen går av tycker jag inte man ska bry sig om. Med ett bytesintervall på 8000mil? och ett pris runt 400 kronor för rem & spännrulle hamnar man väl på en kostnad runt 5 öre/mil. Det är överkomligt

. Dessutom har väl dom flesta B19 & B200 en bulle på kolvarna som innebär att det kan bli ventilkrock helt original, möjligen då med undantag för M-kammen.
En B230 underdel av den gamla "lågfriktionssorten" kostar inte många kronor men borde väl hålla för moderat sugtrim om du skulle vilja ha lite mer bottenvrid.
Kommer ju så småningom komma på dubbla Weber 45 som jag får av en kollega, om det är relevant info.
Det är ju skitbra. Då är du inte begränsad av förgaseriet iallafall. Ett tips är att låta nån som vet vad dom pysslar med justera Webrarna, då brukar det bli bra gång i motorn & vettig bränsleförbrukning direkt. Själv är jag lite rädd för förgasare då det brukar bli ett väldigt micklande med munstycken & emulsionsrör innan man är nöjd.
Den där "vakuumsnäckan" kan du kasta åt räven. Vad den är till för och eventuellt har gjort för nytta en gång i tiden har jag ingen aning om. Länge trodde jag att dom bara satt på K-motorn och då i anslutning till någon sorts bränsletrycksregulator? för att skapa en något sånär "konstant CO-halt", som volvo så vackert uttryckte det.
Dra en slang från insuget till klockan på fördelaren (eller Renix om du har det) och plugga allt annat. Skulle du sedan råka träffa på någon som har stenkoll på hur den ska kopplas in kan du väl informera oss, jag är nyfiken.