Författare Ämne: 360 nästan original  (läst 61482 gånger)

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: 360 nästan original
« Svar #40 skrivet: juli 15, 2011, 13:48:11 »
Jag ringde Carspect i Åkersberga (De som besiktigade min bil) och fick prata med chefen där. Han sade att han personligen ville träffa mig och bilen och kolla på reflektorerna... Gratis ;D

Jag skulle även ta med mig de andra reflektorerna jag nu har liggandes i garaget, så ska vi se om vi kan komma på någon lösning. Det är ju surt när alla ställen har semesterstängt, så att man inte kan få reflektorerna omkromade. Silversmed är ju det bästa att gå till, men det brukar kunna bli dyrt. Krom pallar ju inte värmen lika bra har jag förstått.

Tänk vad lite gnäll kan göra. Så det är väl bara för mig att tacka och åka dit :)
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #41 skrivet: juli 20, 2011, 15:43:37 »
Coolt, hoppas på vinst  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: juli 26, 2011, 00:50:03 »
JAG VANN!!!!!!  ;D

Nu är bilen helt laglig och allt är som det ska. Det var som jag trodde, en gröngöling på bes.firman... behövde inte ens sno Malheus reflektorer. Jag ba åkte dit pang bom och sen var det lugnt. Fick alla tvåerna avskrivna. JIPPIEEE!!!!

Så nu har inhandlats en gammal sportratt som är Volvo original som suttit på en PV, har inte testat om det gamla PV navet skulle kunna passa med lättare mod. Men ska testa det på söndag. (jobbar fullt upp hela veckan).

Har även kommit ganska långt med lacken måste jag få säga. Har våtslipat nästan hela bilen. Sen ska klarlack på, sen våtslipning, för att sedan avsluta med rubbing och vaxning. Det går lååååångsamt just nu, men stadigt framåt. Min farbror har några gamla momo-säten kvar som suttit i hans alfa, ska försöka ragga till mig dem för en rimlig peng. Har även funderat lite på om jag skulle ändra lackningen, och köra med två färger. Har lekt lite med mina skrala kunskaper i photoshop och kommer posta här, så får ni rösta på vad som blir bäst.

Tyvärr har jag inga fler gottiga nyheter än, men det lär komma :)

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: juli 26, 2011, 00:58:48 »
här är de tre jag personligen tycker bäst om... Kan bara inte bestämma mig  ???

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: juli 26, 2011, 01:21:30 »
JAG VANN!!!!!!  ;D

Nu är bilen helt laglig och allt är som det ska. Det var som jag trodde, en gröngöling på bes.firman... behövde inte ens sno Malheus reflektorer. Jag ba åkte dit pang bom och sen var det lugnt. Fick alla tvåerna avskrivna. JIPPIEEE!!!!

Så nu har inhandlats en gammal sportratt som är Volvo original som suttit på en PV, har inte testat om det gamla PV navet skulle kunna passa med lättare mod. Men ska testa det på söndag. (jobbar fullt upp hela veckan).

Har även kommit ganska långt med lacken måste jag få säga. Har våtslipat nästan hela bilen. Sen ska klarlack på, sen våtslipning, för att sedan avsluta med rubbing och vaxning. Det går lååååångsamt just nu, men stadigt framåt. Min farbror har några gamla momo-säten kvar som suttit i hans alfa, ska försöka ragga till mig dem för en rimlig peng. Har även funderat lite på om jag skulle ändra lackningen, och köra med två färger. Har lekt lite med mina skrala kunskaper i photoshop och kommer posta här, så får ni rösta på vad som blir bäst.

Tyvärr har jag inga fler gottiga nyheter än, men det lär komma :)

Grattis!!! Men så surt att ha råkat ut för en gröngöling som förstör en bit av ditt liv  >:(

Vad kör du med för klarlack?
Tar du bilder mellan varven så man kan få se före/efter våtslipning eller dylikt skoj?

Angående dina färgteman så skulle jag rösta på svart trodde jag men läste att det var brun  ;D
Så jag röstar inte på nån men så är jag inte lika vild av mig som dig heller när det gäller färger..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #45 skrivet: juli 26, 2011, 17:59:03 »
Grattis!!! Men så surt att ha råkat ut för en gröngöling som förstör en bit av ditt liv  >:(

Vad kör du med för klarlack?
Tar du bilder mellan varven så man kan få se före/efter våtslipning eller dylikt skoj?

Angående dina färgteman så skulle jag rösta på svart trodde jag men läste att det var brun  ;D
Så jag röstar inte på nån men så är jag inte lika vild av mig som dig heller när det gäller färger..

njä, jag vann ju över etablisemanget, så jag är nöjd ;D

Jag är så dålig på att fota, men jag ska försöka bättra mig... förlåt....  :-[

Nej, min hustru var väl inte så nöjd heller... hon sade "måste du ha så raggigt? om du MÅSTE ha en andra färg, kan du väl ta svart?"... så vi får se om jag gör nåt över huvud taget, jag är ju en toffel så sant som det är sagt.  :P

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: juli 26, 2011, 18:28:31 »
Brun och orange e fin kombination!

Eller solblek volvo mörkröd ;P
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: juli 26, 2011, 20:58:36 »
Jag säger behåll bilen i en färg. Kanske lacka grillen samma färg som motorhuven?  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: juli 26, 2011, 23:29:22 »
Haha välkommen i toffelklubben. Fast min fruga har inte mycket att säga till om när det kommer till min leksak ;)

Måte du ha så raggigt... hahahaha  ;D

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: juli 26, 2011, 23:47:33 »
Jag säger behåll bilen i en färg. Kanske lacka grillen samma färg som motorhuven?  :)

Joo, jag ska göra det... ska på svartlackat raggarnät, renoverade grillen så gott det gick, men är inte nöjd med resultatet. Så mattsvart blir enklast och snyggast utifrån förutsättningarna.  8)

Haha välkommen i toffelklubben. Fast min fruga har inte mycket att säga till om när det kommer till min leksak ;)

Måte du ha så raggigt... hahahaha  ;D

ahaa, här hemma är det jag som itne har så mycket att säga om något. Jag får stå i givakt och rätta mig efter vart hon vill ha skåpet  ;)

Nej, måste måste jag väl inte... men det är skoj, speciellt skoj eftersom jag bor i Stockholm och folk stör sig på det. Och så är jag ju bonnunge och har därför en väldigt konstig smak gällande stil :P

skämt åsido. Skulle helt enkelt vilja ha rallystuk på den, det är bara det det handlar om :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: juli 27, 2011, 11:30:18 »
Jag bara skrattade åt din hustrus kommentar  ;D

Rallystuk då är det ju faktiskt rätt och riktigt med en sån där delad lackering med två färger.. och stora extraljus i fram.. luftintag i taket och vinge  :P
För att ingen ska misstförstå kan man ju addera vita rallyfälgar  8)

Edit: Kul att du rör runt i grytan i Stockholm, som ägare av en omgjord 360 är man ju extremt ensam om sitt åk på gatorna där förstår jag!

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: juli 27, 2011, 14:37:49 »
Jag bara skrattade åt din hustrus kommentar  ;D

Rallystuk då är det ju faktiskt rätt och riktigt med en sån där delad lackering med två färger.. och stora extraljus i fram.. luftintag i taket och vinge  :P
För att ingen ska misstförstå kan man ju addera vita rallyfälgar  8)

Edit: Kul att du rör runt i grytan i Stockholm, som ägare av en omgjord 360 är man ju extremt ensam om sitt åk på gatorna där förstår jag!

Jag har redan gått i funderingen med att köra mina BBSer i vitt hahaha! ;D (och gigantiska stänkskydd :P )

Tyvärr är man ju sanslöst ensam.. Den enda jag har att åka med är en arbetskamrat, men han kör ju wv  :-\

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: juli 28, 2011, 16:31:42 »
Malheus var ju här idag och vi snackade lite. Det här ska ske:

Förgasartrim med dubbla Solex 175CD's
En ordentlig sänkning ska gå igenom sbp (inte bonnsänkt med kapade fjädrar)
Plana toppen ytterligare
Porta toppen ytterligare

Sen går jag fortfarande i funderingarna att byta bromsar fram. Bak tycker jag att de duger gott och väl.

Har köpt en ny spoiler till bilen, en Megan Racing AS-GT56 begagnat av en kille som tog in den från USA och hade den på sin BMW-rallybil som han kraschat och nu sålt lite delar från.
Har även köpt en original Volvo sportratt som aldrig vart monterad, ska se om navet jag fick med passar rakt av, annars måste jag fixa det på nåt vänster. Vet ni vilka sportnav som passar bolt on till våra 360 utan att behöva beställa utrikes ifrån? Ratten är 9-bultad.

Slipning pågår. Testade en klarlack på sprayburk igår, nu ska jag ner och se hur den artat sig :D

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: juli 29, 2011, 13:19:44 »
Testade med ratten, och navet passade inte. Behöver nu ett 17,4mm nav med 40 splines och 9-bultat.

Har markerat ut hål för monster-spoilern, det tog längre tid än planerat. Var knepigt att hitta ut de exakta måtten så att den hamnar perfekt, men nu är markeringarna perfekta, så nu ska här borras och monteras! ;D

klarlacken jag testade verkar fungera bra, testade att polera upp ytan jag testlackat och det blev riktigt fint må jag säga! Man har ju varit minst sagt orolig senaste tiden när jag hållit på och våtslipat, eftersom ytan ser ut som skit, rent ut sagt. Men med klarlack på, blev resultatet förvånande bra! Ska testa en annan klarlack i morgon också och se hur den blir, så får vi ta den lack jag blir mest nöjd med. Man kan faktiskt inte se att bilen är rollad när man tittar på den "färdiga" ytan nu, skulle lika gärna kunna varit sprutlackad. 8)

Ingen som råkar sitta på ett 17,4mm/40splines/9bultat/~100-110mm rattnav?  :-*

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: juli 29, 2011, 13:38:13 »
När den spoilern e monterad så kommer bilen gå i 360, stabilt!
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: juli 29, 2011, 20:44:50 »
Förgasartrim med dubbla Solex 175CD's

Plana toppen ytterligare

Har köpt en ny spoiler till bilen, en Megan Racing AS-GT56 begagnat av en kille som tog in den från USA och hade den på sin BMW-rallybil som han kraschat och nu sålt lite delar från.

Slipning pågår. Testade en klarlack på sprayburk igår, nu ska jag ner och se hur den artat sig :D
Gott med hederligt förgasartrim.. dubbla solex är ju inte så vanligt under huven på 300 Power Club
Hur mycket har du planat hittills och hur mycket ska det bli totalt?

AS-GT56? Är det namnet på en spoiler? Låter mer som namnet på ett turboaggregat eller möjligvis en supersportbil i upplaga om 20st  ;D

Låter bra det där med våtslip, klarlack och att du blir nöjd!

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #56 skrivet: juli 29, 2011, 21:27:42 »
Gott med hederligt förgasartrim.. dubbla solex är ju inte så vanligt under huven på 300 Power Club
Hur mycket har du planat hittills och hur mycket ska det bli totalt?

AS-GT56? Är det namnet på en spoiler? Låter mer som namnet på ett turboaggregat eller möjligvis en supersportbil i upplaga om 20st  ;D

Låter bra det där med våtslip, klarlack och att du blir nöjd!

Jo, det är ovanligt, men 175an är ju så versatil och stabil, så jag tror det kommer bli bra.

Den är planad 1,5mm och ska sluta på 3mm ;D

Jo, det är faktiskt spoilern som heter så höhö! Har aldrig sett en så välbyggd raggarspoiler tidigare. Det är inte bara ett par aluminiumskivor, utan är formad precis som en flygplansvinge vinklad för avfärd.

Jag tog faktiskt bilder på lacken idag ;D

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: juli 29, 2011, 22:16:37 »
Typiskt oss stockholmare och vilja köra med dubbla förgasare istället.. sluurp  ;)
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #58 skrivet: juli 29, 2011, 23:44:50 »
Typiskt oss stockholmare och vilja köra med dubbla förgasare istället.. sluurp  ;)

jupp! Så är det! Ska bli sjukt kul att spöa alla turbonissar, om vi får det att gå bra! ;D

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #59 skrivet: juli 30, 2011, 13:43:22 »
Började riva lite igår och har ett par funderingar. först den här runda prylimojen som satt under luftburken... Vad är det, vart skall slangarna gå? (Det satt inga slangar i, alla hade gått sönder och låg löst och skräpade under luftburken.)

den andra frågan är om ni tror att det är lugnt att jag dragit slangen till grenröret ok, den gick ju över hela motorrummet tidigare till luftburken, men nu när det inte ska sitta någon burk längre, känns det onödigt att den ska ta upp en massa plats, tror ni det är lugnt att ta det direkt ifrån hålet på samma sida? Det blir ju ganska varmt, är slangen så lång för att plasten inte ska smälta/brinna upp? Om jag byter ut den mot ett rör i metall, blir det bättre då, eller finns det risk att omkringliggande plast tar stryk?

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #60 skrivet: juli 30, 2011, 15:47:56 »
Du kan annars bara ta bort den..*röret* den är till för förvärmning, hjälper motorn att få upp tempen snabbare

Tar du bort de får du mindre vikt.. ;)
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #61 skrivet: juli 30, 2011, 17:27:15 »
Jo, jag lyckades lista ut det nu när jag var nere... Du har ingen koll på vad den där runda mojängen med en massa nipplar är för något?

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #62 skrivet: augusti 02, 2011, 07:20:34 »
ingen som har nån aning om vart alla slangar från den där "vakuumsnäckan" ska gå?

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #63 skrivet: augusti 02, 2011, 18:41:09 »
ok... ändringar i planerna

Efter lite konstruktiv kritik från Peter, har jag insett att det är mer besvär än vad det är värt att sätta dubbla 175or på bilen, så nu blir det Solex/Weber/Delorto/SU/Stromberg 40-45 istället. Har manglat blocket alla lediga stunder på jobbet under luncher, skithusbesök och under hela arbetstiden också för övrigt. Samt under natten i sängen från min telefon och på bussresor etc. Har märkt att de som ligger bra i pris försvinner snabbare än jag hinner säga Kalle Anka, så det blir till att ligga på extra hårt när lönen kommit.

Ännu har jag inte lyckats hitta nån info om vilka slangar som ska sitta på vilka nipplar, jag antar att det inte är det man oftast har koll på eller har sitt största intresse i, men jag ska väl ta och ringa nån bilmek och höra... Var förbi skroten idag på lunchen för att se om jag kunde hitta nån 360 så man kunde tjyvkika vart slangarna skulle sitta..... men ingen 360 fanns att finna.  :-\

Nu har jag monterat karatespoilern... det ser inte klokt ut, men den ska lackas i några snärtiga kulörer, så kommer den vara betydligt mer tilldragande sen. :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #64 skrivet: augusti 02, 2011, 20:38:25 »
Karatespoiler och konstruktiv kritik var orden för dagen  8)
Ska bli spännande (och läskigt) att få se spoilern på bild sen!  ;)

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #65 skrivet: augusti 03, 2011, 20:50:43 »
Karatespoiler och konstruktiv kritik var orden för dagen  8)
Ska bli spännande (och läskigt) att få se spoilern på bild sen!  ;)

Jo, Peter är bra på det där med konstruktiv kritik!  :D

Spoilern får ingen se förrän den är lackad, måste bara hitta bra lack som funkar på alujumjum :)

Har fått en VX3-kamm av en bekant och har därför lite frågor (igen).

VX3an kommer antagligen monteras i en 531 så småningom, men hur är den gentemot den hederliga A-kammen? Läste på Garaget, men folk där verkar inte vara så kritiska, när man läser inlägg som "Ja hadde aldri bytt från vx3 till a eftersom a e mycke sämre" så är inte det info jag räknar som relevant och därför inte heller info jag tänker gå på.  ::)

Jag har ju redan bestämt att montera en 531a eftersom jag antar att den kommer ge finare effekt från start än vad original 398 ger idag, har jag helt utan orsak antagit, frågan är dock, om jag i 531an ska köra på VX3 eller på A. Det är ju så mycket tvister om det där. Somliga hävdar att VX3 är bättre rakt av. Andra hävdar att A-kammen ger högre vrid på varv under 4500 och jag har aldrig kört över 5000rpm tidigare och kommer troligtvis aldrig göra det, för att undvika "onödigt" slitage på motorn, eftersom jag är lat och ogärna mekar. Det ska "bara gå". Så frågan är då, om det över huvud taget är någon idé att prutta i VX3 istället för A?

VX3 har ju dessutom ett högre lyft, vilket jag inte är så säker på om det är bra, jag ser ingen fördel med det, speciellt inte när durationen är kortare, eller har jag fel? Jag tänker så här: om jag planar 531, finns det ju risk för ventilsallad om remmen sticker när jag har vx3, medan jag kan plana säkert 3mm utan större problem med A-kamm. Det här är bara teoretiska funderingar i min skalle där jag inte fått något bra svar, då alla hyllar VX3 och gärna använder A som slagträ eller blompinne.

Kommer ju så småningom komma på dubbla Weber 45 som jag får av en kollega, om det är relevant info.

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #66 skrivet: augusti 03, 2011, 21:04:46 »
Fördelen med högre lyft e ju att ventilerna är öppna längre tid; Mer bränsle och luft att gå in
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #67 skrivet: augusti 03, 2011, 21:11:08 »
Fördelen med högre lyft e ju att ventilerna är öppna längre tid; Mer bränsle och luft att gå in

Det beror väl på durationen som philen nämnde?

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #68 skrivet: augusti 03, 2011, 21:31:30 »
Jo, det är också bevisat av en polare att original B19 + U kam inte är bra

U-kammen ryktas vara en mycket ovanlig rallycross kam för de större motorerna, B21 och B23 tror jag..
Ventilerna slog inte..dock var han tvungen att varva för att få effekt, kom typ vid 4000 varv tidigast  ;P

Edit:
Citera
Volvo detaljnummer: 552446. Benämning U-kamaxel.
Avsedd i första hand för racing. Kan även användas i rallycrossmotorer med stor cylindervolym (mer än 2,3 liter. Toppeffekt vid 7000 v/min.
Lyfthöjd på ventil: 12,9, Insug öppnar 54, stänger 78. Avgas öppnar 78 och stänger 41.
Ventilspel in 0,5 ut 0,5. Duration 312 grader.
http://www.stahlmotor.se/Rad_o_Tips/Kamaxlar/kamaxlar.html
« Senast ändrad: augusti 03, 2011, 21:33:02 av Malheus »
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #69 skrivet: augusti 03, 2011, 21:44:44 »
Jo, det är också bevisat av en polare att original B19 + U kam inte är bra

U-kammen ryktas vara en mycket ovanlig rallycross kam för de större motorerna, B21 och B23 tror jag..
Ventilerna slog inte..dock var han tvungen att varva för att få effekt, kom typ vid 4000 varv tidigast  ;P

Edit:
Citera
Volvo detaljnummer: 552446. Benämning U-kamaxel.
Avsedd i första hand för racing. Kan även användas i rallycrossmotorer med stor cylindervolym (mer än 2,3 liter. Toppeffekt vid 7000 v/min.
Lyfthöjd på ventil: 12,9, Insug öppnar 54, stänger 78. Avgas öppnar 78 och stänger 41.
Ventilspel in 0,5 ut 0,5. Duration 312 grader.
http://www.stahlmotor.se/Rad_o_Tips/Kamaxlar/kamaxlar.html

Ursäkta för att jag grisar ner i tråden nu, men varför använder man så stort ventilspel som 0,5 med en U-kam?

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #70 skrivet: augusti 03, 2011, 22:42:18 »
Ursäkta för att jag grisar ner i tråden nu, men varför använder man så stort ventilspel som 0,5 med en U-kam?

Grisa på du, det skulle vara intressant att veta faktiskt! Så länge jag kan få hjälp i beslutet gällande VX3an :)

EDIT:
VX3 har ju inte lika högt lyft eller duration som U-kammen, men att få ut max vrid vid 7000rpm, är inget jag tycker är intressant. Då kan jag lika gärna kasta den i sopen. (U-kammen alltså)
« Senast ändrad: augusti 03, 2011, 22:44:20 av philen »

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #71 skrivet: augusti 03, 2011, 23:14:04 »
Den e avsett för motorer mer än 2.3L volym..Overkill kam
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #72 skrivet: augusti 04, 2011, 00:27:49 »
Högt lyft ~= Mer effekt!
Hög duration = Man måste varva mera!

U-kam hade jag aldrig hört talas om!

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #73 skrivet: augusti 04, 2011, 07:19:46 »
VX3an kommer antagligen monteras i en 531 så småningom, men hur är den gentemot den hederliga A-kammen? Läste på Garaget, men folk där verkar inte vara så kritiska, när man läser inlägg som "Ja hadde aldri bytt från vx3 till a eftersom a e mycke sämre" så är inte det info jag räknar som relevant och därför inte heller info jag tänker gå på.  ::)
Antagligen diskuterar dom turbomotorer då, för i en sugmotor tror jag inte att det är nån större skillnad. Båda är ganska dåliga....
Jag har ju redan bestämt att montera en 531a eftersom jag antar att den kommer ge finare effekt från start än vad original 398 ger idag, har jag helt utan orsak antagit, frågan är dock, om jag i 531an ska köra på VX3 eller på A. Det är ju så mycket tvister om det där. Somliga hävdar att VX3 är bättre rakt av. Andra hävdar att A-kammen ger högre vrid på varv under 4500 och jag har aldrig kört över 5000rpm tidigare och kommer troligtvis aldrig göra det, för att undvika "onödigt" slitage på motorn, eftersom jag är lat och ogärna mekar. Det ska "bara gå". Så frågan är då, om det över huvud taget är någon idé att prutta i VX3 istället för A?
Jag är lite nyfiken på hur mycket du tänkt trimma egentligen? Om du inte tänkt varva över 4500rpm behöver du ju varken 531-toppen eller värre kamaxel, det du behöver då är ju en större motor. Typ fem liter eller så...
Skämt åsido, men när man trimmat lite och motorn trivs bättre på högre varv får man inte längre dåligt samvete när man varvar över 5000.
Nu vet jag inte vad du har för budget för motorn men om du är ute efter mest pulver/krona så tror jag det är bäst att sälja vx3-kamaxeln (brukar väl inbringa en femhunka eller så) och panta A-kammen till någon som slipar om originalkamaxlar & så köper du en omslipad kam av dom. Sedan planar du toppen ett par millimeter och putsar till lite i kanalerna. Om du får tag på en 531-topp för vettiga pengar så är det ju bra, men om du bara ska trimma lite lagom så funkar 398 oxå. Med 398-toppen får du ju lite högre komp oxå, förutsatt att du planar lika mycket, då den har lite mindre förbränningsrum än 531.
Det där med att ventilerna skulle kunna krocka med kolvarna om kamremmen går av tycker jag inte man ska bry sig om. Med ett bytesintervall på 8000mil? och ett pris runt 400 kronor för rem & spännrulle hamnar man väl på en kostnad runt 5 öre/mil. Det är överkomligt ;). Dessutom har väl dom flesta B19 & B200 en bulle på kolvarna som innebär att det kan bli ventilkrock helt original, möjligen då med undantag för M-kammen.
En B230 underdel av den gamla "lågfriktionssorten" kostar inte många kronor men borde väl hålla för moderat sugtrim om du skulle vilja ha lite mer bottenvrid.
Kommer ju så småningom komma på dubbla Weber 45 som jag får av en kollega, om det är relevant info.
Det är ju skitbra. Då är du inte begränsad av förgaseriet iallafall. Ett tips är att låta nån som vet vad dom pysslar med justera Webrarna, då brukar det bli bra gång i motorn & vettig bränsleförbrukning direkt. Själv är jag lite rädd för förgasare då det brukar bli ett väldigt micklande med munstycken & emulsionsrör innan man är nöjd.

Den där "vakuumsnäckan" kan du kasta åt räven. Vad den är till för och eventuellt har gjort för nytta en gång i tiden har jag ingen aning om. Länge trodde jag att dom bara satt på K-motorn och då i anslutning till någon sorts bränsletrycksregulator? för att skapa en något sånär "konstant CO-halt", som volvo så vackert uttryckte det.
Dra en slang från insuget till klockan på fördelaren (eller Renix om du har det) och plugga allt annat. Skulle du sedan råka träffa på någon som har stenkoll på hur den ska kopplas in kan du väl informera oss, jag är nyfiken.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #74 skrivet: augusti 04, 2011, 23:40:34 »
En B230 underdel av den gamla "lågfriktionssorten" kostar inte många kronor men borde väl hålla för moderat sugtrim om du skulle vilja ha lite mer bottenvrid.

Härligt! Älskar när zlobban dyker upp som gubben i lådan och det blir blixt från klar himmel direkt  8)

När jag bytte till B230 från B200 så blev jag väldigt glad över det nyfunna vridmomentet! Har originaltoppen på med original blompinne i. Ligger oftast på varvtal mellan 1500 och 3000 kanske när jag accar/bromsar/accar mellan olika "farthinder" i stan  :P
Får ju ännu mer fart på högre varv med men precis som Philen säger är det skönt att inte behöva varva om man inte "orkar"/känner för det just då.

I mina ungdoms dagar i min 360 jagade jag också recept på hur man får all effekt och allt vrid i den lägre varvtalsregionen. Fann inte ut något speciellt mer än att det kändes som att jaga en enhörning men om det är nåt som påverkar är det väl just volymen samt slaglängd kontra borr samt karaktäristiken på kamaxeln!?

Som dum okunnig så tycker jag att det borde gå att göra en kamaxel med högt lyft för hög effekt men liten duration för bra lågvarvsegenskaper och som grädde på moset ett ställbart kamdrev så man kan "vrida ner" effekten till att hamna i ett lägre varvtalsområde än det var tänkt.  ::)

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #75 skrivet: augusti 05, 2011, 21:04:48 »
Får buga, bocka, tacka och knäböja för historiens mest uttömmande svar! Vakuumslangarna är omdragna och snäckan urplockad, det var skönt att bli av med en massa slang som gick kors och tvärs till ingen nytta och jag kan inte påstå att jag upplever någon form av förändring, mer än att bilen är lättad med ett halvt kilo ;D

Jag har pratat med gubbarna på ENEM efter ditt förslag att hellre införskaffa en specialslipad kamaxel och det handlade ju inte direkt om några pengar om jag lämnade in de kammarna jag har liggande. Skoj var också att de inte var svindyra när det gäller att porta och plana, ett tummen-pekfinger pris jag fick, var 7500 ink moms, då för planing ca. 3mm och portning... INKLUSIVE ihopmontering av topplock, kam, ventiler, fjädrar och inställning av förgasarna. Kammen kostade 2300:- om jag inte lämnar in kam. Visst är det mycket pengar, men för att få allt det jobbet utfört, tycker jag inte det var så fasligt. Det som är skönt är ju att jag bara kan åka dit med grejjorna och veckan därpå hämta dem igen. Då får jag dessutom en kam som enligt honom skulle få ett sjuhelsikes vrid mellan 2000-5000 varv med toppen och förgasarna, vilket är precis vad jag vill ha. Så det känns ju lovande.

Som Frej säger, så handlar det inte om att jag tycker att byte av kamrem nån gång per år är det jobbiga, utan snarare att jag inte vill ligga och skrika som en gris på vägarna. Dels för att det är jädrigt ocoolt och dels för att den låter mycket redan som det är.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #76 skrivet: augusti 06, 2011, 02:42:09 »
Wow trodde inte Enem kunde vara så billiga. Och det där med specialslipade kammen för mycket vrid lät ju väldigt lovande!

Vad är det för typ av portning dom gör?
KG-trimning tar ju ~15000:- för värsta sortens jobb. Alltså värstingtopp-portning.

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #77 skrivet: augusti 06, 2011, 09:49:37 »
Nej, jag trodde inte det heller faktiskt. Som du själv säger, det gäller ju värstingportning, jag ska inte ha så mycket portat, vill ju inte losa för mycket komp när jag byter topp, så de tyckte att det vore bättre om jag inte portade maximalt. Dessutom är det "bara" Weber 45 och inte värstingförgasare heller, jag tänkte låta 2,5" systemet sitta kvar också. Nu sitter jag och väntar på bussen, men jag har för mig att den kammen skulle heta V16, förvirrande nog.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #78 skrivet: augusti 07, 2011, 01:05:27 »
V16 körde nån här på forumet. Just det Micke.S var det.. eller Cupra som hans nick. löd på den tiden.

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #79 skrivet: augusti 07, 2011, 01:11:47 »
ahaaa.... då ska jag börja rota i forumets gamla urskogar och läsa lite. Tack Frej! :)