Författare Ämne: Ny fråga. Demontera bromstrumman?  (läst 3080 gånger)

prokidn1

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
Ny fråga. Demontera bromstrumman?
« skrivet: maj 23, 2011, 22:40:17 »
Hallå, funderar på att förlänga styrvinkeln på vinterbilen, en 360 från 85. Jag vill alltså ha ett större mellanrum från rattutslag till rattutslag.
Detta vill jag uppnå eftersom att 360:in har kort hjulbas, och därför snurrar man ju rätt lätt när man är ute å sladdar :P

Så tipsa gärna på hur man går tillväga för att uppnå detta. Tack på förhand :)
« Senast ändrad: maj 31, 2011, 11:14:26 av prokidn1 »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Förlänga styrvinkeln ?
« Svar #1 skrivet: maj 23, 2011, 22:47:10 »
Hallå, funderar på att förlänga styrvinkeln på vinterbilen, en 360 från 85. Jag vill alltså ha ett större mellanrum från rattutslag till rattutslag.
Detta vill jag uppnå eftersom att 360:in har kort hjulbas, och därför snurrar man ju rätt lätt när man är ute å sladdar :P

Så tipsa gärna på hur man går tillväga för att uppnå detta. Tack på förhand :)

Finns väl som jag ser det bara två alternativ.

1. Byt styrväxel till en som har mer slaglängd (blir nog jobbigt att hitta en som passar utan att bygga om allting i framvagnen)
2. Flytta infästningen för yttre styrleden närmare fjäderbenet. (Kräver nån som vet vad han pysslar med då detta INTE FÅÅÅR LOSSNA!!)  :o

Själv har jag en bror som hade samma tänk som du. Själv har jag sladdat mig igenom 7 vintrar på bredsladd utan att ligga på max styrvinkel mer än nån enstaka gång..
Handlar väl förmodligen om körstil och yttre omständigheter som däck, väder mm. mm.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

prokidn1

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
SV: Ny fråga. Demontera bromstrumman?
« Svar #2 skrivet: maj 31, 2011, 11:15:52 »
Jo nu har jag tänkt fixa till bromsarna, smörja till dom lite och göra en allmän check.
Så hur demonterar man bromstrumman bak? Är det bara att lossa hjulbultarna och banka på trumman tills den lossnar, eller måste man lossa på backarna så att dom inte ligger i spänn ?