Författare Ämne: Utskrattad av folk för att du åker volvo 340/360?  (läst 15076 gånger)

300-racingpower

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Utskrattad av folk för att du åker volvo 340/360?
« skrivet: juni 02, 2011, 00:22:53 »
Tja.

Jag tycker att det är träligt när andra lägger världens asgarv när man kommer i sin 340, är det fler än jag som har varit med om det?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Utskrattad av folk för att du åker volvo 340/360?
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2011, 14:32:34 »
Tja.

Jag tycker att det är träligt när andra lägger världens asgarv när man kommer i sin 340, är det fler än jag som har varit med om det?

Hej och välkommen in i gemenskapen, här är du bland dina egna ;)

Att åka just 3-serien är lite extra utsatt.
Många tycker det är en löjlig liten bil men de flesta blir överraskade när dom får åka/köra den. Särskilt om man kör lite inspirerat  :D

Det är bara ut igen och bevisa vad 3-serien går för!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

300-racingpower

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Utskrattad av folk för att du åker volvo 340/360?
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2011, 16:47:56 »
Okej jag tackar så mycket för den välkomsten:)

Jaa det är klart man fortsätter åka i sin Volvo 340-87 med b14 motorn, Den motorn är bra när man inte har mycket pengar till soppa nu när det är höga priser på sådant :/

MVH 300 racing power / Marcus.


philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: Utskrattad av folk för att du åker volvo 340/360?
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2011, 17:58:44 »
Citera
Jaa det är klart man fortsätter åka i sin Volvo 340-87 med b14 motorn, Den motorn är bra när man inte har mycket pengar till soppa nu när det är höga priser på sådant :/

Och det fina är att b14 motorn är tämligen lätt att etanolkonvertera! Vips, så slapp man skatten och så kör man omkring två spänn billigare per mil ;D
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

300-racingpower

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Utskrattad av folk för att du åker volvo 340/360?
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2011, 20:56:18 »
Hoppsan där ser man, va gött man lär sig nått nytt varje dag !  :D

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Utskrattad av folk för att du åker volvo 340/360?
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2011, 20:59:18 »
Tja.

Jag tycker att det är träligt när andra lägger världens asgarv när man kommer i sin 340, är det fler än jag som har varit med om det?

Det var så denna klubb startades!
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

300-racingpower

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Utskrattad av folk för att du åker volvo 340/360?
« Svar #6 skrivet: juni 02, 2011, 21:13:23 »
Hehe okej ja då lärde man sig nått mer, Detta är en rolig och intressant sida :)

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Utskrattad av folk för att du åker volvo 340/360?
« Svar #7 skrivet: september 24, 2011, 21:42:26 »
Jag brukar erbjuda dem att provköra så brukar det där gå över rätt fort!

ghoststrokes

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 30
  • Liket lever :-)
    • Visa profil
SV: Utskrattad av folk för att du åker volvo 340/360?
« Svar #8 skrivet: september 27, 2011, 22:29:37 »
 :D ;D   När jag kommer med mina bruna med B 14 motorn så gråter folk, så misströsta inte. ;)
Bilen är ju unik!!  Inte många som rullar här i Stockholm. Så det är lite historia som man för fram på fyra hjul. Det är coolare än en jävla utsmetad Ford fikus eller dylikt som liknar vilken annan bil som helst. You got style polarn!  :)
Nej, jag är ingen horsepundare, det är bara min bil som skjuter...

Bysen

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Utskrattad av folk för att du åker volvo 340/360?
« Svar #9 skrivet: december 05, 2015, 16:52:17 »
Håller med om att många människor har en negativ inställning till Volvo 340 och 360. Men man kan förvåna lite också och det är skoj. Jag började på nytt jobb nyligen och tackade nej till tjänstebil, vilket tydligen var ovanligt. De undrade varför, xc70 är inte min grej sa jag.

Jag trodde att Vdn skulle smälla av när han skulle hälsa mig välkommen första dagen och såg min 360 från -84 :-))
Vänligen Danne

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Utskrattad av folk för att du åker volvo 340/360?
« Svar #10 skrivet: december 06, 2015, 07:14:12 »
Håller med om att många människor har en negativ inställning till Volvo 340 och 360. Men man kan förvåna lite också och det är skoj. Jag började på nytt jobb nyligen och tackade nej till tjänstebil, vilket tydligen var ovanligt. De undrade varför, xc70 är inte min grej sa jag.

Jag trodde att Vdn skulle smälla av när han skulle hälsa mig välkommen första dagen och såg min 360 från -84 :-))

Så jävla klockrent!
men håller med att nyare volvo v/xc70 och liknande inte har någon personlighet eller karaktär hade nog valt 360 alla dagar i veckan framför en sån.

Dock har jag sett stort antal yngre som gett mig tummen upp när jag kommit i min låga 360 sedan med 9.5 tum breda fälgar samt även många äldre som bokstavligen tappat hakan och bara står o glor när man brummar förbi.

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Utskrattad av folk för att du åker volvo 340/360?
« Svar #11 skrivet: december 06, 2015, 10:44:55 »
Jag jobbade på ett företag som håller evenemang och körde Audi TT, R8, TTRS, A3 3,2 quattro etc dagligen. Det var så jäkla skönt att sätta sig i 340n sen, inget som blinkade, inget tjutande, bara en rå basic körupplevelse.

Sen skrattar folk lagomt när laddtrycket kommer ;) 340n har fått ett uppsving här nu och börjar vara riktigt populär

Vixhall

  • Gäst
SV: Utskrattad av folk för att du åker volvo 340/360?
« Svar #12 skrivet: december 06, 2015, 16:17:41 »
Jag jobbade på ett företag som håller evenemang och körde Audi TT, R8, TTRS, A3 3,2 quattro etc dagligen. Det var så jäkla skönt att sätta sig i 340n sen, inget som blinkade, inget tjutande, bara en rå basic körupplevelse.

Sen skrattar folk lagomt när laddtrycket kommer ;) 340n har fått ett uppsving här nu och börjar vara riktigt populär

SDC va? Gjorde risk 2:an där och fick köra understyr-A3an - riktigt kul men hade hellre gjort det med 345an ;D

De få personer jag har träffat som har tyckt illa om min lilla Volvo har snabbt ändrat sig efter att de fått följa med på en tur efter någon småväg. Med bra vinterdäck och olastat bagage kan man göra underverk.

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Utskrattad av folk för att du åker volvo 340/360?
« Svar #13 skrivet: december 07, 2015, 07:36:50 »
Såg att det var en rätt gammal tråd, men det finns själ i den.

Ska vara ärlig och medge att 340-360 inte var min favoritbil inte direkt var min absoluta drömbil förut, kändes som att den hamnade i samma fack som 460-480
Helt plötsligt hade jag köpt mig en 360 folkracebil med en 16v i.
Första heatet hatade jag bilen nåt enormt och undrade vad jag hade gett mig in på, den var brytig i ingång i kurvorna och sladdrig i utgång och för att inte tala om utväxlingen på bakaxeln som gjorde att den trots sina 155 hk och 185nm kändes ganska trött.
Vid det här läget skrattade folk friskt bakom ryggen på mig, speciellt eftersom det var motorras i sista heatet
Men jag gav det en chans till, och efter att ha bytt lite stötdämpare och annat så blev den hyffsat hanterbar, förvisso svårkörd men nu med lite bättre placeringar.
Med samma koncept och en hel del körträning börjar det lossna , åkt någon form av final de sista 3 tävlingarna och skratten har gått över till suckar om attt de måste ha med mig på startplattan.
Men fortfarande efter c:a 20 tävlingar så har det inte vart ett enda bud på den, så de får gärna skratta vidare.
Nu äger jag inte mindre än 8st och det lär inte bli färre. (2 reserv, 2 brukisar, 4 folkräsers)

sammanlagd kostnad i inköp för 8st 4500:-....så skratta på =)
Det som inte går att laga är trasigt

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Utskrattad av folk för att du åker volvo 340/360?
« Svar #14 skrivet: januari 08, 2016, 23:18:36 »
Vilken framgångssaga Muggen 😀
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Utskrattad av folk för att du åker volvo 340/360?
« Svar #15 skrivet: januari 13, 2016, 19:26:10 »
Såg att det var en rätt gammal tråd, men det finns själ i den.

Ska vara ärlig och medge att 340-360 inte var min favoritbil inte direkt var min absoluta drömbil förut, kändes som att den hamnade i samma fack som 460-480
Helt plötsligt hade jag köpt mig en 360 folkracebil med en 16v i.
Första heatet hatade jag bilen nåt enormt och undrade vad jag hade gett mig in på, den var brytig i ingång i kurvorna och sladdrig i utgång och för att inte tala om utväxlingen på bakaxeln som gjorde att den trots sina 155 hk och 185nm kändes ganska trött.
Vid det här läget skrattade folk friskt bakom ryggen på mig, speciellt eftersom det var motorras i sista heatet
Men jag gav det en chans till, och efter att ha bytt lite stötdämpare och annat så blev den hyffsat hanterbar, förvisso svårkörd men nu med lite bättre placeringar.
Med samma koncept och en hel del körträning börjar det lossna , åkt någon form av final de sista 3 tävlingarna och skratten har gått över till suckar om attt de måste ha med mig på startplattan.
Men fortfarande efter c:a 20 tävlingar så har det inte vart ett enda bud på den, så de får gärna skratta vidare.
Nu äger jag inte mindre än 8st och det lär inte bli färre. (2 reserv, 2 brukisar, 4 folkräsers)

sammanlagd kostnad i inköp för 8st 4500:-....så skratta på =)

Tyvärr är de skapligt värdelösa med svetsad diff men funkar din bil som en originalare att det gäller att vika in den i kurvan till man har sikte dit man ska och sedan mjukt lägga på ordentligt med effekt så suger den fast bakändan? :D

Jag har kört en rallysträcka med en original 345 DLS (2 liters) och en Volvo 240 VOC där det visade sig att 345an var snabbare

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Utskrattad av folk för att du åker volvo 340/360?
« Svar #16 skrivet: januari 17, 2016, 22:59:00 »
Citera
Tyvärr är de skapligt värdelösa med svetsad diff men funkar din bil som en originalare att det gäller att vika in den i kurvan till man har sikte dit man ska och sedan mjukt lägga på ordentligt med effekt så suger den fast bakändan? :D

Jag har kört en rallysträcka med en original 345 DLS (2 liters) och en Volvo 240 VOC där det visade sig att 345an var snabbare

Tycker min brukis är rätt kass med osvetsad diff. =) har väl fått till det med lite mer vikt bak så att jag kan bromsa upp den med lätt ställ in i krurvan och sen styra med gasen när jag ser utgången, man får smyga i böjar över krön och i ingång av hårnålar.
Nu ska väl tilläggas att jag åker med 240 servostyrväxel (utan servo) och liten rallyratt. så man får ta i när man vill nån annanstans än rakt fram. =)
Mest förvånad är jag att grejjerna håller, har fått byta en drivaxel, en drivaxelknut och en medbringare vid ett tillfälle, annars är det bara att sätta fast grejjerna igen.(för de har en förmåga att skaka loss när man åker med stumma motorfästen och växellåda. =)
Det som inte går att laga är trasigt