Författare Ämne: Ryckig 360 vid gaspådrag [B200K]  (läst 4729 gånger)

Sandis

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Ryckig 360 vid gaspådrag [B200K]
« skrivet: juni 17, 2011, 15:04:19 »
Övertog min farmors gamla 360 GLS 85:a med B200K motorn nyligen å har nu försökt å rusta upp den lite, bilen har bara gått 5500 mil å är aldrig vinterkörd så den är i riktigt bra skick :) (dock finns tyvärr lite rost :( ).

Nu till problemet, motorn går jämt å fint på tomgång å startar lätt men vid gaspådrag rycker och tvekar den... oftast är det rätt subtilt men ibland börjar hela bilen hoppa  ??? släpper man gaspedalen återgår den alltid till perfekt tomgång.. Ryckigheten finns över hela varvregistret men upplevs mest runt 2000-2500 varv.
Har bytt luftfilter och bensinfilter, hällt i ny bensin (då bilen har stått i 2 år) å insprutningsrengöring å har nu kört över 80 mil med den men ryckigheten finns kvar...
Kan nämna att den är komptestad (=ok) samt att förgasaren (Solex), tändstift samt tändkablar är byta av min far. Rotor och fördelarlock ser ut att vara i bra skick.

Nån som har någon idé var man kan börja felsöka?
« Senast ändrad: juni 25, 2011, 19:24:22 av Sandis »

Sandis

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
SV: Ryckig 360 vid gaspådrag [B200K]
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2011, 19:45:47 »
Kan lägga till att de numera har börjat tjuta från motorn när man kör... inte som en dåligt spänd rem utan mer högfrekvent, typ som ett lager. Frågan är om det kan vara bränslepumpen? Har för mig att det sitter en mekanisk pump i motorutrymmet på b200k?

Ljudet upphör vid tomgång för övrigt...
« Senast ändrad: juni 25, 2011, 20:01:06 av Sandis »

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2011, 22:10:15 »
Välkommen till forumet till att börja med

Sen har jag för mig att tändmodulen ändrar tändkurvan vid högre varv, bilarna kör med Renix-tändsystem
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2011, 00:22:13 »
vet inte hur en vattenpump med dåligt lager låter?

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sandis

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2011, 18:14:21 »
Tack för svaren!
Nu har den tydligen bestämt sig för att vara tyst helt plötsligt... ??? skönt med fel som löser sig själva iaf  ;D
Men enl. min far som mekat med den innan är vattenpumpen lite halvkass så de e troligt att de va den som tjöt iaf.

Idag har den iaf fått nya sommarsulor (dom gamla var väl nästan 20 år gamla :o å säkert deformerade eftersom den stått still i över 3 år) å ny olja, huja va den går nu! :)

Den tvekar fortfarande vid gaspådrag men de har minskat tydligt sen ja började köra med den för ca 85 mil sedan så de kanske e skit i bensinsystemet nånstans, tänkte dra i en flaska rengöring igen innan helgen får vi se om de blir nån skillnad...

Böt för övrigt gummiupphängningen på avgassystemet å nu rasslar de om de hela tiden :P antar att detta betyder att motorfästena behöver bytas?

« Senast ändrad: juni 27, 2011, 18:15:55 av Sandis »

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 27, 2011, 18:24:58 »
Eller så har du något i avgasrören som ligger..kanske en ventil !  ;D

I alla fall.. Om du har bilen stilla ståendes på tomgång, lyfter trycker ned och lyfter kopplingen snabbt ( Bara till dragläge ) så brukar motorn hoppa till..hoppar den rejält, eventuellt att det låter konstigt är det motorfästena troligen, kolla att det sitter fast först
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Sandis

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juli 04, 2011, 11:41:00 »
De e definitivt motorfästena som håller på å ge upp... Frågan e hur man får tag på sådana när Volvo har slutat tillverka dom :(
Någon som har nåt förslag? Köpa motorfästen från skroten känns ju inte riktigt rätt...