Författare Ämne: Död hastighetsmätare  (läst 3911 gånger)

mila

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Död hastighetsmätare
« skrivet: februari 16, 2005, 22:08:42 »
Hej på er,

Här kommer ett gäng nybörjarfrågor, men först lite bakgrund till själva problemet. För några veckor sedan dog min hastighetsmätare efter ett par irriterande "dödsryck". Nu är frågan hur jag får ordning på den igen. Om jag har förstått det rätt sitter hastighetsmätarvajern fast på baksidan av instrumentpanelen samt någonstans på vänster fjäderben. Min teori är att den har lossnat på något av dessa ställen, men det kan förstås vara helt åt skogen, jag är allt annat än vass på att mecka med bilar. Nu till mina frågor:

* Var placerar jag pallbocken för att kunna ligga under bilen utan att riskera tråkigheter?

* Är det överdjävligt svårt att komma åt baksidan av instrumentpanelen? Räcker det att lossa de mest uppenbara skruvarna?

* Var på fjäderbenet sitter vajern fast. Hur hittar jag fästet (kanske ger självt sig när man väl ligger under bilen)?

Hoppas någon har tid och lust att hjälpa mig!

/ Micke

GlennK

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Re:Död hastighetsmätare
« Svar #1 skrivet: februari 17, 2005, 00:40:22 »
Den har sikkert bare løsnet fra festet i venstre fjærben. Du ser den dersom du svinger fullt rattutslag og titter under bilen. Bare press den inn i hullet sitt igjen, så fungerer den nok sikkert.
Har vært borte i dette flere ganger.

Mvh
Glenn

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #2 skrivet: februari 17, 2005, 12:13:58 »
Hej och välkommen hit  :)

Håller med GlennK, troligen att den lossnat ur framhjulet. Och som sagt, fullt rattutslag och stoppa in huvudet i hjulhuset så ser du hur det ser ut. Ev måste du ta ur wiren och rengöra med en trasa eller lik. för det kan samla sig en del skit där. När wiren skall in så skall den "ta" inne i hjul-lagret och det är en gummi hylsa som skall fastna i hålet, annars kan den ramla ut igen.

Om du vill lyfta bilen gör man det lättast genom att lyfta mitt på tvärbalken som går bakom motorn, pallbockarna kan du placera så långt ut som möjligt på samma tvärbalk.

Bak lyfter du bilen lättast i bakaxelröret och även där är det enklast att placera pallbockarna på röret, kolla att du inte klämmer bromsledningarna...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Robbin

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 03, 2005, 11:24:27 »
Lånar tråden lite.
Min hastighetsmätare är också död, fast vajern sitter som den ska i navet. Den dog när jag nollade trippmätaren, tryckte in nollningsknappen medans jag körde : mätaren dog!

Tips?

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 03, 2005, 18:41:06 »
Kan ju va vajern som lossnat på baksidan av instrumentet.
Hur länge sedan va det den slutade funka?
Tänkte om det kan ha samband med ditt elproblen, vajern kan ju ha skadat en jordpungt bakom instrumentet tex.

Robbin

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 04, 2005, 07:03:06 »
Hastighetsmätaren dog för ca 4månader sen.
Ska försöka kolla bakom instrumentpanelen i helgen.

Tack för svaren
« Senast ändrad: mars 04, 2005, 07:03:39 av Robbin »