Författare Ämne: TIPS till att svetsdiffa min 340!  (läst 4066 gånger)

Steen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
TIPS till att svetsdiffa min 340!
« skrivet: juni 21, 2011, 12:59:34 »
TIPS till att svetsdiffa min 340, b230k med m47 låda osv..
någon guide hur man bär sig åt?

Johan_S

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: TIPS till att svetsdiffa min 340!
« Svar #1 skrivet: september 29, 2011, 12:22:19 »
Hej!
Vi svetsade vår 344 GLS, hittade en bild här på forumet efter lite läsning. Ska se om jag hittar den igen men sök du också!

Iallafall: Hissa upp bilen om möjligt och skruva dän locket längst bak på diffhuset, kom ihåg att den kommer att rinna ut en hel del olja (förhoppningsvis).

Sen är det bara att lära dig hur diffen fungerar, du ser ganska tydligt när man roterar både hjulen vad som ska sitta ihop. Sen är det bara att gå loss med stark ström och bra svets så att det håller, kräma på ordentligt!

Här är en annan ganska bra "principbild":

Lycka till!

Tommy^_

• Betalande Medlem
  • Medlem
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 01, 2011, 02:34:07 »
Köp en flaska bromsrengöring och spray(bomba) som satan där du ska svetsa. Med olja på dreven kommer du få porer i svetsen och det kommer skrota diffen väldigt fort om inte direkt. Glöm inte att svetsa ihop dreven med axeln som sitter i huset. Svetsar du bara ihop dreven så håller det inte länge utan dreven kommer spricka och till slut gå i delar och då skrotar du i bästa fall drivningen men av erfarenhet så landar som små bitarna under kronhjulet vilket trycker igenom delarna genom huset.

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #3 skrivet: oktober 01, 2011, 04:32:00 »
JA och SVETSA INTE FAST MEDBRINGARNA!!!!! ta gärna ut dom för annars kan härdningen gå urdom med och då går dom direkt, se till med att du inte fyller hålen dom ska sitta i med svets för då får du ju så klart inte i dom igen  ;)
Bra, bättre, bredast

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 01, 2011, 23:21:34 »
Och tänk på var du har fast jordklämman när du svetsar.
Men alla förstår nog att man inte ska ha svetsströmmen att gå igenom ett kullager, så detta var nog ett onödigt inlägg  :-\

SKÅL