Författare Ämne: bensinförbrukning  (läst 4069 gånger)

nicke

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
bensinförbrukning
« skrivet: februari 21, 2005, 17:52:29 »
Hej!

Jag har en volvo 360 -85 med b200k motorn.
För ett tag sedan tankade jag 25 liter 98 bensin. Nu har jag åkt 10 mil och "varningslampan" för bensinnivån blinkar redan. Reservtanken är på 5 liter.
I instruktionsboken står det att den ska dra mellan 0,7 och 1 liter milen. Min bil verkar dra nästan 2 liter milen. Hur kan den dra så mycket? Är det något man kan göra åt det?
Vore mycket tacksam för svar.

Vänliga hälsningar Niclas
Det är inte lätt när det är svårt!

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:bensinförbrukning
« Svar #1 skrivet: februari 22, 2005, 18:53:38 »
Min drar ca 1 liter/mil
Men det beror ju mycket på hur bilen körs.

Kör man hårt, mycket korta sträckor, stadskörning mm. så rinner det iväg. Det som är angivet i instruktionsboken är ju en snitt förbrukning och inget max på 1 liter/mil-

nicke

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 22, 2005, 20:26:45 »
hm...

att det rinner iväg om man kör med plattan i mattan hela tiden färstår jag men jag kör oftast lungt och oftast en mil i taget. därför tycker jag det är konstigt.
det känns oxå som att den drar mer när man tankar mycket... men det är juh förmodligen inbillning  ::)

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: februari 22, 2005, 20:48:53 »
Min uppfattning är att en B200K skall gå att köra snålare än en B200F, om det är en -86 eller senare. Bilar med B200K har en annan utveckling som ger lägre varv vid samma hastighet.

Efter -86 skall B200K vara försedd med en magnetventil som stänger av soppan när man motorbromsar. Vet inte om denna även fanns på andra årsmodeller...

Den 360 med B200K som jag hade (en -87) gick på ca 0.7 - 0.8 om man körde snålt, och över 1.3 på autoban med 150 i snitt, dvs det är lätt att gå upp i förbrukning  >:(
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 23, 2005, 21:10:41 »
1 mil i taget räknas som korta sträckor. Motorn tar ett tag att bli varm och innan den når drifttemeratur (ca 90grader) så drar bilen mer bensin. Sen så drar bilar mer på vintern då bla. vinterdäck har högre rullmotstånd än sommar, i snö så blir det ännu mer, tar längre tid för motorn att nå drifttemp, man använder mer elektrånisk utrustning (tex, bakruteuppvärmning, stolsvärme, kupéfläckten går mer mm.).

Kan ju va så att det är fel böjning på nivågivaren.
Reservtanken har jag för mig ligger på ca 7liter också.

Men vill du va säker på exakt hur mycket dinn bil drar så kan du tanka upp den fullt köra en viss sträcka och sen tanka fullt igen, då ser du hur många liter som gått åt (så många du får i när du tankar andra gången) och hur långt du kört på dom litrarna. Sen är det ju bara att räkna.

Fjabben

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
« Svar #5 skrivet: februari 26, 2005, 18:07:51 »
jag testade å kolla vad min drog.. hehe.. 1.53 milen.. rätt så blodigt.. ha de bra
/Tobbe

nicke

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 27, 2005, 17:10:15 »
hej!

nu har jag kommit fram till att det går att komma ner på runt litern per mil om man kör som om man hade ett ägg under gasen...
om man däremot råkar trampa gasen i botten slukar den bensin som om det vore hål i tanken!

tack för alla svar.

MVH Niclas