Författare Ämne: Tungbromsad?  (läst 5205 gånger)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Tungbromsad?
« skrivet: juni 30, 2011, 23:00:06 »
Hur "tungbromsade" upplever ni era bilar? Inför bogseringen plockade jag isär bromsarna på min bil. Bak rörde sig fin, en kolv fram gick lite tyngre än dom andra, men rör sig rätt så bra. På den lilla biten jag körde drog det inte märkbart snett. Men jag upplever fortfarande att bilen är väldigt tungbromsad. Som referens (inte helt rättvist, jag vet) så är det väldigt mycket mer bett i bromsarna på min S70.

Bilen i fråga är en 343 CVT -78. Dvs små trummor bak och fasta ok fram. (Vet inte om det är flytande på senare årsmodeller, men tycker mig ha sett glidbultar som reservdel)

Kommentarer?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: Tungbromsad?
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2011, 23:58:00 »
Inför bogseringen? Bogseras bilen blir det ju tungt då servon inte är igång, man får nästan stå på bromsen för att nåt ska hända, men det vet du nog redan. Är den tungbromsad när bilen är igång kan jag bara se att det är servot som inte gör sitt jobb som det ska. Eller har du kollat det redan? Efter att jag renoverade hela systemet på min 360 är den lika vass som nya bilar, ingen skillnad alls faktiskt, trots att det är samma system. Jag fick väldigt goda kommentarer av besiktningsmannen. Så gå igenom servot först och kolla att oken nyper och släpper som de ska, så borde det inte vara några andra problem tycker jag.
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2011, 17:29:47 »
Att det är tungbromsat utan vakuum är jag med på. Men jag upplevde den som tungbromsat när den var igång (den var körbar, men körförbud, och skulle bara ~1 mil bort). Har inte kollat hur servon mår, och det blir nog ett senare projekt. Har dock inget minne av hur den var när jag hade igång den sist. Men då finns det hopp om att bromsarna ska vara vassa i alla fall :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2011, 22:57:32 »
Ja, för sjutton! Det är ett ordentligt bett i mina bromsar! Vart bor du? Efter historian med mina bromsar kan jag titulera mig bromskungen och bor du inte för långt bort kan jag hjälpa dig med det.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: juli 02, 2011, 19:08:45 »
Det stämmer att det är flytande ok fram på senare årsmodeller. Vet dock inte vilket år det gäller ifrån. Årsmod. 87 & 88:a har i allafall.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 02, 2011, 22:56:15 »
Ja, för sjutton! Det är ett ordentligt bett i mina bromsar! Vart bor du? Efter historian med mina bromsar kan jag titulera mig bromskungen och bor du inte för långt bort kan jag hjälpa dig med det.

Tackar för erbjudandet, men bilen är ställd på förvaring i minst två år :'(
Pluggar nu och har varken tid, råd eller plats att hålla på, så den får vänta på mig.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juli 03, 2011, 01:18:11 »
Säg till om två år, så kommer jag! :)  nu får du logga ut och förkovra dig i studiematerialet!

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juli 04, 2011, 06:48:38 »
Nu får du lugna ner dig, lite sommarlov har jag rätt till :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.