Författare Ämne: Olles 345 DLS -81  (läst 95948 gånger)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Olles 345 DLS -81
« Svar #40 skrivet: juli 24, 2011, 12:05:17 »
Får väl helt enkelt göra nån typ av retur, men det borde gå lösa. Bara inte besiktningsman blir arg för att man modifierat tanken :P

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #41 skrivet: augusti 02, 2011, 19:04:51 »
Nu e frågan, ska jag eller ska jag inte? (har två st)

Fördelar:
+ Är awesome, får många brudar
+ Man sitter jäkligt bra i dem när man väl fått sig ner
+ Potential till storslagna kurvtagningar

Nackdelar:
- Tar en halvtimme att ta sig i/ur bilen
- Bältet satt hemst olägligt till och jag tänker inte bygga om för fyr/sexpunktsbälte (man måste trixa lite för att få lös den ur låsnings-dosan)
- Begränsad sikt i mittbackspegeln
- Bilens värde femdubblas, tråkigt om nån far me bilen
- Endast plats för mini-röv, många som man känner kan int köra bilen längre, eller åka i passagerarsätet (kan ju int bara sätta in en!?)

Så frågan är om fördelarna väger upp nackdelarna :P Får man ens byta stol hur som helst förresten?

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: augusti 02, 2011, 19:57:22 »
får inte fetrövar plats i den, är det väl bara bra, då får du bara smala bruttor! Fast det ska iofs vara lite att ta på.

Jag gillar inte riktigt skygglappar på stol, men det är väl en smaksak, sen kan ju besiktningsmannen börja böla om man får sämre sikt i backspegeln.
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #43 skrivet: augusti 02, 2011, 20:36:22 »
får inte fetrövar plats i den, är det väl bara bra, då får du bara smala bruttor! Fast det ska iofs vara lite att ta på.

Jag gillar inte riktigt skygglappar på stol, men det är väl en smaksak, sen kan ju besiktningsmannen börja böla om man får sämre sikt i backspegeln.

Haha true dat! E rätt oattraherad av fetrövar så det var en kommentar som bidrar till pro-valet ;D

Nej det är inte bra me skygglapparna, men känns lite tråkigt att börja kapa i stolarna också ;D Fick dessa till helt rätt pris... (här kan man tjööp dem i sverige: http://www.vette.se/shop/?artnr=802-1008 ) Hade tänkt dem till en annan bil jag ska bygga senare men den är nåt år bort så dom kan ju få husera på annan ort tills dess :)

E iofs inte så svårt att byta stol heller, e ju tusan bara 5 skruvar! :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #44 skrivet: augusti 02, 2011, 22:20:07 »
Tycker du 19 742 kronor är helt rätt pris eller var det ett "bara för dig" pris?
Annars har du nog rekord i dyraste inredning på forumet redan nu  :P

Synd att skygglapparna var så pass stora och att det är lite väl svårt att komma i kanske, annars är det ju inget att tveka på  :P
(och man kan ha bara en)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #45 skrivet: augusti 02, 2011, 22:37:09 »
Haha jo nä det var inte riktigt det jag betalade för dem som tur var :D Dessa har suttit i Volkswagen Polo-cup-bilar i Tyskland och nu rymms int killarna som sku använda stolarna så jag fick dom till rätt kurs :)

Satte in ena idag, ska in me andra imorrn, ser som konstigt ut med bara en stol!

Behöver börja ta i och lacka bilen snart också, mycket som står och väntar på det... Kanske provmonterar stänklapparna för skojs skull imorrn, hade tänkt vänta till efter lacken men det är svårt att bärga sig ;D

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #46 skrivet: augusti 03, 2011, 17:36:58 »
Har lagt lite färg på nå fälgar jag hitta här hemma, så två dagar till sen ska dessa monteras:

Har förövrigt tappat tomgången, nån som vet vad som brukar vara den vanligaste anledningen?

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #47 skrivet: augusti 04, 2011, 19:43:01 »
Vita fälgar på bilen, börjar bli lite rallystuk nu! Även stolarna är monterade:

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: augusti 04, 2011, 22:56:55 »
Snyggt! Och bra att du har tidiga fronten den ser mycket mer rally ut tycker jag!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #49 skrivet: augusti 04, 2011, 23:34:58 »
Snyggt! Och bra att du har tidiga fronten den ser mycket mer rally ut tycker jag!

Håller med där! Var faktiskt glad att se att det var den här fronten på den här bilen när jag först såg den :)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #50 skrivet: augusti 06, 2011, 00:22:12 »
Hade min första erfarenhet av vått underlag med 345an ikväll! Helsikke vilken rolig bil! :D Körde lite bana idag med en Audi TTRS (340hk 4wd) men det var fan roligare att köra hem från polarn ikväll me Volvon :D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: augusti 06, 2011, 02:30:02 »
Hade min första erfarenhet av vått underlag med 345an ikväll! Helsikke vilken rolig bil! :D Körde lite bana idag med en Audi TTRS (340hk 4wd) men det var fan roligare att köra hem från polarn ikväll me Volvon :D

Haha kul att höra!

Du skulle bygga radio i bilen! Vill du ha originalhögtalare så har jag åtminstone till framdörrarna med fästen och galler. Eventuellt även bak (4x6") tror de ska sitta bak i sidorna i bagaget högt upp på C-stolpen.

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: augusti 06, 2011, 09:40:09 »
Den fronten är så sjukt snygg!

Jag köpte ju min i vintras, du kan tro vad kul jag hade på småvägarna mellan hemmet och jobbet :) det är i sanning den roligaste bil jag kört tror jag!

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #53 skrivet: augusti 06, 2011, 13:59:03 »
Du skulle bygga radio i bilen! Vill du ha originalhögtalare så har jag åtminstone till framdörrarna med fästen och galler. Eventuellt även bak (4x6") tror de ska sitta bak i sidorna i bagaget högt upp på C-stolpen.

Jag hade tänkt göra nåt enkelt och bygga högtalare bak i en låda bara, jag är egentligen inte så kräsen mer än att det är trist att åka långt själv utan radio :P

Den fronten är så sjukt snygg!

Jag köpte ju min i vintras, du kan tro vad kul jag hade på småvägarna mellan hemmet och jobbet :) det är i sanning den roligaste bil jag kört tror jag!

Det är så sjukt bra balans i bilen också, man lägger på lite gas och den kastar ut, sen lägger du på lite till och då lugnar den ner sig och sen bara är sjukt kontrollerbar! Vart rätt sugen på bygga drifting-bil av den nu, men det blir så svårt (i min åsikt) utan servo på torr asfalt...

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #54 skrivet: augusti 06, 2011, 14:13:42 »
Iofs har jag bara provat ordentligt med en Starlet med B20+++ och med en Audi R8 och starleten hade jag svårt att hålla emot när man gick från vänster till höger medans R8an mest bara var låta ratten gå av sig själv och fånga den i rätt läge :)

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: augusti 06, 2011, 17:32:50 »
Utan servo ska inte vara några problem, ganska nyligen dök det upp en tråd där en dansk 360förare utlystes som körde i nån skandinavisk serie om jag inte minns fel... drifting alltså. Annars får du väl ta ett BMW styrservo och trycka ner ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #56 skrivet: augusti 06, 2011, 20:46:04 »
jag tycker servo endast är av godo  när man fickparkerar men så har jag inte kört drifting på riktigt heller med som du säger en "spelande" ratt som man låter dansa och sen fångar upp!

Idag slängde jag bakhögtalarna de var inget att ha men fram finns fortfarande kvar och skänkes gärna. Annars blir det tippen för dem med.

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #57 skrivet: september 23, 2011, 20:58:26 »
Tack tack :)

Har hänt jäkligt lite på sistone, men så idag så upptäckte jag att farsan lackat plåtfälgarna för vinterdäcken:

...och sen åkte jag å köpte en till -81 345, samt en 360 -83 (står det på bilen, men 345 i papperna? 5 växlad iaf)

Så planen ser ut just nu som att det blir soppasnål blå volvo 345 (5 växlade lådan över till den osv), räser b234 ev turbo drifting röd volvo 345 och en brun isbil av 360n

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #58 skrivet: september 23, 2011, 22:40:43 »
Karosskoden för 5-dörrars 360 är 345 i regpapprena.

Kul med ett par bilar till  ;D

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #59 skrivet: november 22, 2011, 18:09:22 »
Ahh det förklarar ju ett och annat!

Idag har vi kämpat med att få i en gammal bur i 360n, den är gjord för en 360 2dörr men helvetes tight är den! Kämpat halva dagen men det är fortfarande kvar ett rör att trä över...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #60 skrivet: november 27, 2011, 20:56:11 »
Och jag som trodde det var gött när det är tight  ;)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #61 skrivet: november 27, 2011, 21:12:47 »
Absolut så är det! Men samtidigt så är det bättre att det är lite för slappt än lite för tight så att man int får in den ;)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #62 skrivet: december 22, 2011, 19:03:22 »
Lite uppdateringar!

Har fortfarande inte hittat felet på 345an men börjar va lur att det är vacum-grejjen till tändningen som har havererat, ska prova byta den när jag orkar leta åt den andra motorn

360n har vi tagit ur motorn ur eftersom kopplingen bara var skrot (det fanns inga tecken på att det suttit lameller på lamellskivan) och lagret där bakom var också färdigt. Plockat bort allt avgasrenings-skräp och svetsat igen hålen, rengjort motorn med nåt fräsigt rengöringsmedel från 90talet som jag hittade i ett garage här

Nu rensar jag bort och lagar lite hål för lack (är detta den mest seriösa oseriösa isbilen tro? :P) och sen tänkte jag lacka den såhär:

...fast med stripes över bilen i brunt där de e svart och tvärt om samt silverfärgade linjer i övergången

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #63 skrivet: december 22, 2011, 22:18:25 »
Front-vy:

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #64 skrivet: december 22, 2011, 23:59:29 »
Japp den är klart seriös den bilen, inte minst lackeringen  :D

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #65 skrivet: januari 06, 2012, 21:43:29 »
Lackeringen blir lite annorlunda men nästan samma iaf :)

Här har vi lite biltema huvscoop, maskering och spackling :D Snart dags att rulla ut den och slipa av den för att sen köra in den i lackbåset. Blir första bilen jag gör så det blir spännande å se hur taskigt det ser ut i slutändan :P

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #66 skrivet: januari 07, 2012, 15:20:52 »
fräääääckt!

Den borde iofs se ut som den gör nu, så tror folk att du åker runt i en fultrimmad bondraggarbil! Jag har snygga bondraggarkepsar du kan få av mig.  ;)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #67 skrivet: januari 07, 2012, 17:31:02 »
Haha ja om det hade vart gatbilen så ;D

Du jag har redan den mest storslagna bondraggarmössan, kan inte gå fel när man går utanför dörren me denna! :P

Hittade en plasmaskärare jag inte visste vi hade när jag städade verkstan, kunde ha hänt en dag tidigare så hade jag sluppe göra otroligt fula hål med rondellen :P

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #68 skrivet: januari 07, 2012, 17:33:30 »
När man lix är igång kan man väl posta den här bilden också... Kan ev bli lite tight med 15" dubbdäcken, visseligen kommer den stå lite högre när den står på de där hjulen men inte är det många cm till godo ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #69 skrivet: januari 07, 2012, 23:19:31 »
Bra att öva på nåt i lackboxen då  :D

Blir tight med 15"!! Ser ut att vara duktigt hög profil med..

Jag kunde inte köra 195-65-15 dubbdäck på min men jag har sänkfjädrar fram.. gick att köra i 10km/h sen fjädra det för mycket i asfaltsskarvarna så att däcket tog i innertaket  8)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #70 skrivet: januari 08, 2012, 20:47:38 »
Bra att öva på nåt i lackboxen då  :D

Blir tight med 15"!! Ser ut att vara duktigt hög profil med..

Jag kunde inte köra 195-65-15 dubbdäck på min men jag har sänkfjädrar fram.. gick att köra i 10km/h sen fjädra det för mycket i asfaltsskarvarna så att däcket tog i innertaket  8)

Ja jag ska ju göra två bilar till sen också och dom äre lite viktigare att det blir bra me lackningen på :)

Oj det låter oroväckande :P Får nog ta å skippa att sänka den här, blir sånna skador på plåten :P

Såhär gjorde jag pluggningen av avgas-återcirkuleringen, lite tig-svets :) Borde inte synas på bilprovningen iaf ;)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #71 skrivet: januari 15, 2012, 20:25:08 »

Ja den blev ju int vackrast i sverige men man fick lära sig ett och annat! :D Jag provade gå rejält åt alla håll för att få se vart gränsen går och här är vad jag lärt mig:

- Rondell är inte bra för underarbete :P
- Rondell är inte bra för att ta bort klister efter lister
- Det är lite av en konst att lägga spackel också, man ska int bli stressad av härdningstiden, ta tid på sig!
- Gul vanlig maskeringstejp ska man inte använda för att lägga linjer
- Planerar man att vara seriös så är det lika bra göra slut me frun direkt eftersom man kommer bo i garaget
- Riktiga bil-lacker är bra mycket bättre än sprayburk
- Även om lacken verkar torr så är den inte det alltid
- Lägga linjer som inte är raka utan svänger är mycket svårare än vad man tror det är, kan till och med se rätt bra ut efter man lagt tejpen men kasst när man lackat

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #72 skrivet: januari 15, 2012, 20:34:00 »
Wow han blev ju grym  :D

Och kul att du lärt dig så mycket och tack för att du delar med dig av lärdomarna!

Tycker att du gjort ett bra jobb med placering av de olika fälten!

Skulle vara kul att se bättre och bilder och ur fler vinklar senare när du får tillfälle!

Hur maskar du på den nya lacken utan att riva med all lack när du maskar av?

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #73 skrivet: januari 15, 2012, 21:21:34 »
Wow han blev ju grym  :D

Och kul att du lärt dig så mycket och tack för att du delar med dig av lärdomarna!

Tycker att du gjort ett bra jobb med placering av de olika fälten!

Skulle vara kul att se bättre och bilder och ur fler vinklar senare när du får tillfälle!

Hur maskar du på den nya lacken utan att riva med all lack när du maskar av?

Haha den ser sämre ut i verkligheten ;D Den hade stått i ett dygn och härdat före jag la på 103 på huven men det räckte inte, den kladdade lite :/ Annars så började jag med att lägga silverlinjerna, vänta över natten och sen lägga svart, så tejpen har suttit på silver!

Jag ska ta fler och bättre bilder när jag får ut bilen i dagsljus :)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #74 skrivet: januari 15, 2012, 21:49:37 »
Är det här nästa projekt kanske :P

Motor och fyrhjulsdrift från någon äldre toyota

Här är gårdsbilen som vi prova monta nå hjul på, gick typ int köra fast me bilen om man inte kört så att den hängde på karossen

« Senast ändrad: januari 15, 2012, 21:52:36 av OlleR »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #75 skrivet: januari 15, 2012, 22:17:38 »
Här är gårdsbilen som vi prova monta nå hjul på, gick typ int köra fast me bilen om man inte kört så att den hängde på karossen

Grymt!  8)

Vi har alldeles för få 4x4 340 på forumet så varsågod  8)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #76 skrivet: januari 17, 2012, 19:42:27 »
Kom på en bättre idé av bil att bygga driftingbil av så den röda kommer nog bli nån offroadare då istället ;P

Snörde in motorn i biiln idag också, drog lite el och så. Motorn går runt iaf så det känns ju som en liten win iaf ;P Vi får se kommande dagarna om den dessutom startar, men man ska inte hoppas för mycket!

Här kommer några bilder ute i naturen av min 360 Sport, kommer se bättre ut när jag får på de silverfärgade fälgarna:

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #77 skrivet: januari 18, 2012, 23:27:54 »
Nu är härket nästan klar, behöver bara få dit några hjuldistanser så att rallyhjulen passar! Motor startade och gick som en klocka direkt, vilket var skönt eftersom jag inte hade provstartat den innan jag tog ur den :P

Nedan kommer lite bilder på biltema startknapp, interiör och lite städat motorrum, notera det magnifika filtermontaget ;P,

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #78 skrivet: januari 18, 2012, 23:32:06 »
Grattis till uppstart!
Tack för utebilder på den fina lackeringen!

Och vilket rent motorrum du har, var är all elen?  :P

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #79 skrivet: januari 18, 2012, 23:52:29 »
Tackar tackar :D

En vän till mig gick lös på elen, han har som en fetisch att plocka bort kablar som inte behövs :P